Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kø ved hurtigladere på utfartsdager.

Startet av Gnilre, mandag 21. mars 2016, klokken 18:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

Den er grei, men er vel per definisjon ikke utfartsdag idag, skjærtorsdag er folk flest allerede startet fjellturene eller råner opp ned hovedgata i Strømstad...:-)

turfsurf

Tja, Rv7 mellom Noresund og Gol var tettpakket i dag, så noen tar vel utfarter i dag og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Kjørte fra Kristiansand til Stavanger i går formiddag. Mye trafikk fra Stavanger mot Sørlandet. Første stopp i Lyngdal. Her var der 2 Tesla på SC, ingen på Hurtigladeren, Flekkefjord; ingen biler på Hurtigladeren, Helleland, ingen biler som ladet her heller.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

AmocoCadiz

Poenget er vel ikke "statistikken" som blir rapportert her,
som vel hittil kan oppsumeres med at det ikke er behov for flere hurtigladere per lokasjon siden de tydeligvis ikke er i bruk, ikke engang på utfartsdager......men at mange elbileeiere har hatt hurtigladekøangst og heller tatt dieseldyret til påskeferien.

Småfly

Har hatt en Leaf som eneste bil et par år nå. Men det virker som det bare blir mer og mer venting på hurtigladerene. Kjenner at tålmodigheten begynner å minke :)
Ikke nok med at en må lade en halvtime stadig vekk, så må en kanskje stå i kø en halvtime her og der. Da går tida fort og reisetiden nesten doblet. Usikkerheten med kø og at laderene faktisk fungerer tærer litt på nå kjenner jeg. Mye ekstra stress og planlegging. Greit nok alene, men med unger ikke så mye. Kom til foksrød i dag og da sto det to og ladet, og mens jeg ventet kom det to til, altså tre i kø. (kjørte forbi den ene på e18 rett før heldigvis.. Nesten køsniking

Gnilre

1.påskedag er jo en utfartsdag og i dag kjørte jeg Trysil - Drammen. Startet rett over 9 om morgenen, så jeg unngikk nok den verste trafikken. Her ladet jeg:
Fortum lader ved Kiwi i Elverum: 7 minutter lading. Ingen andre elbiler å se.
Espa ved Mjøsa som har to ladere: Her stod det to biler og ladet da jeg kom, men jeg spurte den ene sjåføren om han snart var ferdig, og det var han, så det ble vel 30 sekunder venting der. Lading i 11 minutter.
På McDonalds ved Gardermoen var det ingen elbiler ved de to DC-laderne da jeg kom dit. Ca 30 minutter lading for å bringe batterinivået fra 7 % til 83 % og en tur uten lading helt hjem. Da jeg dro derfra var det også en annen som ladet der og muligens en bil i kø.

Mulig jeg har vært heldig siden jeg ikke har hatt særlig kø ved hurtiglading.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Vollis47

Det blir vel neppe mindre press på hurtigladerne fordi om det kommer flere biler med større batteripakker. Disse bilene behøver ikke lade så ofte, men til gjengjeld må de stå lenger på laderne.

Konklusjonen må være at vi trenger flere hurtigladere for at folk skal føle seg trygge på å legge ut på lengre turer.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Porsgrunn

#23
Det kan nok virke sånn ved første øyekast, men det er et par ting som gjør at det ikke blir helt slik i praksis.

Med større batteri kan du kjøre mye lenger uten å måte hurtiglade. Mange flere turer blir da med kun lading hjemme og på destinasjonen.

Batteriet må ikke lades fult. Om turen er for lang til å komme helt frem trenger du bare å toppe opp med det du mangler. I tillegg kan et stort batteri lades fortere enn et lite.

Tiden du bruke på hurtigladerne vil derfor gå ned.

Når det er sakt mener jeg det er feil å forvente at det aldri skal bli tilløp til kø. Alle service tilbud er utsatt for kø på de mest ekstreme bruks dagene. Noe kø må det regnes med de 4-5 dagene i året med mest trafikk.

Det vil være umulig å få noen som helst økonomi i driften dersom kapasiteten skal kunne klare disse toppene overalt. Alternativt må vi betale for det ved at prisen blir mye høyere for å dekke kostnadene.

tomrh

#24
Sitat fra: Vollis47 på søndag 27. mars 2016, klokken 21:25
Det blir vel neppe mindre press på hurtigladerne fordi om det kommer flere biler med større batteripakker. Disse bilene behøver ikke lade så ofte, men til gjengjeld må de stå lenger på laderne.
Ikke nødvendigvis. F.eks. lader 30 kWh Leaf raskere enn 24 kWh-versjonen pga. bedre batterikjemi.

Har man større batteri kan man hoppe over en ladeplass med kø og kjøre til neste, kanskje mange mil unna.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ferry

Sitat fra: Vollis47 på søndag 27. mars 2016, klokken 21:25
Det blir vel neppe mindre press på hurtigladerne fordi om det kommer flere biler med større batteripakker. Disse bilene behøver ikke lade så ofte, men til gjengjeld må de stå lenger på laderne.

Det høres tilsynelatende riktig ut, men jeg tror det er motsatt. Det er ingen grunn til å fylle mer på batteriet enn hva som behøves for å nå fram. Og i gjennomsnitt trengs det mindre påfyll med et større batteri. Energibehovet pr. distanse er det samme med stort og lite batteri. Gjennomsnittlig ladehastighet i km/t er bedre for et stort batteri. Men kanskje har du egentlig rett i at presset på hurtigladere vil øke med større batteri, men da fordi flere vil ta batteribil på langtur.

På tur ned fra Valdres i kveld 1. påskedag observerte jeg en ladende Golf ved Valdresporten, en e-Up! ved Nes Trafikksenter, en Golf ved Kiwi i Hønefoss + en i kø. Ved Hvervenkastet var begge hurtigladere ledige. Jeg benyttet en av dem i 10-12 minutter og det kom ingen andre innom. Køa gikk tregt forbi Hønefoss på samme tidspunkt. Jeg tror de færreste kjører elbil (-Tesla) på påsketur.

HenryJac

Kjørte Oslo - Elverum og stoppet på Espa for å være sikker på jeg kom frem. Sto kanskje 2 min i kø. Ladet i 10 min og det kom en som ventet 2 min på meg. Sto en Tesla på den andre.

Returen gikk uten lading. 16 mil og 4% igjen, med full pakket bil og skiboks  :)
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

AppleKnocker

Spørs om ikke generell kø er et større problem en ladekø på utfartsdager. Tesla har stort sett tilstrekkelig kapasitet etter min erfaring, hvis man må vente så er det ikke mange minuttene. Har også inntrykk av at bruken av kortrekkevidde elbiler er begrenset på typiske utfartsdager når man skal langt og kanskje har med hele familien.

De verste dagene for ladekø, er når det er sprengkulde. IMO
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Småfly

Hadde gladelig betalt for et ladenettverk lignende tesla. Nå er det mer eller mindre tilfeldig hvor det blir satt opp noe. Og sånn som brokelandsheia hvor det kun er en lader, vet ikke men skulle tro det var grunnlag for å hatt en til der. Ikke minst som backup, ikke gøy å komme dit hvis den ene skulle være ute av drift. Og i Sandefjord er det hele fire ladere.
I Danmark var det en drøm å kjøre leafen, stasjoner pent plassert utover hele landet, om en noe langt fra hovedveiene endel av dem.
Får håpe ladestasjoner blir en naturlig del av bensinstasjonene rundt omkring :)

AmocoCadiz

Sitat fra: Småfly på mandag 28. mars 2016, klokken 00:28

Får håpe ladestasjoner blir en naturlig del av bensinstasjonene rundt omkring :)
Får håpe bensinpumpene blir kastet ut en etter en på bensinstasjonene og erstattet med hurtigladere.   :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA