Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"lading av elbil" skal taes opp på årsmøte i sameiet

Startet av Panduck, søndag 03. april 2016, klokken 18:22

« forrige - neste »

Sele

Sitat fra: Homecast på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:34
Flere sameier jeg har vært i kontakt med på jobben nå får ikke forsikring på byggningsmassen dersom elbiler lader på stikkontakter.

(jeg er ikke interresert i en svær diskusjon om dette, jeg konstanterer bare hva som faktisk er realtieten)

Oslo og Akershus området i hovedsak pr nå

Dokumentasjon på dette eller en løs påstand? Med hvilken lov nektes forsikring.

3irikur

Sitat fra: Sele på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:00
Dokumentasjon på dette eller en løs påstand? Med hvilken lov nektes forsikring.
Forsikringsselskaper kan sette hvilke vilkår de ønsker. De trenger ingen lov for å kreve skikkelige ladere til elbil.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Sele

#17
Ser ingen forsikringsselskaper som har gått ut og frontet dette. Det var heller ingen spørsmål rundt dette når jeg inngikk forsikring på mine elbiler. Og heller ingen spørsmål ved bytte av forsikringsselskap på bolig.

Ellers må forsikringsselskap forholde seg til norsk lov,de kan ikke gjøre som de selv ønsker de er underlagt meget streng kontroll.

Panduck

Sitat fra: Homecast på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:34
Flere sameier jeg har vært i kontakt med på jobben nå får ikke forsikring på byggningsmassen dersom elbiler lader på stikkontakter.

Jeg har ingen problem med å få en elektriker til å koble ladeboksen min rett på ledningen, så det beskymrer meg ikke :)

Griffel

#19
Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. april 2016, klokken 11:16
Sitat fra: Homecast på tirsdag 05. april 2016, klokken 10:34
Flere sameier jeg har vært i kontakt med på jobben nå får ikke forsikring på byggningsmassen dersom elbiler lader på stikkontakter.

Jeg har ingen problem med å få en elektriker til å koble ladeboksen min rett på ledningen, så det beskymrer meg ikke :)
En mode 3 løsning (ladestasjon fast tilkoblet) er selvfølgelig den sikreste løsningen, og sikrere enn nesten all annen bruk av elektrisk strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tutti

Det er sikkert bare krav om ladebokser og jordvern, men enkelte liker å lage mer drama enn nødvendig.

Homecast

#21
Kun mode 3 var ok hos selskapene det var snakk om.

De risikovurderer og dette var da kravet for å få forsikring hos dem.

Klarte dere ikke lese? Dere måtte være spydige? Jeg informerer bare. Ikke mer Ikke mindre.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

HalfAsleep


Panduck

Sitat fra: HalfAsleep på mandag 25. april 2016, klokken 22:02
Hva ble resultatet?  Har årsmøtet vært enda?

Noen har tydligvis vært skeptiske til at vi lader "brannfarlige biler", noe som førte til at det ble oppført på spørsmål som skulle taes opp på møtet. Uten at det kom noe vidre ut av det, da styret ikke hadde noe forhold til hva som var regler, og eneste var at man skulle "følge loven". Syret skulle så undersøke hva forsikringsselskapet eventuelt krever.

Så langt får vi lade vidre. Valg av ny styreleder var det også. Nå er ny styreleder en elektrikker som tydligvis har tro på elbiler, det lover jo godt.

elektrolux

Elektriker med tro på Elbil i styret lover bra. De kan skille mellom hysteri og reell fare.

Var nettopp på befaring i et sameie der en elektriker hadde lagt opp et Schuko for lading av en Volvo Hybrid. Tross stor skepsis blant styret hadde han klart å forsikre sameiet at et Schuko stikk sikret med 10A, for bruk sammen med original ladekabel med temperatursensorer overalt, og strekkavlaster faktisk var en trygg måte å lade på.

Han hadde selvfølgelig rett. Det som var litt synd, var prisen, nemlig 1 ZCS for nevnte Schuko med egen måler montert i boks like over stikket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA