Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Useriøs kørordning for Model 3

Startet av Trond.m, torsdag 31. mars 2016, klokken 15:31

« forrige - neste »

Trond.m

Reserverte en Model 3 i dag. Jeg synes det er useriøst at leverandøren tydeligvis ikke får lov til å fortelle hvor mange som står foran en i køen. Da jeg mottok reservasjons-bekreftelsen ser jeg at at eiere av Model S og Model X har fortrinnsrett !  Det betyr jo at Tesla eiere som ønsker å spekulere på høye priser ved videresalg av Model 3 får gå foran andre kunder som ønsker å kjøpe sin første Tesla og har stått i kø i butikken for dette. Hvis dette er korrekt oppfatter jeg som en merkelig og useriøs køpolitikk.

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke lov å videreselge reservasjoner. Model S/X eiere kan maks reservere samme antall Model 3 som antall Model S/X de eier, og om de videreselger bilene risikerer de at de blir svartelistet av Tesla i forhold til fremtidige kjøp.

Jeg syns det er helt greit at systemet er ordnet slik. Tesla har egentlig byttet ut signatur-reservasjonene med prioritet for eksisterende eiere og ansatte. Hvordan reservasjonsystemet fungerer har blitt klart formidlet hele veien - det er ikke mye mer man kan be om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

#2
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 31. mars 2016, klokken 15:38
Det er ikke lov å videreselge reservasjoner. Model S/X eiere kan maks reservere samme antall Model 3 som antall Model S/X de eier, og om de videreselger bilene risikerer de at de blir svartelistet av Tesla i forhold til fremtidige kjøp.

Jeg syns det er helt greit at systemet er ordnet slik. Tesla har egentlig byttet ut signatur-reservasjonene med prioritet for eksisterende eiere og ansatte. Hvordan reservasjonsystemet fungerer har blitt klart formidlet hele veien - det er ikke mye mer man kan be om.
Har ikke Tesla (MS) selv da denne ble for stor for oss. Når jeg ser Tesla (Elon Musk) sitt prosjekt så støtter jeg det som sies her i et helhetsperspektiv. Nå ser jeg frem til å bli Tesla eier og det har jeg allerede ventet så langt 15 måneder på som en avsluttende digresjon.

Blip

La oss nå ikke bli som en gjeng sutrete fjortiser som ikke får iPhone før kompisen... Det er snakk om å betale for å stå i en kø til en bil som kommer om 2 (Tesla-)år. Når alt kommer til alt har det ingenting å si om du reserverer kl 0900 i dag eller om to uker. I praksis produseres bilene etter spec (og ikke slavisk etter reservasjonstidspunkt). Ref. Model S og Model X.

(noen av oss har stått i kø i flere år...)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lokführer

Jeg synes det er greit at eksisterende Teslakunder får fortrinnsrett, mange har vært tidlige early adopters, og det er fint å premiere. De har bidratt stort til at Tesla har fått slik suksess.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Trond.m

Problemet er vel at hvis alle som har en eller flere Tesla skal få levert bil før noen andre, så er det jo umulig å vite hvilken plass man ender opp med i køen. Jeg har ikke noe problem med at en Tesla eier eller andre videreselger sin bil, men at Tesla opererer med intern prioritering av kundene. Det er det ingen andre bilforretninger som hverken ønsker eller våger å gjøre. Telsa trenger mange nye kunder for å kunne overleve, men amerikanere gjør og sier mye rart. Det er vel Trump et godt eksempel på  ;)

SunSeeker

Sitat fra: Blip på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:00
La oss nå ikke bli som en gjeng sutrete fjortiser som ikke får iPhone før kompisen... Det er snakk om å betale for å stå i en kø til en bil som kommer om 2 (Tesla-)år. Når alt kommer til alt har det ingenting å si om du reserverer kl 0900 i dag eller om to uker. I praksis produseres bilene etter spec (og ikke slavisk etter reservasjonstidspunkt). Ref. Model S og Model X.

(noen av oss har stått i kø i flere år...)


Trond.m

Sitat fra: Lokführer på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:09
Jeg synes det er greit at eksisterende Teslakunder får fortrinnsrett, mange har vært tidlige early adopters, og det er fint å premiere. De har bidratt stort til at Tesla har fått slik suksess.
Ja, noe annet ville vel være overraskende siden du er Tesla kunde  :o

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 31. mars 2016, klokken 15:38
Det er ikke lov å videreselge reservasjoner. Model S/X eiere kan maks reservere samme antall Model 3 som antall Model S/X de eier, og om de videreselger bilene risikerer de at de blir svartelistet av Tesla i forhold til fremtidige kjøp.


Jeg var på Lade ved åpning i dag og reserverte en Model 3. Jeg har i dag en Model S, og reservasjonen gikk greit som med de fleste andre som var tilstede så det ut til. Når jeg kom tilbake på kontoret og logger på mytesla, så ser jeg 2 RNxxxxx nummer der, sjekker så konto og ser at, jeg også er trukket 2 ganger.

Så det er tydeligvis mulig å reservere 2 stk. Spørsmålet hva gjør jeg nå? Rente penger for 10 lapper på 2 år tilsvarer vel ca 2 softis på Narvesen..

En tanke som slo meg er å ha begge liggendes til man får Mail om tilgang til design studio, og kansellere den andre da. Er ganske stor forskjell i RN nummerne, selv om email kom samtidig.

Noen andre som har opplevd dobbelt reservasjon?

bno

Sitat fra: TM på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:09
Problemet er vel at hvis alle som har en eller flere Tesla skal få levert bil før noen andre, så er det jo umulig å vite hvilken plass man ender opp med i køen. Jeg har ikke noe problem med at en Tesla eier eller andre videreselger sin bil, men at Tesla opererer med intern prioritering av kundene. Det er det ingen andre bilforretninger som hverken ønsker eller våger å gjøre. Telsa trenger mange nye kunder for å kunne overleve, men amerikanere gjør og sier mye rart. Det er vel Trump et godt eksempel på  ;)

Jeg var der tidlig idag og reserverte (som sagt), men jeg tror ikke dette blir en stor issue at the end of the day. Spekkingen av den kan kanskje hjelpe litt, men Tesla har et helt annet prosjekt. Sammenligning med andre konservative og dogmatiske selskaper blir etter min vurdering ikke fair.

N00b

Tesla skal masseprodusere denne bilen. Om alle S, X og Roadster kundene kommer før i køen så er det neppe mange ukene med produksjon.

Det var forøvrig slik med S også. Hadde du en Roadster fikk du din S i samme runde som Sig og tidlig produksjonsbiler.

Var å bestilte selv idag, tok 1. Trenger ikke flere

GOS

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:42

Noen andre som har opplevd dobbelt reservasjon?

Ja, men det var bevist når han spurte om jeg skulle ha en eller to. Vet ikke om alle kan reservere 2 eller om det er kun de som har Tesla fra før?
(Gikk ikke an å reservere mer enn 2)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Trond.m

Nei, hverken Apple ellet Tesla kan man sammenlikne med selskaper som driver butikk i tråd med vanlig god forretningsskikk og i samsvar med lokale markedsføringlover  ;)
Får se hvor langt en "ikke Tesla" kunde havner bak i køen, før jeg ber om å få tilbake innbetalt depositum.

o.b.lix

Sitat fra: GOS på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:22
Vet ikke om alle kan reservere 2 eller om det er kun de som har Tesla fra før?
(Gikk ikke an å reservere mer enn 2)

Alle kan reservere 1 eller 2 Model 3.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: GOS på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:22
Ja, men det var bevist når han spurte om jeg skulle ha en eller to. Vet ikke om alle kan reservere 2 eller om det er kun de som har Tesla fra før?

Vet ikke hvordan det er med dere andre, men selv syntes jeg det var litt spesielt å stå i en bilforretning å bli spurt om antall reservasjoner jeg ønsket :p

Det som ble sagt i Drammen var at man kun kunne reservere 2 der og da (regner ikke med at det er noen slik grense om man reserverer online). Når det gjelder de som alt er eiere så får man kun en "eier prioritet" for hver Tesla man alt eier (evnt. "har i bestilling"?)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA