Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilket behov dekker Model ≡ ?

Startet av AppleKnocker, lørdag 02. april 2016, klokken 11:24

« forrige - neste »

AppleKnocker

Tesla har klart kunststykket å snu opp ned på kjøpsprosessen.
Jeg ville normalt tenkt over behovet og så vurdert ulike modeller. Nå har jeg reservert (som strengt tatt er noe annet enn å kjøpe) en Model ≡. Og jeg har egentlig ikke funnet ut av hva jeg skal gjøre med den og hvilket behov den skal dekke. Alternativene slik jeg ser det i dag er:
1) Bytte ut Leafen når Model ≡  kommer i 2019. Leafen dekker for såvidt behovet for å pendle 40 km hver vei, så det spørs om det er noen vits.
2) Bytte ut Leaf og Model S med to Model ≡. Det vil fungere fint bortsett fra på ferietur hvor vi evnt må låne en stor bil eller kjøre to av våre egne.
3) Bytte ut Leaf og Model S med en Model ≡ og en Model X eller ny hittil ukjent elektrisk MPV som duger som feriebil.

Å ha tre biler er uaktuelt, men jeg kan jo også kansellere som et alternativ 4).

Det er flere jokere å ta hensyn til:
Hvor lenge varer nullavgiftspolitikken? Jeg kommer til å handle ny elbil før avgiftene evnt stiger kraftig.
Hvilke alternativer finnes å kjøpe i 2018/19?
Når kommer de første fullstendig selvkjørende bilene? Når det kommer en bil som kan kjøre meg på jobb og deretter lade, parkere eller dra hjem på egenhånd, står jeg klar til å kjøpe enten det er Nissan, Tesla eller QuincQong Industries.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

asgeirn

Gitt at Tesla har fått over 200 millioner dollar i forhåndsbetaling for en bil som ikke finnes ennå, er jeg villig til å vedde på at en god del andre bilprodusenter øker trykket for å kunne møte denne utfordringen så fort som mulig.

Frem mot levering av Model 3 kommer lanseringene av andre elbiler til å komme tett.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Teslanewbie

Det som blir spennende å se er de andre bilprodusenters biler i tiden som kommer.
Tesla har vist at folk vil ha sexy design , dette kan gi interessante modeller fra BMW , AUDI, MB etc i tiden som kommer nå når de har fasit i hånd etter TM3 salget!

Regner med at flere kommer på banen med interessante og pene elbiler ! Tesla har satt ribben !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Erl_end

Tror første som kommer på markedet med en "familebil" Hatchback/Stv.vogn på størrelse fra golf stv og til Passat med mulighet for hengerfeste, takstativ og 25-35 mil praktisk vinterkjøring i prisklasse 350-400 er vinneren i Norge i alle fall. Om det er Tesla, Nissan, Wag eller BMW tro jeg ikke spiller så stor rolle.
Så spørsmålet er for alle som vil ha bilen jeg nevner om Model3 er den de først kan få og det funker, eller noen annen som kommer Tesla i forkjøpet... Ikke om Tesla Model 3 eller en av de andre er sexy / pen..
Det er min gjetning..
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

fonberg

SC trumfer hengerfeste i min bok. Da byttelåner jeg heller bil de få gangene jeg trenger hengerfeste.

Når Andre merker kommer med +30 mil rekkevidde så blir det interessant å se hvordan de løser langtur-utfordringen. Kanskje fri leie av bensin-Passat ei uke pr. år? Håper de klarer bedre enn som så.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ducktolate

Når "rullebrettet" til model 3 ligger i produksjonslinjen kommer vel Tesla model Y rimelig kjapt? Iallfall muligens et par Tesla år etter. Y kan jo fint bli en OK størrelse mpv/liten SUV?

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 02. april 2016, klokken 11:24
Jeg ville normalt tenkt over behovet og så vurdert ulike modeller. Nå har jeg reservert (som strengt tatt er noe annet enn å kjøpe) en Model ≡. Og jeg har egentlig ikke funnet ut av hva jeg skal gjøre med den og hvilket behov den skal dekke. Alternativene slik jeg ser det i dag er:

Ditt behov er det jo ingen andre enn du selv som kan uttale deg om eller blande seg opp i. Men siden du spør så vil jeg prøve å svare etter beste evne utifra det du har opplyst.

"Leafen dekker for såvidt behovet for å pendle 40 km hver vei, så det spørs om det er noen vits."
Greit nok, men selv om det umiddelbare behovet er dekket av en kortrekkevidde bil misstenker jeg at #2 bilen vil bli brukt mye mer dersom den ikke har denne begrensingen, og/eller at en evnt. kniving om å få bruke #1 bilen vil bli betydelig mindre.

Så, siden du alt har reservert, og jeg derfor antar at du egentlig ønsker deg denne bilen og kan ta deg råd til ett bil-bytte du "egentlig" ikke trenger, så stemmer jeg for alternativ 1. Skulle det dukke opp andre elektriske biler på markedet som du føler kan erstatte Model S og kan fungere som feriebil, så kan du evnt. gli over i alternativ 3.

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 02. april 2016, klokken 11:24
Det er flere jokere å ta hensyn til:
Hvor lenge varer nullavgiftspolitikken? Jeg kommer til å handle ny elbil før avgiftene evnt stiger kraftig.
Hvilke alternativer finnes å kjøpe i 2018/19?

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden :p Det eneste vi VET er at null-avgiftspolitikken skal fortsette ut 2017. Det er så meningen at den skal gradvis forsvinne. De eneste nye hel-elektriske mellom-/lang-distansebilene jeg nå kan se at kan være på markedet før avgiftene blir smertelige (ut i fra hva vi vet nå) er Model 3+X og Bolt/Ampera-e. Neste generasjons Leaf kan kanskje også rekke å dukke opp.

Kommer garantert til å komme flere - men har vanskelig med å se dette i praksis før i 2019/20 eller senere, og da er antagelig i alle fall en god del MVA på disse, om enn ikke andre avgifter.



Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på lørdag 02. april 2016, klokken 16:06
SC trumfer hengerfeste i min bok. Da byttelåner jeg heller bil de få gangene jeg trenger hengerfeste.

Når Andre merker kommer med +30 mil rekkevidde så blir det interessant å se hvordan de løser langtur-utfordringen. Kanskje fri leie av bensin-Passat ei uke pr. år? Håper de klarer bedre enn som så.

Tja, jeg bruker jo alt i dag stort sett CHAdeMO på langturer med TMSen så det blir vel tilsvarende for andre merker. De ladestedene jeg stort sett benytter har 2 eller 3 ladere. Trenden er mot større ladesteder med flere uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

På samme måte som smarttelefon, flatskjerm, kalosjer, solforhold/utsikt, kvinnfolk: Du kjenner ikke til behovet ditt før du har anskaffet det  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bno

Sitat fra: lunitiks på lørdag 02. april 2016, klokken 18:13
På samme måte som smarttelefon, flatskjerm, kalosjer, solforhold/utsikt, kvinnfolk: Du kjenner ikke til behovet ditt før du har anskaffet det  ;D

Anskaffet kvinnfolk ? ( ;D ) Den var god. Utover det skal jeg ikke ta en videre analyse he,he

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA