Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.

Startet av Mhal, fredag 01. april 2016, klokken 08:10

« forrige - neste »

Mhal

100.000 biler er bestilt første dag. Samtidig skal det også produseres S og X (sansynligvis prioritert) Hvor mye kan Tesla øke kappasiteten. Idag produseres vel 30.000 biler i året?

1000kwh

Dette lurer jeg også veldig på!

Jeg skal ha en, men spørs om dieselpassaten holder i 2-3 år til :O

mogu

Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Espen Hugaas Andersen

#3
Sitat fra: mogu på fredag 01. april 2016, klokken 18:18
Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Ja, i 2020.

Jeg vil gjette på produksjon ala noe slik:

2016: 50k Model S, 35k Model X
2017: 55k Model S, 60k Model X, 10k Model 3
2018: 60k Model S, 60k Model X, 100k Model 3
2019: 65k Model S, 65k Model X, 200k Model 3
2020: 65k Model S, 65k Model X, 370k Model 3

Når det nå er 198k reservasjoner, så man få en bil som er reservert nå i 2019. Og en bil reservert om 1 måned får man trolig i 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Mhal på fredag 01. april 2016, klokken 08:10
100.000 biler er bestilt første dag.

https://twitter.com/elonmusk/status/715952781895426048
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Thought it would slow way down today, but Model 3 order count is now at 198k. Recommend ordering soon, as the wait time is growing rapidly.

Sitat fra: Mhal på fredag 01. april 2016, klokken 08:10
Samtidig skal det også produseres S og X (sansynligvis prioritert) Hvor mye kan Tesla øke kappasiteten. Idag produseres vel 30.000 biler i året?

https://twitter.com/elonmusk/status/715955186175459332
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Definitely going to need to rethink production planning...
Model S 85D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

kjølholdt

At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at  de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Mazzbot

Nå har jo tesla vist denne modellen og fått et veldig stort press på seg . Hva må til for at de kan begynne å produsere ? De har fått så mange reservasjoner at de må gjøre tiltak .. blir fort lenger enn 2 år å vente . Jeg føler Norge er et prioritert land med m3 .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. april 2016, klokken 19:38
Sitat fra: mogu på fredag 01. april 2016, klokken 18:18
Elon karakteriserte det som "very doable" å kunne produsere 500.000 biler i året på fremont fabrikken.
Ja, i 2020.

Jeg vil gjette på produksjon ala noe slik:

2016: 50k Model S, 35k Model X
2017: 55k Model S, 60k Model X, 10k Model 3
2018: 60k Model S, 60k Model X, 100k Model 3
2019: 65k Model S, 65k Model X, 200k Model 3
2020: 65k Model S, 65k Model X, 370k Model 3

Når det nå er 198k reservasjoner, så man få en bil som er reservert nå i 2019. Og en bil reservert om 1 måned får man trolig i 2020.

Muligens det blir noe mindre etterspørsel eter S og X etter at M3 ble presentert slik at M3 kan å noe høyere volum. Det jeg "ikke liker" her er at Model Y sannsynligvis ikke blir introdusert på mange år pga M3 etterspørsel. Etter det jeg opplever som en skuffelse med X spesifikasjoner =altfor brei og for lite bagasjeplass til en altfor høy pris (spesielt med dagens dollarkurs) hadde jeg håpet på en Model Y om ikke altfor lang fremtid :-)

bno

Kan ha sympati med innlegget til Finnøy, men som det sies - Tesla har mye å gripe fatt i og M3 virker ikke mer 80% ferdig. Pengene ligger like vel i TMS og TMX så om de reduserer der så skyter de seg selv i foten. De har en stor utfordring her det er klart, men ledelsen har ikke gjort jobben sin om de ikke har en gjennomtenkt plan og beredskapsplan i tillegg. Spørsmålet blir kanskje hvor fort greier å "rampe-up" TM3 produksjonen og til hvilken prod. rate. Syntes Elon dro på det og virket faktisk ikke troverdig ift. uttalelse under presentasjonen om oppstart 2017. Håper jeg tar feil ;D

Ipadjove

Kanskje han dro litt på det fordi de vil produsere de første bilene i slutten av 2016 :D Tror det ikke, men hadde vert fint om de var foran skjema :)

kjølholdt

Med 230 tusen reservasjoner and counting er de nødt til å oppjustere produksjonsplanene
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Amoss

Sitat fra: Ipadjove på lørdag 02. april 2016, klokken 09:44
Kanskje han dro litt på det fordi de vil produsere de første bilene i slutten av 2016 :D Tror det ikke, men hadde vert fint om de var foran skjema :)

Hehe - 2016 er vel litt optimistisk, men hadde ett lønnlig håp om at med GF-I ett år foran skjema i følge dem selv, så kunne de starte produksjonen i første halvår 2017. Men nei, tror egentlig ikke på det heller...
Model S 85D

anorway

Jeg håper virkelig de får opp dampen på produksjonen av "folkebilen".

Til Sammenligning så produserer Volkswagen fabrikken I Wolfsburg 1850 stk Golf per dag. Og dette er tall jeg har fra 4år tilbake.

bno

Sitat fra: anorway på lørdag 02. april 2016, klokken 13:31
Jeg håper virkelig de får opp dampen på produksjonen av "folkebilen".

Til Sammenligning så produserer Volkswagen fabrikken I Wolfsburg 1850 stk Golf per dag. Og dette er tall jeg har fra 4år tilbake.

Kan bli kostbart å la Gigafactory tiltenkt M3 prod. stå på vent. Nå blir det mange avhengigheter og derfor blir det interessant å følge med på timing og ramp up factorer fremover.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA