Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktpriser på model s når model 3 kommer.

Startet av Tai, fredag 01. april 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

Balrog

Er det noen som har stålkontroll på hvordan elbilhaterne i den bruneste delen av regjeringen ønsker å øke avgiftene på elbil i 2018/2019? Bare innføring av mva vil øke prisen fra 300.000 til 375.000 for en basismodell 3 uten vinterhjul engang.

Et annet aspekt er at jeg ikke kan forestille meg at supercharging kommer til å være gratis for model 3. Ikke at det gjør noe, men det vil antagelig være et fortsatt salgsagument for S og X.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Teslanewbie

Sitat fra: Balrog på lørdag 02. april 2016, klokken 13:10
Er det noen som har stålkontroll på hvordan elbilhaterne i den bruneste delen av regjeringen ønsker å øke avgiftene på elbil i 2018/2019? Bare innføring av mva vil øke prisen fra 300.000 til 375.000 for en basismodell 3 uten vinterhjul engang.

Et annet aspekt er at jeg ikke kan forestille meg at supercharging kommer til å være gratis for model 3. Ikke at det gjør noe, men det vil antagelig være et fortsatt salgsagument for S og X.


spupercharger capable er ikke samme som supercharger enabled..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. april 2016, klokken 05:08
Sitat fra: sven erik på lørdag 02. april 2016, klokken 02:27
i alle fall 2013 og 2014 modellene uten autopilot er nokk  brukt prisen alerede på vei ned siden vi vet at  3 kommer med det  å da kjøper ingen en bil uten  men er såent på de andre som kommer og om ikke de  tr en del av markedet

Ingen er nok litt å ta i. Jeg hadde ikke betalt for autopilot om jeg hadde kjøpt ny S i dag. For meg har det null verdi.

Samme her. Fullstendig uinteressant, foretrekker å kjøre selv.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ihlhaug

Sitat fra: BMW850 på lørdag 02. april 2016, klokken 14:04
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. april 2016, klokken 05:08
Sitat fra: sven erik på lørdag 02. april 2016, klokken 02:27
i alle fall 2013 og 2014 modellene uten autopilot er nokk  brukt prisen alerede på vei ned siden vi vet at  3 kommer med det  å da kjøper ingen en bil uten  men er såent på de andre som kommer og om ikke de  tr en del av markedet

Ingen er nok litt å ta i. Jeg hadde ikke betalt for autopilot om jeg hadde kjøpt ny S i dag. For meg har det null verdi.

Samme her. Fullstendig uinteressant, foretrekker å kjøre selv.

Kan ikke fatte det. Jeg kjøpte ny delvis pga AP og det er helt genialt, brukes hver eneste dag.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Cookie Monster

#34
Autopilot brukes daglig og er den kjedelige køkjøringen og motorvei kjøring som blir overlatt til bilen og hadde aldri kjøpt en bil uten igjen når man først er vant med det.

Tesla må uansett utstyre Model 3 med sensorene. Feks autobrems er et krav fra 2015 for å få 5 stjerner i EuroNCAP. Derfor man får autobrems med radar i front på så å si alle biler idag inkludert småbiler. 
Tesla utstyrer derfor alle bilene med autopilot hw selv om man ikke har betalt for det. Man får da bare sikkerhetfunksjonene som autobrems. Blir nok samme greiene på Model 3.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

fonberg

Sitat fra: Balrog på lørdag 02. april 2016, klokken 13:10
Er det noen som har stålkontroll på hvordan elbilhaterne i den bruneste delen av regjeringen ønsker å øke avgiftene på elbil i 2018/2019? Bare innføring av mva vil øke prisen fra 300.000 til 375.000 for en basismodell 3 uten vinterhjul engang.

Et annet aspekt er at jeg ikke kan forestille meg at supercharging kommer til å være gratis for model 3. Ikke at det gjør noe, men det vil antagelig være et fortsatt salgsagument for S og X.

Det er klare signaler om at mva vil fases inn trinnvis for elbiler, så får vi se om de starter på f.eks. halv mva, det blir bare spekulasjon fra min side.

Jeg tror SC vil være ekstrautstyr som også kan aktiveres på bruktbil, på samme måte som autopilot. På denne måten blir grunnpris på bilen lav, og dermed mer attraktiv som bil 2 i en husholdning, hvor SC-tilgang ikke er nødvendig. Blir spennende å se om Tesla i så fall muliggjør kjøp av SC-lading pr stk og/eller pr tidsperiode (for ferietur) f.eks. gjennom appen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

#36
Sitat fra: BMW850 på lørdag 02. april 2016, klokken 14:04
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. april 2016, klokken 05:08
Sitat fra: sven erik på lørdag 02. april 2016, klokken 02:27
i alle fall 2013 og 2014 modellene uten autopilot er nokk  brukt prisen alerede på vei ned siden vi vet at  3 kommer med det  å da kjøper ingen en bil uten  men er såent på de andre som kommer og om ikke de  tr en del av markedet

Ingen er nok litt å ta i. Jeg hadde ikke betalt for autopilot om jeg hadde kjøpt ny S i dag. For meg har det null verdi.

Samme her. Fullstendig uinteressant, foretrekker å kjøre selv.

Altså, jeg har ikke noe i mot å ikke kjøre selv til tider. Men da må det være på det nivået at jeg kan legge setet helt ned og ta en lur. Evt. se på Netflix på iPad eller lignende. Om jeg må sitte og følge med selv er det helt uinteressant. Jeg tror nok vi er en del år unna slik funksjonalitet ennå. Kanskje det er tilgjengelig når jeg bytter ut TMSen om en 10 års tid?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: ihlhaug på lørdag 02. april 2016, klokken 14:16
Sitat fra: BMW850 på lørdag 02. april 2016, klokken 14:04
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. april 2016, klokken 05:08
Sitat fra: sven erik på lørdag 02. april 2016, klokken 02:27
i alle fall 2013 og 2014 modellene uten autopilot er nokk  brukt prisen alerede på vei ned siden vi vet at  3 kommer med det  å da kjøper ingen en bil uten  men er såent på de andre som kommer og om ikke de  tr en del av markedet

Ingen er nok litt å ta i. Jeg hadde ikke betalt for autopilot om jeg hadde kjøpt ny S i dag. For meg har det null verdi.

Samme her. Fullstendig uinteressant, foretrekker å kjøre selv.

Kan ikke fatte det. Jeg kjøpte ny delvis pga AP og det er helt genialt, brukes hver eneste dag.

Smak og behag. Selv kjører jeg f.eks en del på cruise control (trenger ikke ACC da jeg sjelden kjører i kø) men jeg kjenner også mange som aldri noensinne bruker CC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

epsilone6

syns du ikke ACC er en gudegave på langkjøring? Jeg irriterer meg rundt 70% mindre over bilen foran når ACC tar seg av og jevner ut både rykkingen og nappingen dens  ;D

overlay

Sitat fra: epsilone6 på lørdag 02. april 2016, klokken 16:33
syns du ikke ACC er en gudegave på langkjøring? Jeg irriterer meg rundt 70% mindre over bilen foran når ACC tar seg av og jevner ut både rykkingen og nappingen dens  ;D

Da kan man, med en liten luke fare forbi :)

Tai

Det er jo hevet over enhver tvil at alle gadgets som finnes på bilen er med på å heve interessen. De fleste vil nok synes at ACC er veldig kult, selv om de ikke bruker det. Og at det helt klart bidrar til å øke interessen for bilen. Mange andre ting ved bilen, slik som den store skjermen, den aggresive designet og ytelsene gjør bilen spennende. Og til en fantasipris!

Det blir spennende å følge med, det vil være rart om Model 3 ikke påvirker Model S prisene. Som sagt var Model S for kort tid siden den eneste elbilen som kunne tilby anstendig rekkevidde og gode ytelser. Mange var i samme båt som meg, de strakk seg for å kunne kjøpe bilen. Model S var ikke en bil som kun de rike kjøpte, mange "vanlige" folk kjøpte den og. Alle disse "vanlige" folkene ville nok gått for en Model 3 om det var et alternativ. Nå er det et alternativ og jeg tror bestillinger på Model S vil lide av det. Dette har nok Tesla regnet med.

Nå er jeg i det uføret at min bil er en tidlig 2014 modell, uten automatpilot.Etter å ha sett videoer og lest meg litt opp mener jeg at min bil nok vil føles en god del mer "premium" enn model 3, hvis den blir som på bildene/videoer. Om det er nok til å opprettholde verdiene synes jeg det er vanskelig å si. Jeg valgte jo en god del utstyr på bilen min som ikke er standard. Skinnseter, panotak, lakk, lydpakke, interiør....Hva vil slikt tilleg koste på en Model 3? Tror det blir umulig å tippe, dette må vi se om 1-2 år. Håper verdien holder seg greit, blir nok skuffet om min 2014 model er verd under 250 000 i 2018.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Bjoris

#41
Jeg solgte min S, none AP, men er overrasket over pris i bruktmarkedet S85 vs 70D, så mange er fortsatt mer opptatt av rekkevidde enn ny teknologi...

Amoss

Sitat fra: Balrog på lørdag 02. april 2016, klokken 13:10
Er det noen som har stålkontroll på hvordan elbilhaterne i den bruneste delen av regjeringen ønsker å øke avgiftene på elbil i 2018/2019? Bare innføring av mva vil øke prisen fra 300.000 til 375.000 for en basismodell 3 uten vinterhjul engang.

Hva de enkelte delene av regjeringen ønsker eller ikke ønsker - helt uavhengig av farge - skal jeg ikke si noe sikkert om, men regjeringen og støttepartiene gikk sammen om en avtale der de går inn for:
Full MVA fra 1/1 2018.
Tilbakebetaling av betalt MVA(?  Aner ikke hvordan de har tenkt å gjøre dette i praksis) opp til ett visst "tak". Hva taket er ment å være har så vidt jeg vet ikke vært nevnt. Min "magefølelse" sier at alle TMS/X vil bli berørt, men knapt noen andre biler (i 2018). Så kanskje rundt 100k?
"Taket" skal senkes år for år for å komme i null i eller etter (husker ikke helt sikkert) 2020.
Deretter er det meningen å innføre også "vanlige" bilavgifter.

Min "magefølelse" tilsier at Model 3 og biler i tilsvarende prisklasse vil bli berørt i 2019. "Taket" havner på 50-65k? I 2020 vil det enten være borte eller være nede på rundt 7-10k. Men dette er altså ren gjetting fra min side.

... og ikke glem at det er stortingsvalg i 2017 - før noe av dette skal settes ut i praksis. Så stålkontroll har hverken jeg eller regjeringen ;)
Model S 85D

Lygren

#43
Mange faktorer som avgjør, men at pris på Model S vil kunne påvirkes på bruktmarkedet når Model 3 ankommer markedet, spesielt rundt leveransetidspunktet for Model 3, er vel relativt sannsynlig bare som følge av de som bytter S med 3? Samtidig har dollarkursen fungert som en form for "buffer" med tanke på antallet Teslaer i markedet her til lands, hvilket har medført at prisbildet fra 2015 og frem til eventuelt kronekursen styrker seg igjen rundt 2017-2018 holder nede antallet Ser i markedet til en viss grad (men folk kjøper jo relativt mye Tesla selv til "oljekrise" kronekurs...). Dette med dollaren er selvsagt også et veldig relevant tema med tanke på verditap på Sen; går den fra type 8,4 til 7 innen levering av Model 3 vil jo også ny Model S kunne justeres ned tilsvarende. Skatter og avgifter drar i motsatt retning igjen, men jeg tviler på at det kommer fulle avgifter på elbil før 2020, men det er selvsagt avhengig i stor grad av hvilken retning politikken og økonomien generelt utvikler seg i Norge (les: hvor lenge har vi faktisk råd til å subsidiere elbiler når kvantitetene øker drastisk?).

For egen del, som eier av en 85D og Model 3 på preorder, vil jeg nesten uansett velge å beholde min S ettersom jeg har en skokk med unger og trenger plassen. Model 3en tar over for bil #2; dieselpurka. Hvis det var noe jeg selv kunne tenke meg var det å bytte ut Sen med en X, men den koster jo nå over millionen for en konfigurasjon som tilsvarer min nåværende S, så det utgår dermed...

Mitt guesstimate til "snitt" bruktpris Model S anno 2018;

pre AP: 350-450K
AP: 500-600K

Selv kjøpte jeg min 85D før masser av prisøkninger og betalte 660K for den, så om spådommen holder vann kan jeg vel vente meg type 50K årlig tap. Kjøper en imidlertid en 90D i dag med samme utstyrsnivå som min ligger den på over 900K, og denne mener jeg potensielt kan bli vel kostbar med tanke på potensielt verditap, men samtidig sannsynligvis ikke stort verre enn for premiumbiler flest........? AP 2.0, design refresh, 100kWh++ osv. er andre faktorer som typisk drar bruktbilprisen ned på eksisterende Ser.

sven erik

ikke sitt å håp på Mva  dette kan ikke rejeringen inføre på en del år  heller ikke at  vi mister fordeler da biter de seg selv i halen og  gjør så vi ikke  når klima målene innen 2020 mener jeg det er  og  skal vi nå det må vi mer en doble antal elbiler  når vi ikke det målet  må en leve på luft å kjælighet da er nokk oljefondet borte
for vi har alerede  begynt å bruke av det og  dette vi må betale for  å ikke nå målet er betydlig så vi som bryr oss om klima jobber for at fordelene skal vare lenger  ikke bare tenke penger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA