Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriservice og vannfylling for peugeot 106

Startet av PSA106_2001, mandag 11. juni 2007, klokken 14:45

« forrige - neste »

PSA106_2001

Hei, vi har nylig kjøpt en Peugeot 106 (51000km), og lurer på om det finnes andre verksted enn Enviro i Drammen? Den forrige eieren har fortalt at man bør ta batteriservice hver 4000km ettersom det har passert 50000km. Det er jo ganske ofte. Vi bor i nedreromeriket, d.v.s. den andre siden av Oslo, og det vil være mer praktisk å finne et verksted med kortere vei, selv om Enviro er kanskje det beste?

Har ellers noen noe oversikt over prisene på de ulike verkstedene?

Griffel

Bertel O. Steen har batteriservice i alle fall på Økeren og Rud i Bærum, og antagelig også andre steder. Noen få mekanikere er kureset på Elbil. Jeg vil også tro at Citroen kan tilby dette enkelte steder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det enkleste, billigste og beste er å gjøre jobben selv. Alt du trenger er en slik:

http://www.tuer.org.uk/evs2/evlite.html

Da setter du bare bilen på servicelading om kvelden, fyller vann om morgenen, og har ikke vært uten bil i det hele tatt. ;)

Husk at vannfylling kun må gjøres etter servicelading.

Tidligere eier har sikkert indikert vannservice hver 4000 km grunnet at bilen da har brukt ca. 8-10 liter vann, som er max som bør gå med mellom service. Ellers må serviceintervallet reduseres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Noen som vet hvordan man lager overgang fra kontakten på EvLite til gammel 30/33 pins kontakt (Peugeot '99 modell)?

THomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PSA106_2001

Takk for så mange gode tips. Det vil være fint å gjøre det selv, allikevel vil det være dumt å gjøre det feil. Finnes det noen minikurs på dette, eller er det noen som kan tenke seg å lære bort teknikken?

Ellers kan evlite brukes direkte på min Peugeot 106 uten å lage noen overgang? Ha en fortsatt fin dag!

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. juni 2007, klokken 10:54
Da setter du bare bilen på servicelading om kvelden, fyller vann om morgenen, og har ikke vært uten bil i det hele tatt. ;)

Jeg trodde faktisk at en måtte ha en egen servicelader med høy strømstyrke for å løse opp krystalldannelse og få batteriene varme nokk. Er det så at den innebygde laderen er tilstrekklig og at den kan settes til servicelading med EvLite?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Egen lader er tilstrekkelig, og eneste mulighet. Den vil lade på vanlig måte opp til terskelspenning, for så å lade 5 timer videre med 10A for å gasse og varme batteriene. Etter det vedlikeholder den ladetilstanden ved å lade 10A i 2 min etter hver påfølgende 28 min, mens vannlyset lyser. En har da inntil 72 timer på å fylle vann.

Selv tømmer jeg batteripakken for strøm, og bruker initiallading for å slippe unna med 120% lading i stedet for 150% ;)

Egentlig vil det på PSA være helt OK å lade batteriene fra 10-20% og fylle vann 15 min etter at ladingen avsluttes. Problemet er bare å passe på når ladingen avsluttes, og at en etter vannfylling må til verksted for å resette vannlyset. Kjølevannet bør også være minst 25 grader C når en fyller vann.

Å resette vannlyset skal ikke koste noe, da bilene "ulovlig" er laget slik for å være avhengig av originalt diagnoseutstyr. EU har i ettertid bestemt at slike jobber ikke skal påføre bileieren kostnader.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#7
Sitat fra: PSA106_2001 på onsdag 13. juni 2007, klokken 07:30
Finnes det noen minikurs på dette, eller er det noen som kan tenke seg å lære bort teknikken?


Ellers kan evlite brukes direkte på min Peugeot 106 uten å lage noen overgang?

Enkelt. Batteriet skal være fullt oppladet, og vann fylles innen 15 min etter , og ha en temperatur på minst 25C. For å oppnå disse betingelsene bør bilen lades fra ca 0-20%. Det fine med PSA sine biler er at laderen er vannkjølt. Dermed tilfører den batteriet den varmen som trenges. Husk å sjekke temperaturen på kjølevannet i tanken på førersiden, og få et verksted til å resette vannlyset.


EVlite bruker nye typen plug, og det gjør også 2001 model P106. Så Plug and play. Lånte TEP92 'en min til Bosonic for at han skulle kunne lage overgang fra EVlite til 30 pins plug. Vet ikke om dette ble noen suksess.

Jeg har verkstedsmanual for AX'en min. Det er samme teknikk som brukes i alle PSA. ta kontakt dersom denne er interresant
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: thomas på tirsdag 12. juni 2007, klokken 23:44
Noen som vet hvordan man lager overgang fra kontakten på EvLite til gammel 30/33 pins kontakt (Peugeot '99 modell)?
THomas
Jeg tok noen målinger med TEP'en til Elektrolux og fant ut at denne ga ut en kontrollspenning til bilen via pin F3(+13.3V) og D2(0V) på 30 pins kontakten.
Det kan se ut som om bilen må ha denne spenningen for at com porten på pin C1 skal aktiveres. A1 gir ut +12V til (til EvLite), A3 er 0V.
Legger ut resultatet når jeg har fått testet det.
Har noe underlag som jeg kan sende på mail Thomas, bare gi meg et vink.

Jeg fikk ingen komunikasjon ved førstegangs forsøk med kun 3 tilkoblinger: /+12V / 0V / com.sig/

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. juni 2007, klokken 08:02
EVlite bruker nye typen plug, og det gjør også 2001 model P106. Så Plug and play. Lånte TEP92 'en min til Bosonic for at han skulle kunne lage overgang fra EVlite til 30 pins plug. Vet ikke om dette ble noen suksess.

Ser du har fått deg en EVT scooter Elektrolux, er du fornøyd med den?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Thomas Parsli

Jeg fikk instruksjoner fra Even Tuer, har mailet deg de.
Noen kan kanskje legge de ut her?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#10
Sitat fra: bosonic på torsdag 14. juni 2007, klokken 13:45


Ser du har fått deg en EVT scooter Elektrolux, er du fornøyd med den?



Veldig kjekk, og fin scooter. Ikke helt opp til merkevare på kvalitet, men helt akseptabelt. Den går bra nok, og greier ca. 30 Km på Economy (45 km/t) og 20 km på Power (55km/t) Forbruk fra nettet er målt til 1/2 kwt / 10 km, som er ca 4 ganger bedre enn Elbilene mine.

Dårlige støtdempere bunner i større humper, men rammen er bra og gir greie kjøreegenskaper. Cromen ser ut til å være dårlig, og har allerede begynt å ruste. Bra skivebrems bak???, men totalt underdimensjonert trommel framme. På grensen til at jeg undres hvordan dette har blitt godkjent.

Ser foreløpig ut som om der er lite muligheter for "trimming", men er på saken

Og selvfølgelig. Den ruller nå rundt med riktige EL skilter.

P.S. kunne du kopiert Evan Tuer sine instruksjoner til meg også?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PSA106_2001

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. juni 2007, klokken 20:26
Egen lader er tilstrekkelig, og eneste mulighet. Den vil lade på vanlig måte opp til terskelspenning, for så å lade 5 timer videre med 10A for å gasse og varme batteriene.
Betyr det at jeg må skaffe meg en egen lader for servicelading? Hvor får jeg kjøpt det?

Boogie

Nei, du trenger ikke investere i en egen lader. Du bruker den du har innebygget i bilen, men den må brukes i en egen "vannservice" modus.
Dersom du kjøper en EvLite vil denne kunne starte laderen i denne modusen, samt at du vil kunne resette telleverket for overlading/vannservice lampa til null. :D
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#13
Ser jeg burde skrevet Bilens Egen lader, ikke bare egen lader.

Viser hvor lett ting kan misforstås. Så pass på at fylleprosedyren beskrevet ovenfor er forstått, og høres logisk ut, før vannfylling. Det er enkelt å fylle vann, men viktig at det gjøres rett.

Det er dyrt å feile med disse batteriene.

Se også: http://elbil.no/forum/index.php?topic=298.0

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA