Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Øvre bærearmer foran = null korrosjonsbeskyttelse

Startet av Muffinman, mandag 28. mars 2016, klokken 12:48

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. mars 2016, klokken 07:17
Man har fem års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, forutsatt at bilen er kjøpt som privatperson.
Stemmer, men kun når det gjelder feil og mangler fra leverandør. Tesla kan argumentere med at det er en slitasjedel som må forventes å være utslitt etter 100k km. (Sier ikke at de vil gjøre det om man prøver å reklamere, men åpningen i lovverket er der.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cookie Monster

Spent på hvordan mine ser ut etter vinteren. Første jeg gjorde når bilen var ny var å spraye inn de med Bilt Hamber klar antirust film etter å ha sett div skrekkbilder av den øvre bærearmen.

Når det kommer til rust der hadde Subaru samme problem på flere av modellene fra rundt 2001 til 2007 utenom Sti som har alu bærearmer. (Tesla har alu på nedre og stål på øvre)
Der ble det kjørt tilbakekalling for ca 3 år siden og de fikset gratis selv på biler fra 2001. Etter noen tilfeller at hele armen ga etter av rust. Men greia der var at de rustet fra innsiden ut.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/risiko-for-rust-i-hjuloppheng-subaru-tilbakekaller/a/10103761/

Når det ruster kun på utsiden kan Tesla kan nok Tesla fint si at det er ytre påvirkning fra klima, salt og stein. Står ganske klart at garanti ikke gjelder når det blir utsatt for ytre påvirkning i vilkårene. Så jeg behandler alt som er av stål med antirust og hører ikke på bilselgere som ikke har peiling og sier det ikke er nødvendig ;)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

hgs

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 29. mars 2016, klokken 09:21
Når det ruster kun på utsiden kan Tesla kan nok Tesla fint si at det er ytre påvirkning fra klima, salt og stein. Står ganske klart at garanti ikke gjelder når det blir utsatt for ytre påvirkning i vilkårene. Så jeg behandler alt som er av stål med antirust og hører ikke på bilselgere som ikke har peiling og sier det ikke er nødvendig ;)

Ja, men det er garantien. Reklamasjonsretten på 5 år kommer de vel ikke unna i Norge? Bærearmer er vel tiltenkt å vare mer enn 2 år...?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Muffinman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mars 2016, klokken 08:59
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. mars 2016, klokken 07:17
Man har fem års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, forutsatt at bilen er kjøpt som privatperson.
Stemmer, men kun når det gjelder feil og mangler fra leverandør. Tesla kan argumentere med at det er en slitasjedel som må forventes å være utslitt etter 100k km. (Sier ikke at de vil gjøre det om man prøver å reklamere, men åpningen i lovverket er der.)
Man må skille på reklamasjonsrett og hvilke reklamasjonssaker man vil nå fram med. Reklamasjonsretten på 5 år gjelder de delene av bilen som er ment å vare lenger enn to år. At man har rett til å reklamere er ikke det samme som at selger må rette.

morpheos

Det finnes en grei oversikt hosForbrukerrådet rundt klagemuligheter og saksgang/prosess. Havner man i FTU så fatter de juridisk bindende vedtak i alle fall.

kjellsve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mars 2016, klokken 08:59
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. mars 2016, klokken 07:17
Man har fem års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, forutsatt at bilen er kjøpt som privatperson.
Stemmer, men kun når det gjelder feil og mangler fra leverandør. Tesla kan argumentere med at det er en slitasjedel som må forventes å være utslitt etter 100k km. (Sier ikke at de vil gjøre det om man prøver å reklamere, men åpningen i lovverket er der.)

Dekk og vindusviskere er forbruksvare, og derfor ikke fem års reklamasjonstid på. En bærearm er uten tvil en del av bilen som må forventes å vare lenger enn to år. Den har derfor fem års reklamasjonsfrist hvis du bruker bilen på normalt vis, dvs. som en bil.

Dette er samme regelen som gjelder andre varer som må forventes å vare i mer enn to år. For mobiltelefoner har vi en høyesterettsdom på at det kan reklameres til den er fem år.
TMS85D

Espen Hugaas Andersen

#21
Sitat fra: kjellsve på tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:00Dekk og vindusviskere er forbruksvare, og derfor ikke fem års reklamasjonstid på. En bærearm er uten tvil en del av bilen som må forventes å vare lenger enn to år. Den har derfor fem års reklamasjonsfrist hvis du bruker bilen på normalt vis, dvs. som en bil.

Dette er samme regelen som gjelder andre varer som må forventes å vare i mer enn to år. For mobiltelefoner har vi en høyesterettsdom på at det kan reklameres til den er fem år.
Reklamasjonen vil vurderes opp i mot antall tilbakelagte km og forventet levetid. Om girkassen, motoren eller (nesten) hva som helst på en fossilbil går føyken etter 4,5 år og 450.000 km, så kan du bare drømme om å få fikset det som en reklamasjon. Da har disse delene vart nærmere det dobbelte av forventet levetid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cookie Monster

#22
De fleste andre gir i det minste garanti 5år 200 000km i Norge og ikke 5 år og 100 000 km slik som Tesla. Er vel blant de dårligste på garanti på bilen som helhet, sett bort fra 8år/ubegrenset km på batteri og motor som er veldig bra :) og ble vel innført som et resultat av drive unit skandalen. Heldigvis har man uansett reklamasjonsrett, men er ofte mye mer styr enn hvis det er en enkel garantisak.

Toyota/Lexus gir 11 år garanti på hybridbilene sine så lenge man følger service og har den minst på årlig sjekk, de har også mist feil av alle selv om det er et mer avansert system enn på andre biler. Var også 7 år utvidet garanti på en Toyota Celica jeg hadde før pga feil på tidlig 2000 modeller så ble det 7 år på motor/drivverk på de berørte motormodellene. Så at en bilfabrikant svarer med å utvide garantien på dårlig/ feildesign på motor for å ikke tape ansikt er ikke noe nytt.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

ihlhaug

Hvor på bilen blir egentlig dette, har skjønt at det er i hjulbuen en plass, men må jeg av med noe filt-deksel eller lignende?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Cookie Monster

Må ikke av med noe. Hever du bilen til høyeste eller jekker den opp er det lett å se bærerua av stål rett over dekket.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Man kommer også til ovenifra. På bildet har jeg tatt ut frunk og dekslene rundt. 1 måned gammel bil og det er tydelig at bærearmen er veldig eksponert.

Brede

Ser da iallefall ut til å være særdeles enkelt å bytte ut denne i garasjen hjemme den dagen garantier ikke gjelder lenger.

Muffinman

Spørsmålet er vel om hjulvinklene må korrigeres etter bytte. Jeg vil tippe at de må det.

Powerflux

Sitat fra: Muffinman på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:58
Spørsmålet er vel om hjulvinklene må korrigeres etter bytte. Jeg vil tippe at de må det.
Hvorfor tror du det?
Hvis dette er en ren bolt off/bolt on jobb med nøyaktig samme mål så er det vel ingenting som endres?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

#29
Foringene i innfestingen er sannsynligvis av hard gummi. Det betyr at de er fleksible. Over tid når endres fleksibiliteten. Hvis man da har fått utført hjulinnstilling i løpet av delenes levetid vil det sannsynligvis ikke stemme lenger når en ny del monteres - selv om den har samme spesifikasjoner som den gamle når den forlot hylla. Tesla anbefaler jo også hjulinnstilling hver 20.000km. Jeg antar at det begrunnes med at (spesielt på rwd) vinkelene må holdes innefor små toleranser for å minimere feil dekkslitasje, og at understellskomponentene endrer seg sakte men sikkert over tid. Hyppige kontroller/justeringer skal muligens kompensere for dette.

Man skal for øvrig vite hva man holder på med når man bytter slike deler. Hva skal man gjøre for å ta av spenn, i hvilken retning virker kreftene når man skrur fra hverandre og hvordan skal det monteres. Skal man trekke til når opphenget henger fritt, eller vil det medføre at foringen settes i spenn når bilen settes på bakken igjen? Bør man jekke opp hjulopphenget før man trekker til?

Verkstedhåndboka er et minimum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA