Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktpriser på model s når model 3 kommer.

Startet av Tai, fredag 01. april 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

Tai

For mitt eget vedkommende strakk vi oss laaaangt for å kjøpe vår Model S. Har aldri angret, det har gitt oss så utrolig mange gleder og spart oss for mange penger. Men at innkjøpsprisen er høy er det ingen tvil om.

Vi hadde nok kjøpt en Model 3 istedet hadde det vært et alternativ. Tror mange er i våre sko, Model S ble kjøpt selv om det var over våre evner. Spørsmålet er hvilke egenskaper vår gamle Model S har over den nye Model 3. Hvis forskjellen er 10 mils rekkevidde, automatpilot og mangel på en haug med barnesykdommer tviler jeg sterkt på at jeg noensinne blir kvitt vår model S. I så fall må jeg selge den til en latterlig lav pris og da er det rett og slett ikke verd det.

I bunn og grunn avhenger det av hvilket utstyr som følger med model 3. Ligger det i nærheten av Model S har Tesla i praksis drept 2 hånds markedet til Model S. Jeg tror ikke at 20% større bil og litt anderledes design er nok til å holde verdien oppe.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

sven erik

i alle fall 2013 og 2014 modellene uten autopilot er nokk  brukt prisen alerede på vei ned siden vi vet at  3 kommer med det  å da kjøper ingen en bil uten  men er såent på de andre som kommer og om ikke de  tr en del av markedet 

jkirkebo

#17
Sitat fra: sven erik på lørdag 02. april 2016, klokken 02:27
i alle fall 2013 og 2014 modellene uten autopilot er nokk  brukt prisen alerede på vei ned siden vi vet at  3 kommer med det  å da kjøper ingen en bil uten  men er såent på de andre som kommer og om ikke de  tr en del av markedet

Ingen er nok litt å ta i. Jeg hadde ikke betalt for autopilot om jeg hadde kjøpt ny S i dag. For meg har det null verdi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ellingsen

#18
Dette er i aller høyeste grad et tema alle eiere av S nok har stilt seg det siste døgnet. Som eier av en 85D med meste av utstyr ble jeg umiddelbart skeptisk når jeg så hva de ser ut til å inkludere i Model 3. Slik jeg ser på det bør man gjøre seg tanker om to ting knyttet til prisen av en modell 3:

Grunnprisen på en M3 vil ganske sikkert ligge på mellom 300 og 350k kr, men i normal stil vil Ola Nordmann ha en anselig mengde ekstrautstyr. Min antagelse er at man vil kunne komme til å se toppspekkede M3er med de største motorene for priser nord for 600k. Selvfølgelig vil grunnversjonen nok holde for mange fordi bilen i seg selv er såpass spennende. Dog vil jeg anta at snittprisen for en M3 vil nærme seg 500k.

Et annet element man bør ta til etterretning er muligheten for innføring av moms på elbiler. Via media er det blitt sagt at myndighetene vurderer å innføre dette på elbiler fra og med 2018 og med Teslas normale forsinkelser vil man nok kunne se de første M3er bli levert dette året. Da snakker man plutselig et potensielt byks i prisen, noe jeg håper bestillere av M3 har reflektert over. Potensielle avgifter var en medvirkende årsak til at jeg valgte å bestille S når jeg gjorde ettersom antall elbiler da hadde passert 50k.

Det blir kjempespennende å følge utviklingen og ikke minst hvordan den endelige M3 vil se ut, samt standardutstyr inkludert og priser.

Øyvind.h

Elon sendte ut en tweet hvor han mente at snittkonfigen ville ligge på rundt 42.000USD.

Dvs grunnpris på 290.000,- og snittkonfig til ca 350.000,-. Men klart - her i Norge tror også jeg snittkonfig vil ligge høyere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

epsilone6

#20
Mye avhenger av valutaen også, er jo i stor grad den som har holdt bruktprisene oppe. De eneste Model S jeg synes er spesielt overpriset i dag, og som vil slite spesielt med Model 3 på markedet, er 60 kWh-versjonene. Ikke så mange av dem på bruktmarkedet, men en skal ha en sinnsykt god grunn til å velge dem over en 85 kWh til omtrent samme pris. Hadde jeg hatt en D-versjon så hadde det eventuelt vært de kommende tyske SUVene som jeg hadde mistet nattesøvn over, ikke Model 3.

Bjoris

Jeg sitter på gjerdet og dingler vanvittig med beina etter lansering av 3. Solgte none AP S i Nov og bestilte S med levering lengst mulig frem, Aug. Tanken var ikke på 3 da, men å få Faceliftet S. Så kom nedgangstidene skikkelig her vestpå, vi har begge jobb, men det er liksom ikke så kult p trille rundt i flett ny S!

Jeg tenker også at en S kan få en kraftig smekk på 2. håndsverdien, men jeg er langt fra sikker. 3 er langt frem, antakelig kommer ingen biler til Norge før 2018, 200.000 eller så har bestilt. Selvsagt vil mange avbestille, men om hypen holder seg vil de som er i brukt markedet for måtte venta til 2019 før de får en 3. Det er 3 år til. Mva er garantert innført da, gjerne fra 2018 også, men kanskje det blir trinnvis...

Jeg sitter å tenker at en 3 med AWD, Rekkevidde som 70D, skinnseter, AP aktivert, fort kommer på 450.000-500.000 med mva, da har vi fortsatt en sedan. Min 70D koster 680 med vinterhjul... Nei vet ikke helt gitt, ikke lett....

Det verste er at det blir ulidelig lenge å vente om vi nå dropper S og venter på 3...

Diravi

Det virker som om det er mange som forsøker å forutsi elbilmarkedet ut fra at det er sammenlignbart med i dag. Men når utvalget av elbiler med god rekkevidde øker, så øker også kjøpergruppen vesentlig. Følgelig øker også antallet kjøpere som reelt sett ønsker en stor bil, men kan tenke seg en elbil. Da er brukte Model S godt posisjonert, spesielt hvis det er kommet en avgift på dyre nye elbiler. Og noen få hundre Model S til salgs er altså lite mot alle dem som vurderer en eller annen elbil.

Så jeg tviler ikke på at de som egentlig trengte en bil på størrelse med Model 3 vil velge en ny slik fremfor en brukt S. Men av de mange som vil ha en stor bil er det nok kjøpere som vil ha en brukt S fremfor en ny og dyr S eller en brukt stor fossilbil.

Dermed ser jeg ikke noen grunn til at en tre år gammel brukt S vil være verd mindre enn en godt utstyrt Model 3, fabrikkny. I praksis pris et sted rundt 400 000 kr, alt ettersom - og det gir ikke større verditap enn du uansett må forvente på en ny og stor bil i dag. Tidene med verditap på 8-9 % i året for Model S er nok uansett snart over.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

fonberg

Har man ikke-elbil i samme prisklasse som TMS, da kan man bekymre seg for verditap. Ønsker man kjøre rimeligst mulig på "første klasse" er fortsatt TMS Bilen.

TM3 er allerede nå, ett døgn etter den ble lansert, og 2-3 år før den leveres i Norge, i ferd med å akselerere folk flest(TM) sitt syn på personbilkonseptet. Med bebudete politiske tiltak, kraftig utbygging av SC samt ladeinfrastruktur forøvrig vil TMS de nærmeste årene, minst frem til 2020, være det eneste attraktive bruktbilalternativet i sin klasse. Men å kjøre TMS tilnærmet "gratis" er kanskje over i løpet av 1-2 år fra nå - men det kommer mye an på hvordan og hvor raskt nybilavgifter på elbil fases inn her i landet.

Apropos: Jeg leverte min 2,5 år gamle TMS til ny eier denne uka. Etter to dager som TMS-eier forteller kjøper meg at han har bestemt seg for at også hans bilpark blir helelektrisk, med en TM3 som hans neste bil nr. 2.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Bjoris

Jeg tror også mest på at det ikke blir noe total krasj i verdiene. Mye av grunnen vil være manglende evne til å levere når de store massene får øynene opp for elbiler. Snakket ikke GM om 30.000 pr år? Knapt nok til deres eget marked antakelig når den kommer som en game changer og det kan jo bli ekstremt lenge å vente på model 3 om ikke andre kommer med like attraktive pakker. Lite tvilsomt at disse er klare samtidig, iallefall ifht til å levere store mengder. Leaf kommer og vil bli en bra bil, men ingen kanskje med unntak av Ioniq har størrelsen til 3 og Ioniq med 28 kWh MÅ jo få dobbelt kapasiteten for at den skal komme inn i selskapet at game changere!

Tror at VW kan komme først med attraktive biler for folk flest, drømmer om en Passat med 400 kl rekkevidde og hengerfeste! DET hadde vært noe!

AppleKnocker

Hovedregelen rundt bruktbilsalg er  og blir at prisene faller og at man nesten alltid får mindre for en bruktbil enn man ønsker. Enkelte klassiske veteranbiler er ett unntak og Tesla Model S har i perioder også vært et unntak fordi etterspørselen har vært større enn tilbudet og fordi nybilprisen har steget til dels kraftig.

Ingen må være i tvil om at biler generelt er et tapssluk, herunder elbiler og Tesla.

Hvis noen har strukket seg og kjøpt en Model S for mer enn de normalt ville brukt på bil, kan det forsvares med lavere driftskostnader. Det gir ikke mening for denne gruppen å selge seg ut av en 3-5 år gammel Model S for å trade ned til Model 3 av økonomiske hensyn.
Når det er sagt, tror jeg det er vel så vanlig at Tesla eiere kommer fra biler som i utgangspunktet kostet mer enn Model S som nye.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

o.b.lix

Sitat fra: Balrog på lørdag 02. april 2016, klokken 02:03
Men om 2 år har Model S antagelig 130kW batteri, aks på 2,5 sek etc. Dette er utvikling.

Nei...

Nå er forhåndsbestillingene på model 3 kommet opp i 232.000!!! og dette er omtrent samlet produksjon fram til 2020, så de må nok se på produksjonstakten. Det betyr at ALL fokus fra Tesla kommer til å dreie seg om Gigafactory og Model3 - blir svært lite innovasjon på øvrige modeller. 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 02. april 2016, klokken 11:41
Nå er forhåndsbestillingene på model 3 kommet opp i 232.000!!!

En reservasjon er uforpliktende, så en andel av disse kommer til å bli kansellert. Hvis Model ≡  følger standard Tesla script, blir den forsinket. Da faller en del fra. Hvis konkurrentene kommer i salg kan det bli ytterligere frafall. På toppen av dette har Tesla fortsatt seriøse issues med feil på bilene. De overlever ikke som selskap hvis de ikke fikser feilraten samtidig som rigger seg opp til å bli en volumprodusent.

Musk har levert før, men det har aldri vært så høy kompleksitet og så mye i potten som nå. Dette er nok et godt tidspunkt å gå short i TSLA.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

KrW

Jeg tror bagasjerommet på S og X vil holde bruktprisen bedre enn man frykter nå rett etter visning av 3. Åpningen bak på Model 3 med dagens design er veldig liten. Også det at interessen for Tesla øker veldig vil kunne føre til mange flere kjøpere. Utbyggningstakten på superladere vil sikkert bli veldig rask fremover.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Lokführer

Jeg er overhodet ikke engstelig for prisfall på Tesla model s, jeg tror såpass mange vil over på elbil at fossilmarkedet vil få meeeget harde tider. Elbilene vil holde seg greit i pris.
Dersom model s viser seg å få store problemer som ikke dekkes av garanti, så kan den selvsagt bli veldig lite attraktiv på bruktmarkedet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA