Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar hybridene knekken på elbilen ?

Startet av Ingeniøren, fredag 25. mars 2016, klokken 09:05

« forrige - neste »

Ingeniøren

Hadde tro på hybrider til jeg så hva slags distanse batteriene de er utstyrt med rekker. Tviler på at alle gidder å plugge 2 ganger om dagen og da blir det ikke mye miljøvennlig. Bellona Hauge er og bekymret, kanskje mest over at det kanskje går ut over Tesla salget....:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/bellona-advarer-mot-billigere-hybridbiler/a/23646165/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Panduck

Det burde virkelig være forsjellige avgiftsklasser på hybrider, synes nå jeg. i3 med range extender og VW eGolf er jo to vidt forskjellige biler, og bør klassifiseres helt forskjellig. Hva er det som er grunnen til at stort sett alle produsenter legger seg på denne korte rekkevidden? Det må vel være for å møte et eller annet krav for å få sine biler til å være "godkjent". i så fall håper jeg kravet blir strengere og strenge, slik at batteriet må bli større og større.

Økt antall hybrider kan bane vei for økt antall kontaktpunkter på p-plasser, noe som er bra for alle. Det kan være et "steg" inn i elbilverden for en del som ikke tror at rene elbiler vil fungere, som vil se hvordan det er å kjøre i ren elbilmodus. Det vil for mange kunne kutte KRAFTIG i bensinforbruket (vil tro en rekke personer vil kunne redusere drivstoffforbruk med godt over 50%), og vil faktisk kunne være med på å kutte kraftig i behovet for antall bensinsstasjoner. Men det krever at folk lader. Og har mulighet til å lade.

Så, salg av hybrider kan slå begge veier.

Carl Anton Stenling

Hybridbiler med mindre enn 50 km NEDC elektrisk rekkevidde eller som har vesentlig redusert funksjon om vinteren bør skattlegges tilsvarende fossilbiler. Da får man også mer korrekt skattlegging av Toyotas ikke-ladbare hybridbiler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Jejl

Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?

Carl Anton Stenling

Poenget er vel at hybridene slipper engangsavgift for vekten og effekten av elmotor/batteripakke. I tillegg har NEDC forbrukssyklusen en utforming som favoriserer hybridisering (f.eks. kort målevarighet).
Ideelt sett burde forbruksmålingen vært mer realistisk, men dette har vist seg å ta tid å få på plass.

Jeg tenker at en grei kortsiktig tilpasning er at hybridbiler som har kortere enn 50 km NEDC elektrisk rekkevidde ikke slipper unna vekt/effekt-avgift for elmotor/batteri. Da sorterer man vekk bilene som bare har hybridisering for å øke effekten, men som gir liten praktisk utslippsreduksjon.

NEDC forbruksmålingen er uansett meget fordelaktig for hybridene. Dette vil gi ytterligere utslag når man nå planlegger å vektlegge CO2-komponenten ytterligere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kodalse

Sitat fra: Jejl på fredag 25. mars 2016, klokken 12:25
Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?
Det grelleste eksemplet i dag er vel MB GLE500E.
Her har Mercedes likegodt tatt en fungerende ML SUV, ødelagt bagasjeromskapasiteten ved å pælme en stor stygg batteriboks for å kalle den plugin-hybrid.
Dårligere "handling", lite fungerende bagasjerom, ubrukelig EV-range og en vekt på 2465kg!


Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ingeniøren

#6
Sitat fra: kodalse på fredag 25. mars 2016, klokken 16:02
Sitat fra: Jejl på fredag 25. mars 2016, klokken 12:25
Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?
Det grelleste eksemplet i dag er vel MB GLE500E.
Her har Mercedes likegodt tatt en fungerende ML SUV, ødelagt bagasjeromskapasiteten ved å pælme en stor stygg batteriboks for å kalle den plugin-hybrid.
Dårligere "handling", lite fungerende bagasjerom, ubrukelig EV-range og en vekt på 2465kg!




På tryne løsning, men de sparer sikker flere hundre tusen i avgifter, siden de velger å gjøre noe slikt, og naboen ser det jo ikke  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: kodalse på fredag 25. mars 2016, klokken 16:02
Sitat fra: Jejl på fredag 25. mars 2016, klokken 12:25
Hvor går egenlig grensen for at en bil skal bli registrert som en hybrid? Er det nok å slenge inn 3-4 stk 12V startbatterier og slippe unna flere titallstusen i registreringsavgifter?
Det grelleste eksemplet i dag er vel MB GLE500E.
Her har Mercedes likegodt tatt en fungerende ML SUV, ødelagt bagasjeromskapasiteten ved å pælme en stor stygg batteriboks for å kalle den plugin-hybrid.
Dårligere "handling", lite fungerende bagasjerom, ubrukelig EV-range og en vekt på 2465kg!




Var nylig en nettavis som tester C-klasse hybriden under greie vinterforhold. Kom vel 11km på strøm.
Hybridbilene til Mercedes virker rimelig ubrukelige ja
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

Har en nabo som fått seg Golf GTE for ca halvt år siden, hun har ladet et par ganger i starten, men orker ikke gjøre det lenger....
Meningsløsheten til nåværende hybrider med små tullebatterier blir jo enda mindre motiverende for eierne når 30+ mils elbilene kommer, hvem kommer til å gidde plugge inn da for 1-2 mils eldrift ?

Det finnes noen entusiaster som tyner hver meter ut av hybridbatteriet og plugger inn ofte, kudos til de, men slik nerdete økokjøring gidder ikke folk flest å drive med.

En annen effekt av dette er at det blir problem med mer opptatte offentlige ladeplasser. Det har i siste tid kommet noen f.eks Mitsu Phev og BMW X5 plugin, og det blir jo litt tullete å bli stående å ruge i 16-24 timer for å fylle et batteri som er fulladet etter kun 3-4 timer.

Taffelman

Voldsomt til negativ stemning da...

Det er da ikke noe mer "hassle" å plugge inn hybriden enn elbilen!

Kabelen henger klar på veggen 2 meter fra parkeringsplassen, det tar 10 sekunder å plugge den inn, og har forlengst blitt en vane. Når det i tillegg sparer en drøy tusenlapp i måneden på drivstoff, som tilsvarer et lønnstillegg på nær 20.000 før skatt, så ville det vært passe idiotisk å ikke "gidde"!

Som de fleste andre så ønsker jeg også større EL rekkevidde på hybriden. Men pr. I dag så er batterier dyre og relativt tunge. Gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er ca 13000 km/år, eller ca 56 km pr arbeidsdag. Tar man høyde for ferier, helgeturer og kveldskjøring, så er det nærliggende å anta at veldig mange kjører maks 20-30 km pr tur på hverdager, og da tilbyr dagens plug-in hybrider et drastisk redusert forbruk, gjerne 70-80% reduksjon på totalforbruket.

At dagens hybrider ikke er den optimale løsningen for alle, er ikke et godt nok argument for å fjerne avgiftsfordelene. utvalget av elbiler er pr i dag alt for dårlig, og det vil ta mange år å utvikle et godt nok utvalg til at elbilen kan " ta over". Det er ikke engang noe godt utvalg av plug-in hybrider. Mao det er alt for tidlig å øke beskatning på miljøvennlige alternativer med mindre målet et å hindre utviklingen.

Plug-in hybriden er en viktig overgangsteknologi på flere områder. Bilindustrien trenger avkastning fra dagens investeringer mens de utvikler nye "EV" plattformer. Det kan produseres 4-5 hybridbatterier pr elbilbatteri, og batteriproduksjon er en av de store flaskehalsene for overgang til ren elbil produksjon. Med alle myter og fordommer mot batteribilen, så er plug-in hybriden springbrettet som vil alminneliggjøre EL fremdrift.

Jeg er overbevist om at ren elbil er fremtiden, men fremtiden er ikke her ennå, med mindre en Tesla passer dine behov og lommebok  :)
X75D
TM3 LR AWD

Ingeniøren

Sitat fra: Taffelman på lørdag 26. mars 2016, klokken 04:08
Voldsomt til negativ stemning da...

Det er da ikke noe mer "hassle" å plugge inn hybriden enn elbilen!

Kabelen henger klar på veggen 2 meter fra parkeringsplassen, det tar 10 sekunder å plugge den inn, og har forlengst blitt en vane. Når det i tillegg sparer en drøy tusenlapp i måneden på drivstoff, som tilsvarer et lønnstillegg på nær 20.000 før skatt, så ville det vært passe idiotisk å ikke "gidde"!

Som de fleste andre så ønsker jeg også større EL rekkevidde på hybriden. Men pr. I dag så er batterier dyre og relativt tunge. Gjennomsnittlig kjørelengde i Norge er ca 13000 km/år, eller ca 56 km pr arbeidsdag. Tar man høyde for ferier, helgeturer og kveldskjøring, så er det nærliggende å anta at veldig mange kjører maks 20-30 km pr tur på hverdager, og da tilbyr dagens plug-in hybrider et drastisk redusert forbruk, gjerne 70-80% reduksjon på totalforbruket.

At dagens hybrider ikke er den optimale løsningen for alle, er ikke et godt nok argument for å fjerne avgiftsfordelene. utvalget av elbiler er pr i dag alt for dårlig, og det vil ta mange år å utvikle et godt nok utvalg til at elbilen kan " ta over". Det er ikke engang noe godt utvalg av plug-in hybrider. Mao det er alt for tidlig å øke beskatning på miljøvennlige alternativer med mindre målet et å hindre utviklingen.

Plug-in hybriden er en viktig overgangsteknologi på flere områder. Bilindustrien trenger avkastning fra dagens investeringer mens de utvikler nye "EV" plattformer. Det kan produseres 4-5 hybridbatterier pr elbilbatteri, og batteriproduksjon er en av de store flaskehalsene for overgang til ren elbil produksjon. Med alle myter og fordommer mot batteribilen, så er plug-in hybriden springbrettet som vil alminneliggjøre EL fremdrift.

Jeg er overbevist om at ren elbil er fremtiden, men fremtiden er ikke her ennå, med mindre en Tesla passer dine behov og lommebok  :)

Du har sikkert rett i en del punkter, men med en i3 er du "programmert" til å lade og har tatt deg råd til en skikkelig ladestasjon / praktisk løsning hjemme. Tror de fleste fortsatt velger å ta ut kladden hver gang og da blir det et ork. Har ladeboks hjemme og kunne godt tenkt meg en tilsvarende på jobb - det hadde vært deilig gitt  :)

Med en elbil må du lade, med en plugg inn hybrid kan du glatt drite i det som dama over. Da har du ikke rett på det fradraget du har fått.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: Taffelman på lørdag 26. mars 2016, klokken 04:08
Plug-in hybriden er en viktig overgangsteknologi på flere områder. Bilindustrien trenger avkastning fra dagens investeringer mens de utvikler nye "EV" plattformer. Det kan produseres 4-5 hybridbatterier pr elbilbatteri, og batteriproduksjon er en av de store flaskehalsene for overgang til ren elbil produksjon. Med alle myter og fordommer mot batteribilen, så er plug-in hybriden springbrettet som vil alminneliggjøre EL fremdrift.

Dagens plug-in hybrider kunne hatt vært en viktig overgangsteknologi - for 10 år siden. I dag er det ett passende alibi for å utsette overgangen til full-elektrisk så lenge som mulig.

... Men med det sagt, joda, snaker man om rene serie-hybrider med litt godt med batterirekkevidde (som f.eks. I3) så kan de ha livets rett enn så lenge. Paralellehybrider og hybrider med bittesmå lommelyktbatterier er og blir kun ett alibi.
Model S 85D

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. mars 2016, klokken 10:07
Paralellehybrider og hybrider med bittesmå lommelyktbatterier er og blir kun ett alibi.
I tillegg er de fleste hybrider programmert slik at fossilmotoren går igang så fort du bruker varmeapparatet (pga den minimale størrelsen på batteriet).

Varme er noe man må ha på svært stor del av året i Norge, og da går ikke hybridene utslippsfritt i den grad de har fått avgiftslette for.
Dette er jo styrken og garantien i en elbil, selv om du bruker varme kjører du utslippsfritt, og det er førern selv som betaler i form av kortere kjørelengde, ikke statskassen eller miljøet.

ladov

For min egen var jeg skeptisk til ladbare hybrider nettopp fordi jeg tenkte at noen kjøper den på grunn av lavere avgifter og knapt bryr seg med å lade..

Volvo har sjekket med sine norske hybrid kunder og funnet at de kjører 46% på strøm. Jeg ble positivt overrasket da jeg leste det men det burde jeg kanskje ikke vært. Det er jo samme greia med de som har en kortrekkevidde elbil til daglig bruk og fossilbil til langturer, bare samlet i et kjøretøy.

http://www.abcnyheter.no/motor/2015/12/10/195186801/na-kjorer-mange-norske-volvo-eiere-pa-strom
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

Det betyr altså at de mesteparten av tiden kjører på bensin/diesel, og da med et høyere forbruk enn de ville hatt uten den ladbare hybride drivlinjen.
Selv om totalt forbruk antakelig er noe lavere enn det ville vært uten hybridløsninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA