Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdiforringelse pga skade

Startet av erlanddf, mandag 04. april 2016, klokken 20:37

« forrige - neste »

erlanddf

Sitat fra: jazzwheel på mandag 04. april 2016, klokken 23:52
@erlanddf fikk du noe estimat på hvor lang tid det vil ta fikse bilen?
De var ferdige med vurdering av skadeomfanget idag og tippet om to uker. Venter på noen deler, men har mye på plass. Skulle starte ganske kjapt, men lakkering tok visst litt tid.
2014 P85+

tkjoerlaug

Dersom jeg hadde visst skadeomfanget på denne bilen ville jeg styrt unna og valgt en annen.

erlanddf

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 05. april 2016, klokken 09:24
Dersom jeg hadde visst skadeomfanget på denne bilen ville jeg styrt unna og valgt en annen.
Takk, det er akkurat det jeg mistenker og dersom dette er typisk for en som er interessert i å kjøpe Tesla brukt så har bilen tapt seg i verdi. Spørsmålet er hvor mye og hvordan jeg kan bevise det for forsikringsselskapet?
2014 P85+

Line

Med bare den karroseri skaden ville jeg ikke vært engstelig for å kjøpe bilen, men hadde derimot forstilling etc vært ødelagt så hadde jeg hvert mer skeptisk. Hadde mindre bulk og ripe på bilen for en stund siden og da ville DC skifte hele døren etc. Microlakk fikset det og dermed ble prisen en helt annen.

Men er engstelig nå, klarte å få min bil kræsjet i helgen (ikke vår skyld) og skaden i fronten var nok litt større enn din og ble skjøvet inn i veiskilleren på motorveien så hele bakbarten på andre siden er skadet også...
Har ikke fått takst ennå, men må jo bli det dobbelte ihvertfall  :(
Hadde ikke tenkt over potensielt tap/verdiforringelse ennå. Da fikk jeg jo enda mer å tenke på da...
Noen som vet grensen for kondemnering?

Light

Kjøpsloven § 19 (1) (b) sier at selger skal opplyse om vesentlige forhold ved tingen som han kjenner til og som antas å ha innvirket på kjøpet. Dette kravet gjelder generelt ved alle kjøp selv om bestemmelsen kun får direkte anvendelse på ting solgt "som den er".

Nå mener jeg det er "fair" at man er ærlig og god i en kjøp-salgs sammenheng! Men det er helt klart en drøfting om en "ren kosmetisk" skade er av: (...) vesentilige forhold (...).


Jeg fant det nyttig å lese denne fra forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Der står det blant annet:

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Det er også mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsretten. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:
•selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
•selger har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
TMS   90D  2017 AP2
TMS   85    2015 AP1        (SOLGT)
TMS P85+  2014              (SOLGT)
LEAF Tekna


El-sa

Sitat fra: Line på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:18
Men er engstelig nå, klarte å få min bil kræsjet i helgen (ikke vår skyld) og skaden i fronten var nok litt større enn din og ble skjøvet inn i veiskilleren på motorveien så hele bakbarten på andre siden er skadet også...
Har ikke fått takst ennå, men må jo bli det dobbelte ihvertfall  :(
Hadde ikke tenkt over potensielt tap/verdiforringelse ennå. Da fikk jeg jo enda mer å tenke på da...
Noen som vet grensen for kondemnering?

Vanligvis er vel grensen for kondemnering 60% av gjenanskaffelseskostnad. Så det skal vel relativt omfattende skader til på en Tesla for at kondemnering skal iverksettes (>500K, avhengig av forsikringsselskapets policy for gjenanskaffelse?).
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

tkjoerlaug

Tror det er et vanskelig spørsmål som er umulig å svare på uten å teste den i markedet.

Jeg tror jeg vil sammenligne en slik skade/reparasjon med høy km-stand. Ved to identiske biler der den ene har hatt en omfattende skade og den andre er kjørt 50k lengre ville jeg nok valgt den som var skadefri. Hadde jeg gjort det samme der den andre også hadde kjørt 100k lengre, trolig ja. 200k lengre - neppe.

Jeg tror det koker ned til at du begrenser markedet på hvem som vil kjøpe bilen. Noen vil kanskje synes dette er helt greit, mens andre som meg blir skremt bort.

o.b.lix

Tide forsikring som TCON har avtale med sier dette:  "totalskade garanti som gir ny bil hvis bilen er under tre år og skade takseres til 60% eller mer av nybilprisen", men kun om du har bestilt utvidet kasko, såkalt premium.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tai

#23
Første og fremst, for en lekker farge du har på bilen din! :D

Slik jeg ser denne skaden (bilder på mobilen) ville jeg ikke vært bekymret for å kjøpe bilen såfremt skaden var utbedret på et skikkelig verksted. Jeg mener og at denne skaden ikke er stor nok til at du må fortelle det til en fremtidig kjøper. Hadde du derimot rullet bilen måtte fu fortalt det.

Du stiller et veldig godt spørsmål og det er en problemstilling mange har måttet forholde seg til. Vi hadde en nabo som kjøpte flett ny leaf. De ble påkjørt bakfra etter to uker og var på grensen til kondemnering. Som du var de også bekymret for 2håndsverdien og argumenterte knallhard med forsikringsselskapet. De var lite imøtekommende men etter harde forhandlinger fikk de en litt bedre deal enn de først ble tilbudt. Slutten ble at de kjøpte ny bil og tapte 30 000,-.

En annen ting er gleden av å eie en nyere bil som har vært hardt skadet. For meg er det verre enn et potensielt verdifall ved salg. Det var også grunnen til at naboen skiftet ut bilen sin.

Synes det er viktig at noen tar denne saken med forsikringsbransjen, tror du vil ha de fleste bilister i ryggen. Blir bilen din hardt skadet vil den tape seg i 2håndsverdien men det blir man ikke kompensert gir ved skade.

En annen ting jeg sy er er veldig rart er at man ikke automatisk får leiebil hvis noen kjører på deg. Da må man ha extra pluss forsikring som koster ekstra! Eller du må bruke buss eller leie bil selv. En annen diskusjon men siden forsikringsbransjen luner er under diskusjon never jeg det.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Line

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:42
Tide forsikring som TCON har avtale med sier dette:  "totalskade garanti som gir ny bil hvis bilen er under tre år og skade takseres til 60% eller mer av nybilprisen", men kun om du har bestilt utvidet kasko, såkalt premium.

Takk, jeg har Tide og premium og bilen er 2 år så skal vel være ok dekket nå som uhellet har vært ute.
Selv om jeg helst ville vært det foruten.

o.b.lix

Sitat fra: Tai på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:23
En annen ting jeg sy er er veldig rart er at man ikke automatisk får leiebil hvis noen kjører på deg.

Hvis du er avhengig av bilen, dvs lider økonomisk tap om du ikke har bil (ikke kommer deg på jobb etc), skal motparten dekke leiebil så lenge det trengs. Bare sett i gang kravet umiddelbart.

Jeg har en gang kjørt leiebil i 4 måneder ved denne regelen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tai

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:54

Hvis du er avhengig av bilen, dvs lider økonomisk tap om du ikke har bil (ikke kommer deg på jobb etc), skal motparten dekke leiebil så lenge det trengs. Bare sett i gang kravet umiddelbart.

Jeg har en gang kjørt leiebil i 4 måneder ved denne regelen.

Og da er vi ved sakens kjerne. Man kommer seg strengt tatt på jobb om man er uten bil i en ukes tid. Du klarer å handle mat til familien og man kan busse hvis man vil gå på ski. Men du verden så uhamslig det er. Og tidkrevende. Vi er dekket for leiebil gjennom egen forsikring men jeg hadde kjempet med nebb og klør om jeg ikke hadde det. Synes ikke min forsikring skulle dekke dette, men motpartens. Uansett hvilke behov jeg har. Jeg mister jo tilgang til bilen min siden noen ikke har overholdt trafikkreglene og den må på verksted. Hvorfor skal ikke de da betale for at jeg har tilgang til bil?

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Lynet

Sitat fra: erlanddf på mandag 04. april 2016, klokken 23:02
Sitat fra: Lynet på mandag 04. april 2016, klokken 21:38
Løste airbag seg ut?
Jeg vet ikke, men dette hører med til historien:
-Tesla ringte nesten med en gang dette hadde skjedd og sa de hadde fått melding om krasj og utløst airbag.
-Airbag'ene var ikke utløst så langt jeg kunne se, men det luktet fyrverkeri i bilen og hanskerommet åpnet seg.
-Setebeltene låste seg og der er det visstnok også noe krutt.

Så hva som virkelig skjedde er jeg jammen usikker på.

Da er det nok selestrammer som har fyrt av. Da SKAL seler byttes. Hvis airbag i ratt har fyrt av har du merket det......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Tai på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:23
En annen ting jeg sy er er veldig rart er at man ikke automatisk får leiebil hvis noen kjører på deg. Da må man ha extra pluss forsikring som koster ekstra! Eller du må bruke buss eller leie bil selv. En annen diskusjon men siden forsikringsbransjen luner er under diskusjon never jeg det.

Nå er det riktignok noen år siden, men de to gangene jeg har blitt påkjørt fikk jeg tilbud om leiebil begge gangene. Hadde ikke noen spesiell forsikring. Takket nei begge gangene og fikk utbetalt et par tusen eller noe sånt fra motpartens forsikringsselskap som kompensasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trallalala

Får du f.eks. arbeidsgiver til å bekrefte at du er avhengig av bil for å kunne komme på jobb på kort varsel, så holder dette normalt til å få leiebil fra motparten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA