Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kø ved hurtigladere på utfartsdager.

Startet av Gnilre, mandag 21. mars 2016, klokken 18:41

« forrige - neste »

Gnilre

Det diskuteres på Tesla-forumet at det er kø ved hurtigladere på utfartsdager. Er det virkelig det ?

Jeg kjørte nå i påsken på lørdag 19.mars til Trysil og hurtigladet en Soul med Chademo ved dobbeltladeren på McDonalds på Gardermoen ved 11-tiden. Det stod en og ladet der, som akkurat var ferdig da vi kom. Andre var ikke innom de 20 minuttene vi trengte. Bollestopp på Espa uten lading: der stod det en og koblet seg til dobbeltladeren da jeg tittet innom. Hurtiglading igjen i Elverum på enkeltladeren hos Grønn kontakt uten å se andre elbiler. Var forøvrig saktegående kø inn til Elverum.

Kjørte forøvrig Ålesund - Drammen siste dag i fellesferien i fjor sommer i tett trafikk. 5 hurtigladinger og 10 minutt ladekø på siste ladestedet.

Virker på meg som om ladekøfrykten er større enn ladekøene på hurtigladerne.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Leon

Ladet på Gol fredag for et par uker siden. Da var alle ti Tesla-ladeplassene okkupert, pluss en i ventekø. Den enslige CCS/CHADEMO-laderen var imidlertid ledig, og hadde vært det i flere timer i følge ladestasjoner.no. Etter 10 min lading, mens jeg tok en pissepause, hadde jeg nok strøm til å komme meg på hytta, mens bare et par av Teslaene hadde flyttet på seg. Må innrømme at det ga meg en godfølelse... :o
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Jejl

Har kjørt over 10.000 km på superladerne og aldri opplevd kø. Har måttet dele lader med annen bil i kanskje totalt 15 minutt. Det var heller ikke kø når vi kjørte nedover Europa på første dag i sommerferien til Nord-Tyskland. På denne dagen er det ikke unormalt å måtte stå en time i kø for å fylle bensin.

Øyvind.h

Siden 2013 har jeg kun stått i kø en eneste gang på supercharger, og det var så unødvendig at jeg egentlig ser bort ifra opplevelsen.
Selv tur/retur Trondheim i påske og romjul har foregått uten noen form for kø.

CHAdeMO derimot har jeg flere ganger opplevd kø på med Leafen. Høyeste antall i kø har vært 4 på en enkelt lader.
Litt bedre da med 1-2 i kø på 10 ladere :) Dessverre er ikke kø bare negativt. Det kan bidra til å luke ut de som misbruker nettverket, slik at vi bare sitter igjen med brukere som faktisk trenger det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

Passerer hurtigladerne ved Bærum Rådhus hver dag, pleier stå 1-3 elbiler der, aldrig tomt når jeg passerer. Hvor vidt det oppleves som kø ( det er 2xChademo og 2xCss og 1 AC) varierer nok, nå er den ene laderen i tillegg ute av drift, men godt besøkt er dette ladepunktet. Så er det ikke langt til neste heller, men hurtigladere ved knutepunkt og spesielt ruch/høytider/utfartsdager vil det være kø på på gitte tidspunkt.
(her burde det vel være et ladetorg)

Øyvind.h

#5
Brukt laderen ved rådhuset i Sandvika en gang. Da var det kø. I 2 minutter :) Måtte bare vente på en som kjempet med å få avsluttet lading.

Ellers enig i at man rett og slett må leve med litt venting på de ekstreme toppene. Ingen krise å vente litt et par ganger i året for min del, selv om det er behagelig å slippe det pt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

Jeg kan nok motvillig vente litt på hurtiglader på utfartsdager, men kan absolutt ikke få med meg passasjer (familie) på en slik tur som aksepterer det.
Da minker velviljen til elbiler fort...

Panduck

Tur rundt påskeutfartshelgen, hadde ikke fått batteriet fulladet (kun 60%), så måtte stoppe en eller annen gang på tur opp til Espa. På Statoil Minnesund sto det to elbiler, men det viste seg at begge var koblet til samme lader, og at eGolfen ikke ladet. Han flyttet seg, så jeg fikk kommet meg til chademoladeren. Mens vi sto og ladet, kom det en Nissan varebil, men de kjørte vidre.

Kjørte forbi kiwi der, der fant vi den varebilen, sammen med en annen varebil. En sto og ventet mens den andre ladet. På veien ned fra espa var varebil#2 ladende. Jeg tror jeg hadde kjørt til Statoil fremfor å stå og vente på en enkeltlader. På espa sto det to elbiler til lading på de to laderene.

Det er altså ikke massive køtilstander, men det er veldig, veldig bra at fortum har kommet med så mye ladere som de har (selv uten enovastøtte). Det ville vært et mareritt uten.

Leon

Alle Tesla-plassene opptatt ca kl 15:30 I dag på Gol. Blir neppe bedre senere på dagen. CHAdeMO/CCS ledig, men siden samboer var med, kjørte jeg ikke elektrisk denne gangen.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ingeniøren

Sitat fra: Leon på onsdag 23. mars 2016, klokken 18:54
Alle Tesla-plassene opptatt ca kl 15:30 I dag på Gol. Blir neppe bedre senere på dagen. CHAdeMO/CCS ledig, men siden samboer var med, kjørte jeg ikke elektrisk denne gangen.

Vi skal alltid vente på damene, men andre veien er utenkelig for de.. likestilling kalles det vist  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

Sitat fra: Leon på onsdag 23. mars 2016, klokken 18:54
Alle Tesla-plassene opptatt ca kl 15:30 I dag på Gol. Blir neppe bedre senere på dagen. CHAdeMO/CCS ledig, men siden samboer var med, kjørte jeg ikke elektrisk denne gangen.

Virker vanskelig å forutse når det er størst pågang. Jeg har kjørt på utfartsdager både i påske og romjul og opplevd nesten tomme stasjoner, samtidig som de kan være fulle på dager hvor en ikke skulle tro det var mye trafikk.
Heldigvis veldig rask sirkulasjon grunnet mange plasser. Forhåpentligvis spretter CHAdeMO/CCS stasjoner etter hvert opp i samme antall på de forskjellige lokasjonene, slik at ladekø blir et sjeldent fenomen.

Å dimensjonere for utfart i påsken er dog kanskje en utopi. Få dager, ekstremt mange biler på veien, og mange skal selvfølgelig til de samme destinasjonene.

I morgen går turen til Trondheim. Litt utpå dagen når alle andre drar :) Blir spennende å se om første stopp på Alvdal medfører venting, eller om det bare er å plugge i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lfc4ever

Vi kjørte til Bergen til Kinsarvik i går. Opplevde kø på Dale og flere biler som stod i kø på Voss Amfi. Valgte å ta sjansen på å ikke lade....kom frem med 4% rest....
Følgte med appen til Bilkraft(Voss Amfi) og Grønn kontakt(Eidfjord) og det var stort sett noen som stod å ladet frem til kl 18 etter dette ble det bedre og på veg hjem var det ingen problem.

Misvisende at det i App står 2 av 3 ledig da kun 1 kan lade om gangen. Burde gitt info om at kun 1 om gangen kan lade.....er nok mange nye elbil bilister som har gått på en smell her.....

Her må en bare se til å gjøre som Tesla, flere ladere på samme plass. Går fint om det er noen semihurtigladere da får en iallefall ladet.
Spesielt når de er plassert på kjøpesentere hvor også det er endel kunder som ikke må lade, men som ønsker å fylle på litt mens de handler.
Flott på Trengereid der er det 2 hurtig ladere(inkluder AC) og 2 semihurtigladere. Dette burde vært standarden.

Ved lading via stikkontakt brukte vi 4,5 time på å lade fra 4% til 46% slik at vi akkurat kom oss til Voss. Hurtiglading i 36 min fra 6 % til 98 %. Så hurtiglading er gull så lenge en slipper å stå i kø.

Dersom en er avhengig av lading på utfartsdager kan det nok være en fordel å reise tidlig.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

AmocoCadiz

Sitat fra: lfc4ever på torsdag 24. mars 2016, klokken 11:02

Dersom en er avhengig av lading på utfartsdager kan det nok være en fordel å reise tidlig.

Igår formiddag var det mange andre som hadde tenkt slik også , køen ved Sandvika og mot Hønefoss var lang allerede tidlig...;-)
(kun en på hurtigladeren der da, men folk kjører vel lenger på utfartsdag før første behov for lading)

leafnor

#13
Sitat fra: lfc4ever på torsdag 24. mars 2016, klokken 11:02
Misvisende at det i App står 2 av 3 ledig da kun 1 kan lade om gangen. Burde gitt info om at kun 1 om gangen kan lade.....er nok mange nye elbil bilister som har gått på en smell her.....
Finnes ladere som kan kjøre både Chademo og CCS samtidig? For, på Fortums kart og status akkurat nå for laderne på Berkåk så er 3 av 4 opptatt. Det er to "ladere" der, men da to Chademo og to CCS pistoler. Se skjermbildet:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lfc4ever

Jeg vet en kan koble seg til selv om en må vente på å lade for det prøvde jeg i går. Stod noe sånn som venter på tilgjengelig strøm. Sikkert flere som har mer erfaring en mg som kan si om det er hurtigladere hvor flere kan lade samtidig. Den jeg prøvde på igår var en ABB lader.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA