Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 i media

Startet av bruisepristine, mandag 04. april 2016, klokken 14:45

« forrige - neste »

bruisepristine

"Over 250 000 har forhåndsbestilt Tesla Model 3"

Kommentarfeltet KOKER i denne artikkelen på itavisen.no
http://itavisen.no/2016/04/04/over-250-000-har-forhandsbestilt-tesla-model-3/
i-MiEV 2013
MG4 2023

SunSeeker


fredag

http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/kommentar-wer-tesla-glaubt-ist-selber-schuld-1.2935190

Sitat: "Den som tror Tesla har bare seg selv å klandre"

Sitat: "Elon Musk, das Milchmädchen" (budeia Elon Musk)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Havebigfun

Her må man huske hvor denne avisen holder til- midt i område til Porsche, Mercedes og BMW. Betraktningene er forsåvidt realistiske nok- det mistenkes at prisen mot utleveringen øker, at utleveringen forsinkes og det påpekes at det er kun 1000 USD per bestilling som har havnet i Teslas kasse nå og ikke hele kjøpsbeløpet.

På meg virker det som om man møter en frysende tulling ikledd T-shirt i fjellheimen som trøster seg med at det det kunne vært mye kaldere mens han hakker tenner- underholdende :)

thilo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 06. april 2016, klokken 21:05
Her må man huske hvor denne avisen holder til- midt i område til Porsche, Mercedes og BMW.

Det stemmer nok ikke helt, må bare påpeke at Mercedes og Porsche ikke kommer fra Bayern, men fra Baden-Württemberg - Audi og BMW kommer derimot fra Bayern og dermed derifra Süddeutsche holder til ;)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Havebigfun

Jeg skrev ikke det var samme Bundesland. Baden-Würtemberg er nabolandet til Bayern. Jeg vil tro en del av kjøperne, og produsenter av nevnte bilmerker leser nettopp "Süddeutsche" -og Frankfurter Allgemeine.
Tror mine betraktninger står ved lag.

Cobos

Det kan jo være tysk presse er litt såra og vonbråten siden Model S nå selger såvidt bedre enn S-serie i Tyskland. Og det er ikke fordi Model S er særlig billigere, heller tvert imot.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Diravi

Dette er en relativt anerkjent og seriøs tysk avis, og de stiller litt den samme typiske kritiske spørsmål som man ville stille rundt et styrebord. Jeg ser kun en åpenbar feil i det de antar: De sammenligner Musk opprinnelige prisprognose for Model S fra 2009 med dagens priser etter at bilen har vært på markedet i tre år, og bruker det til å "bevise" at Model 3 sannsynligvis også blir tilsvarende mye dyrere.

Tallene de skulle brukt dersom argumentasjonen skulle være valid, er prisprognosen fra 2009 målt mot pris ved lansering. At prisen på en bilmodell øker i løpet av de tre første salgsårene, og spesielt på en bil som får nye funksjoner underveis, er ikke så merkelig.

Men ja, jeg også tror gjennomsnitts-3eren kommer til å koste mer enn 42K dollar.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Vel, det dreier seg jo om de grunnleggende behov vi alle har:
;)
Model S 85D

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

AppleKnocker

Sitat fra: fredag på onsdag 06. april 2016, klokken 20:30
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/kommentar-wer-tesla-glaubt-ist-selber-schuld-1.2935190

Sitat: "Den som tror Tesla har bare seg selv å klandre"

Sitat: "Elon Musk, das Milchmädchen" (budeia Elon Musk)

Hvis man ikke ser poenget med de tyskerne skriver her, så er jeg redd man har latt seg rive med av opphausingen. Tesla kan lykkes, og jeg krysser fingrene for dem. Men en klassisk hype som Tesla er selvsagt svært utsatt for å gå på trynet.

Holdningen til enkelte fanboys, minner meg litt om Rud&Rye som for 15 år siden lanserte barberhøvler for å konkurrere med Gillette. De var karismatiske, modige og driftige som bare det, men immune mot kritiske spørsmål og utviste en total ignoranse for risiko og realisme. De forsøkte å få "mitt" selskap til å investere den gangen, men vi så gjennom hypen. Når de til slutt traff veggen, smalt det høyt.

https://www.youtube.com/watch?v=wwko2TYbYbg
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kos

Det er noe i det, men det er en vesentlig forskjell - hadde man kommet med en høvel som man slapp å skifte - så hadde alt sett annerledes ut. tesla model s - var den første elektriske bilen som ikke konkurrere med andre elbiler - men som konkurrerer med fossil biler på alle områder. Tesla har aldri konkurrert mot andre elbiler - men har signalisert at det er noe de ønsker.

Det som gjør det så spesielt er at siden bilen på 60 tallet ble almen eie i Norge så har fossil bilene regjert. Når så Tesla kommer med en elbil som tar opp kampen med fossil bilene så er det alt annet enn en flopp av noe som andre allerede produserer - og produserer bedre. Av den grunn er også model 3 blitt et ønske fra forbrukere om at elbilene skal kunne konkurrere med fossilbilene - noe som har medført at bestillingslisten har passert 350 000 biler - noe som aldri har hendt i historien før.

Tesla i seg selv er ikke betydningsfull i denne sammenheng - men spiller en betydelig rolle i akkurat ønske om et skifte i en næring som har vært ekstrem proteksjonistisk i sin væremåte - og som aldri helt fult ut har latt konkurranse være  fear - som har noen av det mest rufsete rykte på service og ikke minst ren svindel som bakteppe.

Tesla med dette bakteppe kan derfor ikke sammenlignes med et barberblad eller for den del noe annet. Da det mest av alt står for et skifte i ALT som bilindustrien har og fortsatt står for av grums og svindel.

Det siste årets avsløringer i VW er bare kronen på verket av en industri som til de grader mener seg en plass blant GUDER og at reglene ikke gjelder for dem.

Så hvem som faktisk i denne sammenhengen " Holdningen til enkelte fanboys, minner meg litt om Rud&Rye som for 15 år siden lanserte barberhøvler " er vanskelig å se har noe som helst med lille tesla å gjøre  - men som faktisk i denne sammenhengen er den lille gutten som forteller at keiserens nye klær faktisk ikke er der - men at han er naken. Gutten er som tesla helt uten betydning i denne sammenheng - men heller hva den resterende delen av bilindustrien faktisk ikke er.

Det er derfor jeg er fanboy av den lille gutten og lille tesla - de forteller sannheten på en glimrende måte. Og da er det uvesentlig i det store sammenheng om hvem som faktisk forteller sannheten - om man ikke ser det  - er man enten en forblindet fossil boy eller en som tror at et paradigmeskifter i holdninger er noe som kommer helt uten holdninger og kamp.

AppleKnocker

Sitat fra: kos på onsdag 13. april 2016, klokken 11:10
Det er derfor jeg er fanboy av den lille gutten og lille tesla - de forteller sannheten på en glimrende måte.

Jeg er i stor grad enig. Spørsmålet er hva 325 000 kuer sier når de oppdager at budeia Musk har forlovet seg når han lovet fôr, stell og melking.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 13. april 2016, klokken 11:50
Sitat fra: kos på onsdag 13. april 2016, klokken 11:10
Det er derfor jeg er fanboy av den lille gutten og lille tesla - de forteller sannheten på en glimrende måte.

Jeg er i stor grad enig. Spørsmålet er hva 325 000 kuer sier når de oppdager at budeia Musk har forlovet seg når han lovet fôr, stell og melking.

Disse over 300 000 som har lagt 10k på bordet har i alle fall sagt klart og tydelig fra til den samlede bilindustrien "Den lille gutten Tesla har rett, dere HAR ikke noen klær". Dersom de fortsatt nekter å høre så kommer de til å fryse veldig...
Model S 85D

kos

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 13. april 2016, klokken 11:50
Sitat fra: kos på onsdag 13. april 2016, klokken 11:10
Det er derfor jeg er fanboy av den lille gutten og lille tesla - de forteller sannheten på en glimrende måte.

Jeg er i stor grad enig. Spørsmålet er hva 325 000 kuer sier når de oppdager at budeia Musk har forlovet seg når han lovet fôr, stell og melking.

Det er her man vil se om budeia blir drømmedama eller huldra - men i forhold til elbiler så har hun liten betydning - flertallet av vi som eier elbiler og har fått erfart hva en elbil er for noe - vil bare ha mer - hekta på løsningene. Og selv  en fossil til en mill  virker gammeldags mot selv den billigste elbil. Presis - stille  - og svært pålitelig selv etter lang tids bruk  -  etter 100 k km er batteriet fortsatt svært godt på de aller fleste elbiler og noen runder 200k og fortsatt ingen som bytter. .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA