Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik får du 0,7% mer strøm inn på batteriet

Startet av Jejl, fredag 18. mars 2016, klokken 08:09

« forrige - neste »

tomrh

#15
Sitat fra: nr1rayner på mandag 18. juli 2016, klokken 21:39
Gjorde det samme her om dagen, og fikk 1 GID ekstra  :P
Så det har vel litt å si hvor slitent batteriet er da kanskje..
Ja, jeg tror slitent batteri kan utgjøre forskjellen. Et slitent batteri har høyere indre motstand (lavere Hx på LeafSpy), og det blir generert mer varme under lading. Her vil 16A lading utgjøre en forskjell fordi ladestrømmen er høyere og gir varmere batteri (effekt øker kvadratisk med strømstyrke). F.eks. om indre motstand er 0,25 ohm (sannsynlig om vinteren på 3 år gammel 1. gen Leaf), så blir "batterivarmeren" på 16*16*0,25 = 80W, mens for 10A blir det bare 10*10*0,25 = 25W. Og varmere batteri gir høyere kapasitet, derfor kutter ladingen tidligere enn for et kaldt batteri. Etter avkjøling er det derfor plass til mer.

Med dette resonnementet skulle det være mulig for meg å få mer enn 2,3% ekstra SoC om høsten og vinteren siden batteriet blir kaldere. Hittil har jeg brukt timer'en til å lade fullt like før "avgang" til jobb. Men det vil være mulig å dytte innpå enda noen prosent SoC ved å lade fullt kvelden før, og så heller bruke timer'en til å toppe opp om morgenen før jeg skal dra. Prosenter som er gull verdt for meg. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA