Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Useriøs kørordning for Model 3

Startet av Trond.m, torsdag 31. mars 2016, klokken 15:31

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Blip på torsdag 31. mars 2016, klokken 23:46
Ok. HVEM SIN TUR ER DET Å SVARE DENNE GANGEN? :-?

Carl Anton tok det denne gangen. Neste gang er det din tur ;)


Sitat fra: Sven-E på fredag 01. april 2016, klokken 19:41
Tesla (Musk) sa de håpet på å produsere 50 000 Model 3 i året.

Fikk ikke med meg den detaljen. Når hvor ble dette opplyst? Men i 2020 håper de i alle fall å produsere 500 000 biler (S+3+X) i året i Fremont, så produksjonstakten du referer til er i det minste ikke statisk. Om de produserer 50 000 første år (2018) så må de nesten være oppe i over 100 000 Model 3 i 2019 om de skal ha noe som helst håp om å nå det målet.
Model S 85D

thilo

Sitat fra: Sven-E på fredag 01. april 2016, klokken 19:41USA får biler først, så Europa, og da sannsynlig både Tyskland og Holland før Norge.

Så at det blir mer enn "noen uker" å vente, er jeg ganske sikker på.

Hvorfor skal da Tyskland og Holland få før Norge?
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

buddies

Jeg måtte fylle ut 16 siders søknadsskjema for å bestille F50 og F60 og vise til historikk, så Tesla har ikke funnet opp kruttet her (=køordningen).

Amoss

Sitat fra: Sven-E på fredag 01. april 2016, klokken 22:57

@Amoss:
Mener jeg så det på Twitter.
https://twitter.com/elonmusk
Og noe av det samme er nevnt her:
(selv om også Espen gjetter litt, og tror på så lite som 10 000 Model3 første året.)

Har prøvd å følge med der uten at jeg kan huske å ha sett noe slikt. Men det kan jo fort ha gått meg hus forbi. Kunne du finne linken til en slik tweet hadde det vært fint.

Nei, Espen gjetter ikke på 10k "første året". Produksjonsstart er "sent 2017" så blir det ett åpent spørsmål om dette er for 4 eller 1 måneder. Anser selv at hans anslag er vel optimistisk for produksjon med en oppstart på slutten av året. For første hele produksjons år tipper han det dobbelte av hva du nevnte. Regner du fra produksjonsstart + 1år så blir nok tallet noe lavere igjen. Hans anslag viser en god progresjon frem til 2020. Selv om de eksakte tallene sikkert kan diskuteres så er han nok ikke så veldig langt fra hva fasiten vil vise.

Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Sven-E på lørdag 02. april 2016, klokken 05:01
Ok - da hadde sikkert N00b rett i at det ikke spiller noe rolle når man bestiller Model3 og at forskjellen på når man får bilen "neppe mange ukene med produksjon".

Hehe - nei, akkurat den biten hadde du nok helt rett i :)  Men greit å sette realistiske tall på tingene. Med en produksjonstakt på 50k i året ville det jo ta nesten 5 år å levere alle bilene som er bestilt de siste dagene....

https://twitter.com/elonmusk/status/716089404985487361
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Now 232k orders
Model S 85D

JumboTour

Hadde vært kult med en poll på når vi tror første Mod 3 kommer til Norge... :)

Elmo

Sitat fra: JumboTour på lørdag 02. april 2016, klokken 20:16
Hadde vært kult med en poll på når vi tror første Mod 3 kommer til Norge... :)

Hmm, hvorfor det ??  Er det på noen måte interessant hva andre folk uten noen for for inside info TROR om når leveransene begynner ??? :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

JumboTour

Klart det!  :)
Prisen på aksjer styres f.eks. av forventninger. Dvs stort sett hva folk TROR om fremtiden.

Du skal ikke undervurdere folks magefølelse. ;D

Elmo

Hvordan forventninger styrer (påvirker) aksjemarkedet er da noe helt annet. Leveransetidspunkt for første model 3 i Norge påvirkes neppe av hva noen her tror eller forventer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Sven-E på lørdag 02. april 2016, klokken 19:06
Skal vi se hvem som har rett?

Jeg tror første Model3 blir levert i Norge i mars 2019.
Altså mer enn 2 1/2år - men litt mindre enn 3 år fra nå.

Hehe - det kan vi godt.  :)

Jeg håper egentlig på at de første leveransene kommer i tredje kvartal 2018 (men ja, ser at dette kan holde hardt), og føler meg rimelig trygg på at det i det minste kommer i fjerde kvartal. Ser slett ikke bort i fra at Tesla setter ny norgesrekord igjen i desember 2018. :)

Så blir det spennende å se hvem som for rett :)

Ps: Dersom innføringen av MVA ikke følger den planen regjeringsplattformen har lagt kan Tesla velge å prioritere litt anderledes. Blir avgiftene på elbiler høye alt i 2018 kan vi se store mengder med kanselleringer slik at Tesla nedprioriterer Norge, og blir de innført senere kan Tesla ta seg bedre tid og da også nedprioritere Norge i forhold til andre land der incentivene kan være på vei ut (som f.eks. USA).
Model S 85D

Hyperstress

De sier at de leverer først ut i USA, deretter europa osv. Lurer på om det gjelder for hele backloggen for M3, eller bare for en begrenset periode inntil de har kontroll på kvalitet, logistikk o.l. Dersom det er det første så gjelder, så kan det jo godt komme 500 000+ reserveringer på to år bare i USA, og om de skal leveres ut først så spiller det fint liten rolle om jeg reserverte på torsdag eller fredag som var - da må jeg uansett vente i mange, mange år.  :-\
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

N00b

La oss si de har 500.000 bestillinger globalt når de starter produsere, etter avbestillinger etc.
Da er det dårlig butikk for Tesla å levere de alle 300.000+ som er bestilt i USA/Canada først.

Ja det blir nok første halve året eller noe slikt til hjemmemarkedet, men så kommer Europa unntatt høyreratt.

Espen Hugaas Andersen

Det vil etter all sannsynlighet være en rullerende lansering ut i forskjellige markeder. Geografien er viktig, men det er også om man er ansatt i Tesla eller eier Model S/X. Og noe av det viktigste er vordan man utstyrer bilen. Jeg vil nesten tro at alle performance-versjoner er levert i Norge før noen av grunnversjonen er levert i USA.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pkhamre

Sitat fra: Hyperstress på søndag 03. april 2016, klokken 07:31
De sier at de leverer først ut i USA, deretter europa osv. Lurer på om det gjelder for hele backloggen for M3, eller bare for en begrenset periode inntil de har kontroll på kvalitet, logistikk o.l. Dersom det er det første så gjelder, så kan det jo godt komme 500 000+ reserveringer på to år bare i USA, og om de skal leveres ut først så spiller det fint liten rolle om jeg reserverte på torsdag eller fredag som var - da må jeg uansett vente i mange, mange år.  :-\

Grunnen til at de begynner med å levere ut på vestkysten i USA først, er for å ha rask respons på fiksing av tidlige feil. Fordel å ha bilene nærme fabrikken i den tidlige fasen.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

asbkar

De starter utrullingen i den oppgitte rekkefølgen, det vil ikke si at de leverer til vestkysten av USA helt til ingen der vil ha flere biler før de begynner med neste område. Noen måneder etter at utrullingen har startet i USA tenker jeg de begynner med europa, så får vi vente og se hvor mange teslaår det er til.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA