Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdiforringelse pga skade

Startet av erlanddf, mandag 04. april 2016, klokken 20:37

« forrige - neste »

erlanddf

Lang historie kort: En fører brøt vikeplikten og jeg klarte ikke stoppe. Det ble skader på høyre side foran, og tilbakemeldingen fra DK i dag etter måling av chassis at det ikke er skader eller forskyvelse av bærende konstruksjoner eller forstilling. Kun "kosmetisk". Likevel snakket de om at dette fort likevel ville beløpe seg til 150-200k. Uansett så har jo bilen vært skadet og det er noe jeg må opplyse om ved et evt salg.

Jeg har tenkt å kreve dette potensielle tapet/verdiforringelse dekket. Spørsmålet er hvor mye den evt taper seg og hvordan jeg kan bevise/sannsynliggjøre det? Har noen her gjort tilsvarende? Hvor mye mindre ville dere evt betalt for en skadet bil? Se bilder av skaden nedenfor.

Bilen er en P85+ fra mars 2014 som nå har gått 56000. Har alt utstyr unntatt 7-seter og autopilot.
2014 P85+

Muffinman

Kun kosmetisk, og 150-200k? Jeg er visst i feil bransje...

Mange kjøpere skygger unna biler som har hatt stor skade. Og størrelsen vurderes gjerne på grunnlag av kostnad. Kanskje det er takstmannen som skylder deg penger her...

Du bør ihvertfall ikke godta utbedringen om det er mulig å se spor av at bilen har vært skadet med en slik takst. Hvilken verdiforringelse det innebærer tør jeg ikke tippe.

erlanddf

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 20:55
Kun kosmetisk, og 150-200k? Jeg er visst i feil bransje...
Jeg har heller ikke greie på det, men synes også det høres merkelig dyrt ut.

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 20:55Mange kjøpere skygger unna biler som har hatt stor skade. Og størrelsen vurderes gjerne på grunnlag av kostnad. Kanskje det er takstmannen som skylder deg penger her...

Du bør ihvertfall ikke godta utbedringen om det er mulig å se spor av at bilen har vært skadet med en slik takst. Hvilken verdiforringelse det innebærer tør jeg ikke tippe.
Det er nettopp det med "skygge banen" jeg er redd for og er helt sikker på at at jeg ikke vil få det samme for bilen lenger. Skal jeg gjette så tipper jeg kanskje 5% tap, altså 25-30k.
2014 P85+

Light

Jeg har hatt lik skade på min. Av bildene så ser jeg kun panser og en lykt mer i skade enn min skade.  Det endte opp på 86500. Helt nye radiatorer med alt stæsj var store deler av kostnadene.
Veldig interessert i å høre hva forumet evt mener det vil være tapt i forringelse.
TMS   90D  2017 AP2
TMS   85    2015 AP1        (SOLGT)
TMS P85+  2014              (SOLGT)
LEAF Tekna


Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jejl

Med den prisen går jeg ut fra at alle ødlagte deler skal skiftes helt ut.
Du kan jo velge å ta imot de 150-200.000, og så kun skifte ut delene som er helt nødvendig, og bare rette ut resten av delene. Hvis det koster la oss si totalt 50.000,- så sitter du da igjen med 100- 150.000 som betaling for at delene er reparert på, og ikke utskiftet.

Hvis alle de berørte delene skiftes helt ut, vil jeg mene at det ikke vil bli noen verdiforringelse på bilen.

Kvark

Delene og lakken til Tesla koster.
Jeg ble påkjørt bakfra og fikk et hakk i bakfangeren og noen riper. Det kom på over 40k.
S85D

turfsurf

Jeg hadde nok fullstendig skygget unna en såpass skadet bil, hvis den ikke var signifikant billigere enn andre. Snakker her om 15-20%
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ihlhaug

De tar så jævla mye betalt for ting som ikke koster så mye altså.. Tok også bulk og ripe i bakfanger, men da hos Micropaint. Kostet 3800 og ble STRØKENT.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Muffinman

Sitat fra: Jejl på mandag 04. april 2016, klokken 21:39
Med den prisen går jeg ut fra at alle ødlagte deler skal skiftes helt ut.
Faktisk mistenker jeg at det er omvendt. Et karosseriverksted i Kristiansund takserer nesten helt konsevent med oppretting istedet for skifte av deler, slik at de kan fakturere flere timer inn. Ved å bytte deler får de jo en innkost som ikke bidrar på bunnlinjen (og fakturaen lyder alltid på knappe 15% mer enn taksten). Avsporing, men det må være vanvittig mye som er ødelagt til en slik pris. Hvis forstilling eller konstruksjon ikke er skadet er det jammen ikke mye igjen å fordele en slik kostnad på.

amund

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. april 2016, klokken 21:52
Jeg hadde nok fullstendig skygget unna en såpass skadet bil, hvis den ikke var signifikant billigere enn andre. Snakker her om 15-20%

Og hvordan finner du ut hvilke biler du skal skygge unna?

Jeg tror veldig mange biler har hatt sånne skader, og mye verre. Og jeg tror ingen av oss vet det.

Meningen skal vel være at oppretterverksteder er så gode at bilen blir like bra som fra fabrikken. Men det er jo ikke alltid fagfolk har såpass med yrkesstolthet. Jeg tror ikke det er noe system i Norge som sporer store eller små skader, (opp)rett meg hvis jeg tar feil?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

erlanddf

Sitat fra: Lynet på mandag 04. april 2016, klokken 21:38
Løste airbag seg ut?
Jeg vet ikke, men dette hører med til historien:
-Tesla ringte nesten med en gang dette hadde skjedd og sa de hadde fått melding om krasj og utløst airbag.
-Airbag'ene var ikke utløst så langt jeg kunne se, men det luktet fyrverkeri i bilen og hanskerommet åpnet seg.
-Setebeltene låste seg og der er det visstnok også noe krutt.

Så hva som virkelig skjedde er jeg jammen usikker på.
2014 P85+

erlanddf

Sitat fra: Jejl på mandag 04. april 2016, klokken 21:39
Med den prisen går jeg ut fra at alle ødlagte deler skal skiftes helt ut.
Du kan jo velge å ta imot de 150-200.000, og så kun skifte ut delene som er helt nødvendig, og bare rette ut resten av delene. Hvis det koster la oss si totalt 50.000,- så sitter du da igjen med 100- 150.000 som betaling for at delene er reparert på, og ikke utskiftet.

Hvis alle de berørte delene skiftes helt ut, vil jeg mene at det ikke vil bli noen verdiforringelse på bilen.
Jeg er helt enig med deg, men det hjelper lite hvis ikke markedet er villig til å betale samme pris som om den  var uskadet.
2014 P85+

Cookie Monster

#13
Sitat fra: amund på mandag 04. april 2016, klokken 23:00
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. april 2016, klokken 21:52
Jeg hadde nok fullstendig skygget unna en såpass skadet bil, hvis den ikke var signifikant billigere enn andre. Snakker her om 15-20%

Og hvordan finner du ut hvilke biler du skal skygge unna?

Jeg tror veldig mange biler har hatt sånne skader, og mye verre. Og jeg tror ingen av oss vet det.

Meningen skal vel være at oppretterverksteder er så gode at bilen blir like bra som fra fabrikken. Men det er jo ikke alltid fagfolk har såpass med yrkesstolthet. Jeg tror ikke det er noe system i Norge som sporer store eller små skader, (opp)rett meg hvis jeg tar feil?

Man kan sjekke opp skader på biler i Motorvognregisteret/Autosys. Jeg har alltid sjekket det før jeg har kjøpt bil.
Men må kjenne noen som har tilgang til systemet. De fleste som jobber med biloppretting/lakkering har iallefall tilgang til å sjekke skadehistorikk. Men har det vært skader som ikke er tatt på forsikringen kommer det ikke opp. Man er pliktig til å oppgi det ved salg, men mange som ikke gjør det.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

jazzwheel

@erlanddf fikk du noe estimat på hvor lang tid det vil ta fikse bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA