Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar hybridene knekken på elbilen ?

Startet av Ingeniøren, fredag 25. mars 2016, klokken 09:05

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: ladov på søndag 27. mars 2016, klokken 12:30
For min egen var jeg skeptisk til ladbare hybrider nettopp fordi jeg tenkte at noen kjøper den på grunn av lavere avgifter og knapt bryr seg med å lade..

Volvo har sjekket med sine norske hybrid kunder og funnet at de kjører 46% på strøm. Jeg ble positivt overrasket da jeg leste det men det burde jeg kanskje ikke vært. Det er jo samme greia med de som har en kortrekkevidde elbil til daglig bruk og fossilbil til langturer, bare samlet i et kjøretøy.

http://www.abcnyheter.no/motor/2015/12/10/195186801/na-kjorer-mange-norske-volvo-eiere-pa-strom

Så bra. Da er det mye bedre enn jeg fryktet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

Sitat fra: ladov på søndag 27. mars 2016, klokken 12:30
For min egen var jeg skeptisk til ladbare hybrider nettopp fordi jeg tenkte at noen kjøper den på grunn av lavere avgifter og knapt bryr seg med å lade..

Volvo har sjekket med sine norske hybrid kunder og funnet at de kjører 46% på strøm. Jeg ble positivt overrasket da jeg leste det men det burde jeg kanskje ikke vært. Det er jo samme greia med de som har en kortrekkevidde elbil til daglig bruk og fossilbil til langturer, bare samlet i et kjøretøy.

http://www.abcnyheter.no/motor/2015/12/10/195186801/na-kjorer-mange-norske-volvo-eiere-pa-strom
Jeg tror nok at vi ser litt forhøyede tall i forhold til det reelle her.
For det første er en pluginhybrid litt kul i dag for de som akkurat har kjøpt ny bil.
Etter noe tid tror jeg desverre andelen elektrisk vil gå ned.
Denne "undersøkelsen" som DN henviser til kommer også fra Volvo selv.
Volvo er selvsagt interessert i å "skryte opp tallene" høyest mulig, akkurat som enhver bilprodusent oppgir langt lavere forbruk enn det vi kan se på landeveien.
Her er vel også hybridbilene "verstinger" i feilvisning.
Hadde det vært frittstående forskning kunne vi kanskje tatt notis av det.

Videre kan det ikke sammenlignes med oss som har elbil for kortrekkevidde+ og dieselbil for langkjøring.
Jeg er reelt på minst 80% elektrisk drift (16000km el 2000-4000km diesel) Totalt er antall kilometer gått ned fra 25000km til 18-20000.

Minimum 80% reell elektrisk drift får man ikke om man dobler hybridbilenes batteripakke, alltid lader både hjemme, på kjøpesenter, når man er på besøk osv.

Så var det dette med service på hybridbiler da. Mye dyrere enn en vanlig fossilbil.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sirup

Hybridbiler tar absolutt ikke knekken på elbiler, snarere tvert imot. Det er mange som er skeptisk til elbil og har mange motforestillinger (fordommer) mot dem. Med hybridene faller disse motforestillingene bort, og disse folkene blir introdusert for konseptet med lading.

Hybrideierene vil nok finne ut at det er billigst og best å kjøre på el-delen, dermed vil de etterspørre hybrider med lenger og lenger elektrisk rekkevidde. For å få best mulig elektrisk rekkevidde vil den konvensjonelle motoren bli droppet, og disse tidligere skeptikerene kjører ren elbil:-)

Hybridene er en overgangsløsning.
VW e-Golf
Tesla Model X75

ladov

Var det sjefen for Audi som anslo at hybridbiler ikke lenger ville være interessante om 10 år fra nå?

Hvis du har lyst til å kjøre 'så elektrisk som mulig' , med kun en bil, og ikke har råd/behov for en Tesla så finnes det for øyeblikket ingen andre alternativer en plugin-hybrid.

Bare så synd at det også der er dårlig utvalg.. Vi har to biler men trenger egentlig bare en så vi lurer på å skrote bensinbilen og bytte elbilen i en plugin-hybrid. Problemet er at modellutvalget er så snevert. Den som ser teknisk mest lovende ut (Mitsubishi outlander PHEV) koster såpass mye at det nærmer seg en brukt Tesla..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Taffelman

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 12:38
Det betyr altså at de mesteparten av tiden kjører på bensin/diesel, og da med et høyere forbruk enn de ville hatt uten den ladbare hybride drivlinjen.
Selv om totalt forbruk antakelig er noe lavere enn det ville vært uten hybridløsninger.
Dette argumentet er en gjenganger blant Hybrid motstandere, men det er feil.

Kjører man med "tomt" batteri så er forbruket likevel 20-30% lavere enn hvis bilen ikke hadde hatt Hybrid drivlinje pga regenerering og serie-hybrid el-fremdrift.

Kjørte 43 mil i går med Outlanderen, 4 personer i bilen, 20 grader på klima,  nesten bare motorvei i 110 km/t med ACC. Startet med fulladet batteri. Etter 3 mil var forbruket 0 l/mil. Etter 8 mil var forbruket 0,49 l/mil. Ved ca 15 mil stabiliserte forbruket seg på 0,7 l/mil og endte på 0,73 l/mil etter 43 mil.

Med en SUV med 200 HK på 2,2 tonn i 110 km/t på piggdekk så er 0,7 l/mil lavere enn mange diesel SUV'er og mye lavere enn tilsvarende bensin SUV.

Forbruket på langtur, eller uten lading, er langt høyere en oppgitt NEDC på 0,18 l/mil, men pga at vi hovedsaklig kjører "småturer" på 3-5 mil til jobb, trening og handling, så ender vi opp med et langtidsforbruk som er veldig nære 0,2 l/mil som er en drastisk reduksjon i forhold til våre tidligere diesel biler.

M.a.o. så betyr plug-in Hybrid en overgang fra diesel til bensin og de fordelene det medfører for luftkvaliteten i byene, samt et meget stort potensiale for kraftig reduksjon av totalt fosilt forbruk, som jeg er overbevist om at folk flest vil utnytte. Det er pga økonomi at folk nesten bare har kjøpt dieselbiler de siste 10 årene.

Ang service kostnader med 2 drivlinjer, så er servicebehovet på den elektriske drivlinjen så liten at det totalt sett ikke blir mye dyrere, heller rimeligere enn dieselmotorer pga partikkelfilter og mindre slitasje på bremser.

Problemet til plug-in hybriden er at den har så stor variasjon i forbruket som avhenger av bruksmønster, og dette er veldig vanskelig å kommunisere på en enkel og klar måte når folk er vant til å forholde seg til et fast forbrukstall.
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

På langtur er det da ikke mye man rører bremsepedalen? Dvs lite behov for regenerering, som uansett ikke er veldig effektiv. Mtp de tallene jeg har sett for hybrider med tomt batteri opplever jeg absolutt at det er hold i påstanden om at forbruket er høyere når batteriet er tomt enn lik bil ville hatt uten den elektriske drivlinjen.

Men det er selvfølgelig veldig bra at entusiaster med passende kjøremønster opplever en kraftig reduksjon i drivstoff-forbruker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Taffelman på søndag 27. mars 2016, klokken 16:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 12:38
Det betyr altså at de mesteparten av tiden kjører på bensin/diesel, og da med et høyere forbruk enn de ville hatt uten den ladbare hybride drivlinjen.
Selv om totalt forbruk antakelig er noe lavere enn det ville vært uten hybridløsninger.
Dette argumentet er en gjenganger blant Hybrid motstandere, men det er feil.

Kjører man med "tomt" batteri så er forbruket likevel 20-30% lavere enn hvis bilen ikke hadde hatt Hybrid drivlinje pga regenerering og serie-hybrid el-fremdrift.
(min uthevning)

Jeg mener påstanden hans er stort sett korrekt når man snakker om parallell-hybrider, men ikke nødvendigvis like korrekt når det gjelder serie-hybrider. Finner det litt plagsomt at man oftest kun snakker om "hybrider" - eller "plugin-hybrider" uten noen grei måte å skille disse teknologiene fra hverandre.

Selv er jeg klar på at parallell-hybrider er totalt uinteressant for mitt vedkommende, men en god serie-hybrid kunne vært ett alternativ - dersom den hadde tilstrekkelig batteri til at det hadde monnet noe på mitt kjøremønster. (Men siden det er vanskelig nok å finne rene elbiler med så store batterier, så har jeg ingen store forhåpninger der :p )
Model S 85D

AmocoCadiz

Men hvilken drivlinje kjører og hva er forbruket  på de fleste plugin hybrider hvis man skulle finne på å skru på varme A/C anlegget ( gjøres gjerne 10 måneder i året i Norge)?

Taffelman

Kan bare svare for Outlander, og den får ofte kritikk for "alltid" å starte bensinmotoren.

Det den gjør er å starte motoren et par minutter, i praksis 1 - 3 km, for å varme opp kupé, kjølesystem og katalysator. Dvs den bruker en desiliter eller to til oppvarming før den går over til EL. Dette kan unngås ved å forvarme (via app eller timer,) eller å skru ned/av klima/AC.

Outlander PHEV'en er ikke perfekt, men nå ble vel teknologien i den utviklet for 3-4 år siden. Men når du er kjent med bilen så er det ikke noe problem å kjøre småturer på kun EL. Nå kommer vel fler og fler plugin hybrider med EV knapp, så da blir det enklere å ta små svippturer på ren EL.
X75D
TM3 LR AWD

Strøm Tycoon

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. mars 2016, klokken 09:05
Hadde tro på hybrider til jeg så hva slags distanse batteriene de er utstyrt med rekker. Tviler på at alle gidder å plugge 2 ganger om dagen og da blir det ikke mye miljøvennlig. Bellona Hauge er og bekymret, kanskje mest over at det kanskje går ut over Tesla salget....:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/bellona-advarer-mot-billigere-hybridbiler/a/23646165/

Jobber sønnen til Fredric Hauge fortsatt for Tesla?

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øystein16

Me har køyrd 6800 km med ein Golf GTE og snittforbruket er så langt ca. 0,2 l/mil bensin. Lengste enkeltturen me har hatt utan lading før start er på 270 km, frå Arendal til Jæren. Med 4 vaksne pluss bagasje, vart snittforbruket for turen 0,48 l/mil (med lading før start ville forbruket vore ca 0,42 l/mil). Sjøl utan lading før start, køyrde me nok 40-50 km reint elektrisk, og det er klart at dette må brukast opp før lading frå elnettet etter endt tur for å få best mogeleg økonomisk/miljøvenleg effekt av hybridløysinga.

Me lader kun heime i garasje - har lagt opp 16A kurs for elbil, men brukar 10 A. Ladestøpselet heng som stoppunkt for ladekontakten i front av bilen, og det gjer det enkelt å lada.

På dei nå 788 km etter siste bensinfylling har me brukt 1,6 l bensin/100 km og 12,5 kW strøm/100 km. I dette er dei to lengste turane 160 og 120 km. Me er to brukarar på ein bil. Me køyrer nok i prinsippet meir enn før, men bensinforbruket er redusert med 75% - frå 0,8 l/mil til 0,2 l/mil. Andre vil sjølsagt ha andre erfaringar, avhengig av kjøremønster og tilgang på enkel lading.




AmocoCadiz

Ladbare hybrider har nok en positiv effekt hvis de lades ofte og bevisst kjøres mye på el. Slik vi hører flere fortelle her på elbilforum. Og her henger vel flest "entusiaster/nerder" som speiler resultatet.
Men folk flest lader nok ikke sine hybrider så ofte,
det gjør heller ikke naboen min med sin nye GTE, og hun henger heller ikke her inne på elbilforum....

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:40
Ladbare hybrider har nok en positiv effekt hvis de lades ofte og bevisst kjøres mye på el.

Om folk ikke gidder å koble inn en ledning som gjør at de kan spare penger på å kjøre på ren strøm fremfor forurensende bensin / diesel, tyder det på en ting; prisen på fossilt drivstoff er for lav.

Ingeniøren

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:40
Ladbare hybrider har nok en positiv effekt hvis de lades ofte og bevisst kjøres mye på el. Slik vi hører flere fortelle her på elbilforum. Og her henger vel flest "entusiaster/nerder" som speiler resultatet.
Men folk flest lader nok ikke sine hybrider så ofte,
det gjør heller ikke naboen min med sin nye GTE, og hun henger heller ikke her inne på elbilforum....

Gidder nok ikke det heller  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA