Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilødelandet Trøndelag

Startet av kodalse, fredag 18. mars 2016, klokken 15:20

« forrige - neste »

kodalse

Som tittelen henspiller på - Et hjertesukk i innledningen til påskeuka.
Av ymse årsaker kjører vi flere biler til fjells i år.
Det ble da mitt lodd å kjøre elbil fra Trondheim og opp Gauldalen.

Turen starter torsdag kveld klokken 19:40 med fulladet batteri og forvarmet bil.
En liten stopp på Statoil på Klett for å hurtiglade og om mulig komme helt fram uten videre lading.
Mens jeg sjekker lufttrykk og etterfyller kommer det selvsagt noen andre og tar den eneste tilgjengelige hurtigladeren.
Amatørmessig av undertegnede!
Jeg skulle selvsagt ha started ladingen umiddelbart når jeg ankommer ledig hurtiglader. Vel "Lesson learned!"
Heldigvis skulle ikke vedkommende lade mer enn 15 minutter, det er jo innafor.

Så kommer det en Zoe og stiller seg i kø foran meg...
Sier ingenting, men det begynner å koke. Det høljer ned så det har trolig en avkjølende effekt.
Zoen forlater heldigvis køen, enten pga problemer med ladingen eller at vedkommende faktisk ikke hadde behov for å hurtiglade.
Etter noen minutter får jeg så tilgang til hurtigladeren og betaler kr 44,- for 15 minutter GID på 206 ved start, endte opp på 238, eller 11 streker som det vises på bilen.
Forlater så stasjonen klokken 20:44 med kurs retning Støren og deretter Ålen.

Høljregnet vil ingen ende ta. Ser at energiforbruket er på 1,8kWh/mil - vesentlig mer enn ved tørt sommervær.
Varmen er skrudd av med varmemod som nevnt i tidligere tråder, men det monner ikke nok.
Det er kav umulig å rekke frem slik vær og føreforhold er.
Det blir nok en stopp på Støren for saktelading på 3,3kW.

Lett forbannelse over at det ikke er bygd ut hurtiglader på et slikt åpenbart knutepunkt som Støren.
Ifølge Fortum skal det komme iløpet av november 2016 - EVPower hadde det på planen i årevis...

156 GID ved ankomst Støren klokken 21:20.
LeafSpy konfigureres etter et forbruk på 1,8kWh pr mil og sjekkes mot Garmin GPS sin restdistansevisning.
Her må vi over 200 GID igjen for å nå frem - dvs ca 3,5kWh skal inn.
Kommer altså ikke avgårde fra Støren før klokken 22:30 - Dette blir alvorlig sent!
Over 1 time med saktelading på 16A kabelen. Heldigvis har jeg ikke originalkabel på 10A.

Rusler inn på Kiwi for en liten handel, mest for å få tiden til å gå. Jeg handlet jo i Trondheim før avreise.
Tiden snegler seg avgårde. Fikser en Cappucino på bensinstasjonen ved siden av.
klokken 22:35 når jeg 200 GID eller en SOC på 74,8%
Ifølge LeafSpy og Garmin mangler jeg noen kilometer, men mener det skal gå og har en saktelader til på turen om det skulle knipe.

Rusler avgårde i rolig tempo, uten akselerasjoner og med varmen avslått.
Tempen er grei nok den for min del, men hverken madammen eller ungene hadde orket dette.
Høljregnet fortsetter med uforminsket styrke, går delvis over til sludd enkelte steder.
Nå viser bilen at jeg kjører med ca 1,7kWh pr mil. LeafSpy sier 2,3kWh - nedtur! Blir det ett stopp til?

Etter som jeg når frem til Singsås ser det ut til at diferansen mellom GPS og LeafSpy endrer seg i LeafSpy sin favør. Tror dette kan gå jeg, fortsetter med forsiktig kjøring.
Har sluppet forbi de to bilene som kom bak meg, ikke sett noen etter dette.

Passerer siste saktelader uten å stoppe - Point of no return!
Kommer til Haltdalen. Nå viser LeafSpy at det er 30 kilometer kapasitet og GPS sier 11 kilometer igjen.
Stille jubel! Varmen slås på - det begynner å bli kaldt oppover dalen!
En bratt bakke igjen, men så lenge jeg når frem dit kommer jeg frem om jeg får low battery der.
Low battery kommer som ventet på 50GID eller en strek igjen i bilen akkurat i bakken. Bekymringsløst!

Kjører inn på tunet og parkerer i garasjen kjørt distanse 125km, jevne motbakker hele turen 400 høydemeter.
5 kilometer igjen altså reelt ca 15. Klokken er 23:45!

En tur som normalt tar 2 timer endte på 4 timer og 20 minutter, over dobbelt så lang tid som med Dieseldyret.
Regner vi inn kjedsomhetshandel på Kiwi og cappuccino på benserten, samt hurtiglading ble dette absolutt ikke rimeligere enn fossil fremkomst.

Her trengs det langt mer satsning på enkel infrastruktur som hurtiglading.
Så lenge fokuset kun er jobbparkering i sentrum av Trondheim og at alle tror elbil er ensbetydende med Tesla er jeg redd det kan ta tid.

Det er bare å erkjenne at Elbilen er i ødeland i Trøndelag.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AmocoCadiz

Har vi kommet så langt i elbilutviklingen og hurtigladeutbyggingen at vi kan begynne å kutte elbilinsentivene?
Langt i fra!
Som din gode fortelling fra elbilturen tydelig viser, er det fortsatt langt igjen, og som du påpeker, hadde resten av familien orket med dette? Selvsagt ikke.
Selv om slike langturer ikke er noe som gjøres hverdag, er det dette grunnen de fleste har bil,
følelsen av frihet å kunne komme seg ut på tur når man vil,
ikke begrenset av dager med høljeregn, dager med defekte hurtigladere, eller dager med kulde.

kodalse

Takk for tilbakemeldingen :)
Jeg redigerte inn antall kilometer, altså 125km og stigning 400 høydemeter jevnt hele turen.
Regenerering er ikke et tema på denne turen.
Tilbake vet jeg at det går nonstop helt hjem heldigvis  :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Og jeg som hadde inntrykk av at Trøndelag har brukbar hurtigladedekning.
Men så kjører ikke jeg i dalene i Sør-Trøndelag da (ei heller i Namdalen...).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kodalse

Utbyggingen i Trøndelag har gått mer i øst-vest retning.
Vi kan jo forflytte oss ved hjelp av hurtigladere fra Storlien i øst-trøndelag til Hitra ytterst ved kysten.
I nord-sør retning blir det derimot bråstopp 8-9 mil sør for Trondheim.

2 - 3 hurtigladere på Støren, Singsås og Røros er det som skal til for å dekke opp til hytteområdene rundt Røros.
Derfra er det vel ca 7-8 mil for å nå hurtiglader i Fünesdalen på øst-trøndersk side.

Så kan vi jo også si at om 1-2 år kommer det biler med mye lengre rekkevidde.
Det hjelper bare så lite med de 70-80.000 kortrekkeviddebilen som fortsatt vil være på veien i 10-15 år fremover.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AmocoCadiz

Hvis den nåværende utbyggingstakten av hurtigladere, som ikke er voldsom , men likevel holder en brukbar fremdrift, så vil årene fremover stadig bli bedre også for kortrekkebilene.

Men det må snart også jobbes med "redundancy", altså å sikre hver hurtigladested med flere ladere.

stefse

Hurtiglader på Støren må på plass for å åpne Trondheim - Røros. Det står på Kommunestyret som ikke klarer å vedta en reguleringsplan. En hvilken som helst rasteplass i nærheten kunne gjort nytten inntil de får bestemt seg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tomrh

Det som er så irriterende er at kommunen må involveres, det skaper store forskjeller siden kommunestyrene består av så ymse folk. Orkdal var tidlig på banen når EV Power henvendte seg, mens i andre kommuner er det direkte motstand. Har hørt at både i Stjørdal, Grong og Selbu har politikere vært negative og hurtigladeplaner har blitt direkte motarbeidet. Hvordan det er i Midtre Gauldal vet jeg ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

stefse

One word comes to my mind: kommunesammenslåing.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tomrh

Slik det er nå kan faktisk en kommune ødelegge for andre. Om f.eks. kommunene Røros og Namsskogan skulle være positive til elbil og hurtiglading så vil Midtre Gauldal og Grong ødelegge siden disse sitter på nøklene til hhv. Haltdalen og Namdalen. Jeg vet f.eks. at Overhalla har vært positiv til hurtigladeutbygging, har til og med et kommunestyrevedtak på dette (en planlagt stasjon på hurtigladekartet). Men jeg tror det var EV Power som nølte siden dette ikke er noe knutepunkt og at de heller ønsket lokasjoner på Grong og Namsos pga. lønnsomhet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kodalse

Det høres ut som om lokalt selvstyre ikke alltid er av det gode.
Man får assosiasjoner til negative holdninger fra enkelte borettslag.

Kanskje det skulle vært mer samarbeid med jernbaneverket.
Stasjoner ligger ofte inntil vei, med allerede utbygde parkeringsplasser og ikke minst allerede infrastruktur for kraftforsyning.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

stefse

Lokalt selvstyre funker bra der de som styrer skjønner at de er en del av et større samfunn.
Men egentlig bør infrastruktur være et statsanliggende og ikke noe lokaldemokratiet bør befatte seg med i særlig grad.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på mandag 21. mars 2016, klokken 15:45
Lokalt selvstyre funker bra der de som styrer skjønner at de er en del av et større samfunn.
Men egentlig bør infrastruktur være et statsanliggende og ikke noe lokaldemokratiet bør befatte seg med i særlig grad.

Både og: Hurtiglading langs europa-/riks-veier og gjennomfartsårer bør absolutt være ett statsanliggende, mens saktelading i byer/tettsteder og hurtig-/sakte-lading på mindre fylkes-/kommune-veier er helt klart noe lokaldemokratiet bør kunne ha ett ord med i laget på.

Er vel tross alt en grunn til at man har valgt å dele opp ansvaret for veiene på denne måten ;)
Model S 85D

kodalse

Sitat fra: Amoss på mandag 21. mars 2016, klokken 16:14
Sitat fra: stefse på mandag 21. mars 2016, klokken 15:45
Lokalt selvstyre funker bra der de som styrer skjønner at de er en del av et større samfunn.
Men egentlig bør infrastruktur være et statsanliggende og ikke noe lokaldemokratiet bør befatte seg med i særlig grad.

Både og: Hurtiglading langs europa-/riks-veier og gjennomfartsårer bør absolutt være ett statsanliggende, mens saktelading i byer/tettsteder og hurtig-/sakte-lading på mindre fylkes-/kommune-veier er helt klart noe lokaldemokratiet bør kunne ha ett ord med i laget på.

Er vel tross alt en grunn til at man har valgt å dele opp ansvaret for veiene på denne måten ;)
I prinsippet kan jeg være enig i ansvarsforholdet, men praksis har vist at i lengre tid har blant annet ishavsveien og Arctic Roads blokkert utbyggingen over dovre.
Det tror jeg har vært en medvirkende faktor til særdeles dårlig utbygging nord for Dovre, uavhengig av om det er Europaveier/riksveier/fylkesveier.

For ordens skyld snakker vi om Europavei når det gjelder Støren og riksvei når det gjelder retning Røros.

Jeg støtter nok stefse her om at utbygging burde være et statsanliggende, all den tid det omfatter nødvendig infrastruktur.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

epsilone6

Så at Fortum svarte på facebook at de "jobber med et alternativ der" på spørsmål om det skulle komme hurtiglading på Kiwi Støren. Da kunne til og med den gamle trillingen min nå frem til hytta uten rekkeviddeangst/saktelading

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA