Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørelys vs. Nærlys

Startet av tkjoerlaug, fredag 25. mars 2016, klokken 18:41

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Nå som det blir lysere er tesla med kun de karakteristiske kjørelysene (led-stripa langs kanten) et mer vanlig syn. På min bil settes alltid lys til auto når jeg starter bilen, og selv om jeg skrur av lys går de tilbake til auto neste gang jeg starter bilen. Jeg kjørte Gudbrandsdalen på mandag i ett-tida, og de fleste tesla-ene jeg møtte hadde da bare LED-stripa tent, men min bil viste at også nærlys (dvs. spotten i tilleg) var tent. Jeg har da også to varsel-grønne lamper tent i den lille skjermen.

Dere som kjører med kun LED-stripa tent, kjører dere med lys satt til auto eller off? I dagslys midt på dagen, har dere da de grønne lys-lampene tent?

sjokomelk

LED-stripen lyser uansett når du har valgt "Off" eller "Auto" på dagtid. Du får ikke skrudd lysene helt av så lenge bilen ikke står i Park.
Hvis du har valgt "Auto" vil ikke den grønne lampen for nærlys lyse så lenge du kun kjører med kjørelys. Den kommer ikke på før du velger nærlys manuelt, eller at det blir så mørkt at bilen skrur på lysene selv.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

SteinR

Kjører du med takboks? Mine nærlys er alltid tent så lenge jeg har takboks montert. Antar boksen skygger for lyssensoren og lurer den til å tro at det er mørkere enn det faktisk er.

tkjoerlaug

De har du nok svaret! Ja, jeg har takboks som stiller nokså langt frem. Synes bare det var rart at jeg kjører rundt med nærlys mens alle jeg møter har bare kjørelys. Takk for tipset!

sigurdi

Jeg liker IKKE å kjøre uten lysene tent bak, så første jeg gjør hver gang jeg skal ut å kjøre på dagtid er å manuelt skru på ledstripene og grøftelys (de kan være på samtidig på dagen)

Da får jeg kjørelys bak, jeg sjekker alltid bildet av bilen i displayet og dersom baklysene er på på den så er de tent på bilen også.

Er det mørkt her, har jeg glemt å sette de på manuelt.

Er det mørkt lar jeg den stå i Auto for da setter den på kjørelys bak uansett.

Savner en innstilling for at man kan velge dette permanent på dagen, EU kravet om slukte baklys på dagtid er en uting og jeg tror dette svekker trafikksikkerheten.

Spesielt merkbart nå på våren med mye lav sol osv, er ikke like let å se en mørklagt bil som er når man kjører fra solfyllt til skygge.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

thilo

Sitat fra: sigurdi på fredag 25. mars 2016, klokken 20:51Savner en innstilling for at man kan velge dette permanent på dagen, EU kravet om slukte baklys på dagtid er en uting og jeg tror dette svekker trafikksikkerheten.

Tror ikke det finnes noe EU krav om slukte baklys, mens det er lov å kjøre med DRL uten tent baklys.

Bremselys er kanskje litt bedre synlig uten tent baklys?

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

sigurdi

Sitat fra: thilo på fredag 25. mars 2016, klokken 21:38
Sitat fra: sigurdi på fredag 25. mars 2016, klokken 20:51Savner en innstilling for at man kan velge dette permanent på dagen, EU kravet om slukte baklys på dagtid er en uting og jeg tror dette svekker trafikksikkerheten.

Tror ikke det finnes noe EU krav om slukte baklys, mens det er lov å kjøre med DRL uten tent baklys.

Bremselys er kanskje litt bedre synlig uten tent baklys?
Beklager men kom litt feil ut.
Som du sier så er det EU direktivet fra 2008 som gjelder på alle biler godkjent etter 2012 som sparker ben under den norske regelverket om lys både foran og bak.

EU direktivet setter krav til lys foran som faktisk skal være lettere å se på dagtid men lys bak er ikke et krav og dette overkjører det gamle norske regelverket om lys både foran og bak.

Så da burde vi krevd at Tesla legger dette inn som et permanent valg i menyen. ;-)

Så det har faktisk betydd at EU direktivet har gjort at det er lovlig å kjøre uten tente baklys i Norge på dagtid. ;-)

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/vehicles/daytime_running_lights/index_en.htm
http://www.dinside.no/928763/naf-kjorer-du-uten-baklys
Horten
Model X90D (18.03.17)

boppus

Sitat fra: sigurdi på fredag 25. mars 2016, klokken 20:51
Jeg liker IKKE å kjøre uten lysene tent bak,

Savner en innstilling for at man kan velge dette permanent på dagen, EU kravet om slukte baklys på dagtid er en uting og jeg tror dette svekker trafikksikkerheten.

Du skal ikke tro, men vite.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

nortrahof

Nå er det vel et fåtall av europeiske innbyggere som bor i nord der skumringstiden er lengre og der solen ikke alltid står godt over horisonten. Derfor er kravene til kjørelys annerledes i Norden enn ellers på kontinentet.

Jeg vet at man diskuterte dette med tente baklys i Tyskland da forskriftene kom. Da ble det hevdet at det var mer trafikkfarlig å kjøre med tente baklys enn uten. Kjørelys i fronten var det ingen tvil om at hadde virkning.
Hovedårsaken til at Tyskland (som er penneførende innen teknisk lovgivning i EU) ikke ønsker tente baklys, er at de kan forveksles med bremselys. I Tyskland er det slik at røde lys foran indikerer at bilen foran bremser opp - og at du bør gjøre likedan. Dersom mange biler kjører hele dagen (også under god sikt) med røde baklys, "forsvinner" dette ekstra signalet om tidlig varsling dersom man ikke følger godt med.
Det har også vært få ulykker der slukkede baklys har vært utslagsgivende i dagslys da den relative hastighet mellom kjøretøyene er lav.
Mener også å ha lest at de 20 - 30 wattene som bilen må bruke i "ekstra" drivstoff også har vært samlet medvirkende av miljøhensyn til at EU valgte kun kjørelys foran. Dersom man summerer dette kraftbehovet på alle kjøretøy blir det en betydelig effekt og ekstra drivstofforbruk med minimal sikkerhetsmessig virkning.

Nå må det også sies at folk på kontinentet er ganske flinke med å tenne lysene i skumring, regn og tåke - kanskje i motsetning til folk i Skandinavia? Det sees for øvrig godt i tuneller i Norge der mange ikke gidder å tenne lysene. - Da er det greit med TMS der man kan velge "AUTO"!
- Orket ikke å vri av-og-på lysbryteren i E-UPen hele tiden, så "automatiserte" den også med fotocelle og ny lysbryter.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA