Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.

Startet av Mhal, fredag 01. april 2016, klokken 08:10

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: bno på lørdag 02. april 2016, klokken 18:54
Kan bli kostbart å la Gigafactory tiltenkt M3 prod. stå på vent. Nå blir det mange avhengigheter og derfor blir det interessant å følge med på timing og ramp up factorer fremover.
Jeg tror ikke GF settes på vent mtp TM3- batterier kan brukes til mye, de kan selges som batteripakker, scty har vel bruk for de, og de kan settes opp som pakker ved SC slik at de etterhvert leverer fornybar strøm slik det er lovet. De kan også brukes som en integrert del av GF som lagrer overskuddsenergi fra solcellene og vindturbiner-
mange muligheter foruten TM3.

Enigami

Det er stor forskjell på reservasjoner som kan tilbakekalles når som helst og bestillinger.

Mao

Sitat fra: kjølholdt på fredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at  de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.

Det aller viktigste med Model 3-lanseringen er etter mitt syn at den store interessen for bilen for alvor kommer til å sette fart i den elektriske revolusjonen. Nå tør vel ikke resten av bilbransjen å sitte på gjerdet lenger, så da vil det nok dukke opp mange gode elbiler i årene som kommer  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Tesladigger

Sitat fra: Mao på lørdag 02. april 2016, klokken 19:45
Sitat fra: kjølholdt på fredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at  de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.

Det aller viktigste med Model 3-lanseringen er etter mitt syn at den store interessen for bilen for alvor kommer til å sette fart i den elektriske revolusjonen. Nå tør vel ikke resten av bilbransjen å sitte på gjerdet lenger, så da vil det nok dukke opp mange gode elbiler i årene som kommer  :)

Helt enig, dette blir nok en skikkelig wakeup call for resten av bil bransjen
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013


Diravi

Hm. Jeg turte ikke sitte på gjerdet lenger. Og så jeg som bruker i snitt en uke på å prøvekjøre nye biler og lese tester før vi bestemmer oss. Og som får Model S om en uke. Vel vel. Reservert i hvert fall.

Dette er et veldig interessant markedsføringsfenomen å observere. Bil er nok (for menn i hvert fall) mer en følelsesgreie enn en ren kynisk kalkulasjon av hva som er mest lønnsomt, selv om vi liker å tro noe annet. Ellers hadde alle kjørt Dacia Duster og Skoda Octavia.  ;)  Og her har hypen og suggesjonen solgt Model 3, til den grad at vi nå bestiller fordi det er så mange andre som bestiller, og vi vil ikke bli sittende bakerst i køen, og miste det å være med på dette spesielle som skjer.

Alt Tesla egentlig trengte å gjøre, var å unngå å goofe med designet (check), og love oss spesifikasjoner som er omtrent på nivå med dem vi hadde blitt forespeilet opprinnelig (check). Knapt 350 km nominell rekkevidde er ikke veldig mye når selv en S60 får 300-320 km reell rekkevidde på sommerføre. Men det holder. Resten er suggesjon, og en redusert terskel for å ta steget, fordi vi kan alltids få igjen depositumet.

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at designet er veldig lekkert. Men jeg mistenker at vi kommer til å bli imponert over hvor mye plass de har greid å pakke inn i forholdsvis små og strømlinjeformede ytre mål, og når du kombinerer det med en veldig god pris og gode ytelser, så blir dette en pakke som folk vil ha. Og for oss blir da dette en utmerket bil til erstatning for vår Model S i 2019 - det er den størrelse bil vi egentlig skulle ja. Sannsynligvis uten behov for å skyte inn ny egenkapital også - bruktbilverdien av Sen burde dekke M3.

Det er i hvert fall dette følelsene har innbilt hjernen, så de skulle få tilgang til kredittkortet og Macbooken i fem minutter.  ;D

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kimpala

253 tusen biler reservert for ti timer siden :/
Skulle bli sånn 25 milliarder i cash på ett par døgn for mr Elon det :)
X
3

Mazzbot

Sa ikke musk at noe av gigafactory var operativ ? Hvordan de skal klare å få ut over 250 000 biler fortest mulig skjønner jeg ikke .. Håper de gjør tiltak.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

o.b.lix

Sitat fra: Kimpala på søndag 03. april 2016, klokken 07:51
253 tusen biler reservert for ti timer siden :/
Skulle bli sånn 25 milliarder i cash på ett par døgn for mr Elon det :)

2,5 milliarder mente du sikkert, kommaet ditt falt ut.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kimpala

X
3

Roma

Fuck!

Beklager ordbruken. Man blir jo nesten tvunget til å bestille nå. Om man ikke gjør det får man ikke M3 før etter 2020. I 2020 kan mye ha endret seg på elbilmarkedet. Ikke sikkert M3 er like attraktiv da. Eller skal man heller satse på å kjøpe en "brukt" reservasjon når det lir på

Ipadjove

Hypotetisk... Om det blir bygt en fabrikk (og kanskje batterifabrikk) i Kina og Europa.. Hvor lang tid ville det gå før de var klar til å produsere?

Havebigfun

Sitat fra: Ipadjove på søndag 03. april 2016, klokken 10:37
Hypotetisk... Om det blir bygt en fabrikk (og kanskje batterifabrikk) i Kina og Europa.. Hvor lang tid ville det gå før de var klar til å produsere?
Det er bla. regulatoriske ting som begrenser- det går sikkert vesentlig raskere å få godkjent et slikt prosjekt i Kina enn i eks Tyskland. Elon sa at GFer operativ nå men det er vel relative betraktninger- solcellene på taket og vindkraften som skal levere energien mangler og GF så heller ikke helt ferdig ut ellers. Det er vel 2-3 år siden vi hørte om GF første gang- tror det tar ca. 5 år fra beslutning til produksjonen er i gang- men en effektiv prosess.

Trekkoppbil

Det er et godt spørsmål trådstarter tar opp her.

Afroamerikaneren har en visjon om å produsere 500 000 kjøretøy pr år en gang i framtida.

Produksjonstakt er en sak. Dato for produksjonsstart er en annen sak.

Nå er det over 4 år sida model X blei avduka, og den skulle vel ha kommet for et par år sida, og jeg har enda ikke sett den på veien.

Model X skulle være enklere sak å utvikle, da den bygges på samme platforform som Model S, med den samme drivlinje etc, og det er bare et nytt overbygg.

Det nye med Model III, er at den er for massemarkedet, og da er det flere brikker som må på plass før prodsetting.

Med model III kommer Tesla løpende etter veletablerte konkurenter som GM og Nissan, som slippe biler i samme klassa tidligere.
Det er mulig TM3 vil være best i klassa når den kommer. Men Huyndai kan også være best i klassa når selskapet kommer med sine biler til høsten, og GM kan være best i klassa når den kommer med ny modell til vinteren, og Nissan kan være best i klassa når ny bil slippes neste sommer.

På slutten av 2012 starta Nissan produksjon av Leaf på fabrikken i Smyrna, Tennessee, hvor man tok høyde for produksjon av 150 000 biler, og 200 000 batterier i året. Hvis man legger om produksjonen til ny modell om ett år, og kommer med en tm3-konkurent, så vil Nissan være ett støtfangerhue foran Tesla.

Konkuranse kan føre til at kanselleringer av forhåndsbestillinger. Høy konkuranse kan også føre til en vekker av massemarkedet, så det våkner og massene går for el-biler, så konkurentene vil forsterke hverandre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA