Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilgjengelig batteri 2015 Tekna

Startet av Svein Starheim, tirsdag 16. august 2016, klokken 13:04

« forrige - neste »

Svein Starheim

Kjørte forleden bilen 117 km. Kilometertelleren begynte å blinke på ca. 115 km og tilgjengelig batteri endte på 8 % restverdi. Nissan EV mener at vi har hatt et strømforbruk på 17,6 kWh. Dette tilsier at tilgjengelig batterikapasitet er rundt 19,1 kWh. Jeg trodde at tilgjengelig kapasitet på leaf var mellom 21 og 22 kWH.

Vi snakker om en nykjøpt norsk Leaf - gått cirka 22.000 km.

Er det noe galt med mine batterier, eller varierer dette så mye?

- Nissan Leaf Tekna (2015) rød
- Ford Galaxy 2,0 TDCI 163 HK (2011) grønn

nr1rayner

Når bilen stopper har du ca 0,4kwh "tilgjengelig".
Leafspy rapporterer vel ca 20-22kwh tilgjengelig, men det kommer igjen av hvor mange wh man har satt pr GID.
Gjorde et forsøk på å oppklare hvor mye tap det er i ladeprosessen, men finner ingen tall som er pålitelige.
Snittmåling i display i bilen er vel omtrent det som er minst pålitelig..

Så har du alle barer i god behold tipper jeg batteriene er i fin form, men målingene er feil...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjbu

115km og 8% restenergi kan tilsi motorvei-kjøring i høy hastighet. Hvis det stemmer er alt normalt. Høy hastighet er en batteri-dødare.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

bob-bob

på en 24kW leaf nå på sommerstid er nok dette korrekt om du har ligget på motorvei i ca 110-120 eller det er vei med mye stigning.
Ligger du på flat vei i ca 80-90 så vil nok bilen gå greit 150km . Min 30 kW går henholdsvis 150km eller 200km under sammenlignbare forhold . (kona har en 24kW så vi kan sammenligne greit.)

Høy hastighet tar VELDIG mye strøm .... :P

nr1rayner

150km i 80-90 hørtes drøyt ut, men mulig mine Teknahjul spiser litt ekstra og 3 år/30'km har tatt litt.
Kjørte ca 70 km på 50% i stort sett 80, og 100 km på ca 70% i 90, 80, 70, 50 men stort sett 70.
Som altså skulle tilsi ca 140 km fra 100 til 0.

Bruker da bitte litt AC, men minst mulig..

100/110-soner er vi ikke belemret med her i Trøndelag  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA