Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av xref, tirsdag 05. april 2016, klokken 08:27

« forrige - neste »

xref

Da har jeg oppdatert NOBIL-parseren til OpenChargeMap og nå ser at at hurtigladerne til Fortum og en del andre ladestasjoner ihvertfall ser mye bedre ut i SparkMap.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

fredag

Sitat fra: xref på fredag 08. april 2016, klokken 17:17
Da har jeg oppdatert NOBIL-parseren til OpenChargeMap og nå ser at at hurtigladerne til Fortum og en del andre ladestasjoner ihvertfall ser mye bedre ut i SparkMap.

Hvis jeg setter filteret på enten hurtiglading eller chademo og ser på feks Fornebu, så kommer Statoil Fornebu ikke opp.

Hvis jeg ser på Oslo Sentrum, så mangler de aller fleste hurtigladerne, feks Kiwi Mølla, Tøyen, Stavangergata. Det er først når jeg fokuserer inn på Økern-området at appen viser frem hurtigladerne på Kiwi Bjerke og Statoil Økern. Kanskje kartet på appen burde vise tydelig hvilken region den har hentet ut data for, og grået ut alt utenfor?

For sakteladere, så er det litt bingo hvilke ladekontakter som vises. På Kongen P-plass Frognerkilen og Sofienberggata ved Olaf Ryes plass har Oslo kommune ny type ladestolpe med både schuko og type2. De er registrert med dette i NOBIL. Appen viser kun schuko ladekontakt på begge disse stedene. Filtrerer jeg på Type2, så forsvinner disse ladeplassene fra kartet på appen.

Håper du tar det som konstruktiv kritikk og forsøk på å forbedre appen slik at den kan brukes. Det er ikke meningen å demotivere deg. :-)

Et forslag til: I UK så bruker de appen ChargeBump til å si fra til elbiler som lader om at det er på tide å flytte på seg når det er andre som trenger å lade. Hva med å legge inn tilsvarende funksjonalitet i appen din? Endre slik at for å bruke appen din må brukerne først skrive inn sitt bilnr. Så, hvis en elbil blokkerer en ladestolpe et sted, så kan man "bumpe" brukeren av den blokkerende bilen ved å skrive inn bilnr i appen. Eier av den blokkerende bilen vil da få en push notification fra appen sin (hvis han bruker appen og har registrert sitt bilnr der).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

xref

Sitat fra: fredag på fredag 08. april 2016, klokken 20:18
Sitat fra: xref på fredag 08. april 2016, klokken 17:17
Da har jeg oppdatert NOBIL-parseren til OpenChargeMap og nå ser at at hurtigladerne til Fortum og en del andre ladestasjoner ihvertfall ser mye bedre ut i SparkMap.

Hvis jeg setter filteret på enten hurtiglading eller chademo og ser på feks Fornebu, så kommer Statoil Fornebu ikke opp.

Hvis jeg ser på Oslo Sentrum, så mangler de aller fleste hurtigladerne, feks Kiwi Mølla, Tøyen, Stavangergata. Det er først når jeg fokuserer inn på Økern-området at appen viser frem hurtigladerne på Kiwi Bjerke og Statoil Økern. Kanskje kartet på appen burde vise tydelig hvilken region den har hentet ut data for, og grået ut alt utenfor?

For sakteladere, så er det litt bingo hvilke ladekontakter som vises. På Kongen P-plass Frognerkilen og Sofienberggata ved Olaf Ryes plass har Oslo kommune ny type ladestolpe med både schuko og type2. De er registrert med dette i NOBIL. Appen viser kun schuko ladekontakt på begge disse stedene. Filtrerer jeg på Type2, så forsvinner disse ladeplassene fra kartet på appen.

Håper du tar det som konstruktiv kritikk og forsøk på å forbedre appen slik at den kan brukes. Det er ikke meningen å demotivere deg. :-)

Et forslag til: I UK så bruker de appen ChargeBump til å si fra til elbiler som lader om at det er på tide å flytte på seg når det er andre som trenger å lade. Hva med å legge inn tilsvarende funksjonalitet i appen din? Endre slik at for å bruke appen din må brukerne først skrive inn sitt bilnr. Så, hvis en elbil blokkerer en ladestolpe et sted, så kan man "bumpe" brukeren av den blokkerende bilen ved å skrive inn bilnr i appen. Eier av den blokkerende bilen vil da få en push notification fra appen sin (hvis han bruker appen og har registrert sitt bilnr der).

Tusen takk for tilbakemeldingene. Det er veldig nyttig! Jeg tror jeg vet hvorfor du kun ser feks hurtigladere når du zoomer deg inn på et område. Jeg må finne en bedre måte å tilpasse området ladere er lastet ned fra med zoom-nivået på kartet.

Når det gjelder disse nye ladestolpene med Type 2 og Schuko så er jeg klar over problemet. NOBIL api'et har implementert dette som en egen ladetype så når OCM henter data fra NOBIL blir det tolket som en Schuko-lader istedet for å splitte det i to ulike ladetyper (1 x Schuko og 1 x Type 2). Jeg skal se på parseren og se om jeg kan fikse det. Det burde være en smal sak :)

Jeg liker ideèn din om brukervarsling. Skal se nærmere på det :)

Det er ingenting bedre enn konstruktiv kritikk. Keep it coming :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

eysteins

Den virket de første par gangene, men nå bare henger det og kræsjer hver gang jeg starter appen.
Kjører iOS 9.3.1 på iphone 5s.

xref

Sitat fra: eysteins på mandag 11. april 2016, klokken 16:09
Den virket de første par gangene, men nå bare henger det og kræsjer hver gang jeg starter appen.
Kjører iOS 9.3.1 på iphone 5s.

Hei og takk for rapport. Jeg har hørt om et par andre brukere med samme problem men har aldri klart å reprodusere det selv. Husker du hvilket område du sist var i på appen? Uansett løser problemet seg hvis du re-installerer appen.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

eysteins

Det funker igjen etter re-installasjon. Tror det begynte å henge etter at jeg endret på Current Minimum parameteren, men er ikke sikker. Savner mulighet til å kun vise CCS hurtigladere. Samt ikke bare stasjoner i senter av kartet når man zoomer litt ut

Vollis47

Ladestassjonene i Kilden P-hus, 10 stk er ennå ikke med. Når det mangler så mange et sted som jeg kjenner, lurer jeg på hvor mange jeg ikke vil finne, men kanskje ville trenge, i ukjent farvann.

Har ikke opplevd at appen låser seg, men det er et kjent problem med ladestasjoner.no Sletting og reinstallering er ingen akseptabel løsning.

Lykke til med forbedringer, for du har fått til mye bra her.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xref

Sitat fra: eysteins på mandag 11. april 2016, klokken 18:14
Det funker igjen etter re-installasjon. Tror det begynte å henge etter at jeg endret på Current Minimum parameteren, men er ikke sikker. Savner mulighet til å kun vise CCS hurtigladere. Samt ikke bare stasjoner i senter av kartet når man zoomer litt ut

CCS-filtrering kommer snart og er jobber med en smartere datalasting så jeg satser på at jeg finner på noe lurt. Takk for innspill.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xref

Sitat fra: Vollis47 på mandag 11. april 2016, klokken 21:33
Ladestassjonene i Kilden P-hus, 10 stk er ennå ikke med. Når det mangler så mange et sted som jeg kjenner, lurer jeg på hvor mange jeg ikke vil finne, men kanskje ville trenge, i ukjent farvann.

Har ikke opplevd at appen låser seg, men det er et kjent problem med ladestasjoner.no Sletting og reinstallering er ingen akseptabel løsning.

Lykke til med forbedringer, for du har fått til mye bra her.

Finnes ladestasjonen du nevner i andre kilder? Feks NOBIL/Ladestasjoner.no?

Helt enig at sletting og re-installering ikke er en akseptabel løsning. Men inntil jeg klarer å gjenskape problemet selv får jeg ikke fikset det heller :) Men jeg skal stressteste litt fremover og se hva jeg finner. Tipper det er ganske trivielt.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Vollis47

Sitat fra: xref på mandag 11. april 2016, klokken 22:18
Sitat fra: Vollis47 på mandag 11. april 2016, klokken 21:33
Ladestassjonene i Kilden P-hus, 10 stk er ennå ikke med. Når det mangler så mange et sted som jeg kjenner, lurer jeg på hvor mange jeg ikke vil finne, men kanskje ville trenge, i ukjent farvann.

Har ikke opplevd at appen låser seg, men det er et kjent problem med ladestasjoner.no Sletting og reinstallering er ingen akseptabel løsning.

Lykke til med forbedringer, for du har fått til mye bra her.

Finnes ladestasjonen du nevner i andre kilder? Feks NOBIL/Ladestasjoner.no?

Helt enig at sletting og re-installering ikke er en akseptabel løsning. Men inntil jeg klarer å gjenskape problemet selv får jeg ikke fikset det heller :) Men jeg skal stressteste litt fremover og se hva jeg finner. Tipper det er ganske trivielt.

Ja, de 10 ladeplassene i Kilden P-hus på Odderøya i Kristiansand er vist på ladestasjoner.no. Du finner dem midt i vedlagte bilde om jeg har klart å få det med.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xref

#25
Sitat fra: Vollis47 på mandag 11. april 2016, klokken 23:13
Sitat fra: xref på mandag 11. april 2016, klokken 22:18
Sitat fra: Vollis47 på mandag 11. april 2016, klokken 21:33
Ladestassjonene i Kilden P-hus, 10 stk er ennå ikke med. Når det mangler så mange et sted som jeg kjenner, lurer jeg på hvor mange jeg ikke vil finne, men kanskje ville trenge, i ukjent farvann.

Har ikke opplevd at appen låser seg, men det er et kjent problem med ladestasjoner.no Sletting og reinstallering er ingen akseptabel løsning.

Lykke til med forbedringer, for du har fått til mye bra her.

Finnes ladestasjonen du nevner i andre kilder? Feks NOBIL/Ladestasjoner.no?

Helt enig at sletting og re-installering ikke er en akseptabel løsning. Men inntil jeg klarer å gjenskape problemet selv får jeg ikke fikset det heller :) Men jeg skal stressteste litt fremover og se hva jeg finner. Tipper det er ganske trivielt.

Ja, de 10 ladeplassene i Kilden P-hus på Odderøya i Kristiansand er vist på ladestasjoner.no. Du finner dem midt i vedlagte bilde om jeg har klart å få det med.

Tusen takk for screenshots. Skal se på rådataene og oppdatere parser.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

lfc4ever

Flott at det utvikles flere alternativer får å finne ladestasjoner. Mitt innspill er nok litt uten for tema, men tar det med likevel:

Ønsker app hvor en plotter inn kjøre rute og så får en opp ladere som er på ruten, i steden for å søke etter ladere i 1 bestemt området.

2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

xref

Ny versjon av appen er ute på Appstore nå. Anbefaler å alle å oppdatere asap for en vesentlig smoothere brukeropplevelse. :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Vollis47

Sitat fra: xref på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:41
Ny versjon av appen er ute på Appstore nå. Anbefaler å alle å oppdatere asap for en vesentlig smoothere brukeropplevelse. :)
Lasta inn denne versjonen; nå er alt så mye verre. Opplysninger om type kontakter er borte vekk. Og trykker jeg på knappen for kamera, så blir jeg kasta ut av appen.
Det skal sies at jeg ikke fant noen mulighet til å oppdatere, så jeg slettet og la inn på nytt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xref

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 13. april 2016, klokken 07:38
Sitat fra: xref på tirsdag 12. april 2016, klokken 22:41
Ny versjon av appen er ute på Appstore nå. Anbefaler å alle å oppdatere asap for en vesentlig smoothere brukeropplevelse. :)
Lasta inn denne versjonen; nå er alt så mye verre. Opplysninger om type kontakter er borte vekk. Og trykker jeg på knappen for kamera, så blir jeg kasta ut av appen.
Det skal sies at jeg ikke fant noen mulighet til å oppdatere, så jeg slettet og la inn på nytt.

Oi. Dette hørtes jo utrolig merkelig ut. Dette er med 1.0.2-versjonen av appen? Appen oppdateres normalt via App Store.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA