Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.

Startet av Mhal, fredag 01. april 2016, klokken 08:10

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 06. april 2016, klokken 12:24
1) Tesla må få orden på kvaliteten.
2) Tesla må levere raskt før konkurrentene kommer.
3) Gigafactory må funke.

1 - Kvaliteten til Tesla er svært bra! Biler levert i 2015 og 2016 har få feil. Noen få har vært uheldig med noen få biler. Her på forumet er det blitt veldig populært å hetse kvaliteten til Tesla, men faktum er at det er da mye flere problemer hos konkurentene?  Toyota f.eks, har ord på seg å være uten problemer?

2 - Egentlig ikke. Norge har kanskje flest elbiler av alle land, men vi har likevel under 100.000 av en total på 2,5 mill biler. Dvs markedet er enormt, det er mer en nok til alle.

3 - Helt klart. Masseproduksjon er nøkkel til lav pris. Det er ingen fabrikk som masseproduserer bilbatteri enda, så for å klare både pris og volum må fabrikken virke, men den er allerede delvis i drift, og bygging er foran skjema.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 12:12
1 - Kvaliteten til Tesla er svært bra! Biler levert i 2015 og 2016 har få feil. Noen få har vært uheldig med noen få biler. Her på forumet er det blitt veldig populært å hetse kvaliteten til Tesla, men faktum er at det er da mye flere problemer hos konkurentene?  Toyota f.eks, har ord på seg å være uten problemer?

Flere feil hos konkurrentene? Jaja...  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ganton

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. april 2016, klokken 16:56
...
Utfra den informasjonen som er offentlig tilgjengelig, ville ingen andre bedrifter i verden lagt hodet på blokka slik Tesla v/mr Musk gjør nå. De prøver på noe som ingen har klart før. I tillegg  selger de skinnet før bjørnen er skutt.  På toppen av det, har de historisk sett en systematisk dårlig leveranseevne å vise til både med Roadster, Model S og Model X. Det er en kombo som får det til å lyse rødt. Musk skal ha for at han gir faen og setter alle kluter til.

Det at de tror på GigaFactory og lover det ene og andre, har egentlig ingen betydning for den objektive realismen i "prosjekt Tesla Model 3"...

Jeg har også en magefølelse som matcher det AppleKnocker sier her, flere momenter som nevnt her er nye for Tesla som gjør at usikkerheten bli høy ift. til leveringstiden. Tror en som driver med risikoanalyse ville tolket det slik også. Jeg tipper de vil levere et godt produkt, men første biler forsinket til tidligst Q1 2018, færre enn "antatt" til å begynne med og med en gradvis oppramping. Men håper jo jeg tar feil :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

o.b.lix

Sitat fra: ganton på fredag 08. april 2016, klokken 14:30
Jeg tipper de vil levere et godt produkt, men første biler forsinket til tidligst Q1 2018, færre enn "antatt" til å begynne med og med en gradvis oppramping. Men håper jo jeg tar feil :-)

Det har vært den mest sannsynlige utfallet, basert på hva Tesla og musk har sagt i åresvis.

Men det som gjør meg usikker, er den enorme interessen denne bilen har med tanke på reservasjoner, så da har Musk sagt at de må legge nye planer for produksjonstakten. Så her kan det skje ting. Kanskje...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Tror vi kan oppdatere når vi kan forventer bilene... I følge kvartalsrapporten til Tesla som ble sluppet i dag så har de fremskyndet produksjonsmålet om 500k biler i året fra 2020 til 2018.

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/2006538635x0x889927/27EE2FDA-9C77-4D6A-8CEE-E8DFE45227BA/Q1_2016_Tesla_Shareholder_Letter.pdf

Sitat
Additionally, given the demand for Model 3, we have decided to advance our 500,000 total unit build plan (combined for Model S, Model X, and Model 3) to 2018, two years earlier than previously planned. Increasing production five fold over the next two years will be challenging and will likely require some additional capital, but this is our goal and we will be working hard to achieve it.

... Det skulle bety at de fleste av reservasjons-holderne (LHD) burde kunne håpe på bil i 2018.
Model S 85D

TrondT

Musk vil produsere 500k pr år. Det betyr at han i slutten av 2018 må ha igang en produksjon tilsvarende 500k, eller 125k pr kvartal. Vi kan ikke forvente at det er full produksjon fra dag 1.
Med en opptrapping fra 4Q2017, ser jeg for meg en plan som denne om målet skal nås:
2017-Q4:   20k Model 3
2018-Q1:   80k Model 3. sum 100k
2018-Q2:  100k Model 3. sum 200k
2018-Q3:  100k Model 3. sum 300k
2018-Q4:  125k Model 3. sum 425k
2019-Q1:  125k Model 3. sum 550k
Greier han det er jeg imponert, og jeg får min bil 2018-Q2.
Umulig?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

THE

500000 pr år inkluderer vel alle Teslamodeller? Da er vel målet ca 100000-110000 M3 i kvartalet, og resten fordelt på S og X?

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: TrondT på mandag 09. mai 2016, klokken 17:32
Med en opptrapping fra 4Q2017, ser jeg for meg en plan som denne om målet skal nås:
2017-Q4:   20k Model 3

Elon har sagt at han håper å ha produsert rundt 100k Model 3 i 2017 om jeg har forstått ham rett. Antar dette forutsetter oppstart etter planen 1. juli. I så fall høres en forventning om 20k i Q4 litt smått ut. Regner med at de i det minste jobber med å gå ut av Q4 med en produksjontakt på 70-80k i kvartalet.

Sitat fra: THE på mandag 09. mai 2016, klokken 19:55
500000 pr år inkluderer vel alle Teslamodeller?

Korrekt. Han antok kanskje 100-150k med kombinasjonen Model S og X, og 300-400k Model 3 for 2018.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA