Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekladd i stikkontakt

Startet av Linda Olsen, søndag 20. mars 2016, klokken 12:44

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. mars 2016, klokken 13:05
Mangler stikket jord skal EVSE nekte lading. ( Selv om ikke alle gjør det. Eks Citroen Zero sine EVSE )
VW sin medfølgende kabel starter lading fint uten jord.
Jeg testet med overgang til ujordet bare for å se, og alt så normalt ut. Ladet dog bare i ca 5min før jeg fjernet overgangen (skulle jo bare sjekke).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

BMW har nå begynt å bruke disse samme kladdene, så da blir det Citroen, VW, BMW, og ganske sikker på Nissan som leverer kladder der en manuelt må sjekke for jord før lading. :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Jeg lurer litt på hvordan en ladekladd skulle klare å sjekke jordingen. Eneste måten må vel være Zoe sin sjekk mellom fas og jord, men det fungerer ikke på IT nett.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. mars 2016, klokken 06:17
BMW har nå begynt å bruke disse samme kladdene, så da blir det Citroen, VW, BMW, og ganske sikker på Nissan som leverer kladder der en manuelt må sjekke for jord før lading. :o

Så BMW har byttet leverandør av ladekladd som følger bilen ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: Electrix på onsdag 23. mars 2016, klokken 08:52
Jeg lurer litt på hvordan en ladekladd skulle klare å sjekke jordingen. Eneste måten må vel være Zoe sin sjekk mellom fas og jord, men det fungerer ikke på IT nett.

Blir nok målt spenning mellom jord og fase med en liten last som er mindre enn at et jordfeilvern slår ut. Altså under 6 mA

Er spenningen noenlunde sentrert er det et IT nett, er spenningen 0 og 230V er det et TN nett.

Ikke alltid like lett å få dette driftsikkert. Sliter litt med enkelte av Ratio sine semiportable ladestasjoner, og det kan være grunnen til at mange spesifiserer at jordtesten må tas manuelt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

#20
Ladekladd i stikkkontakt på elbilforumet he he.
Den røde kluten er kommet til syne og oksene snøfter og skraper i bakken.

Har tenkt meg på fjellet i morra, og der har jeg tenkt å lade med ganske lang SKJØTELEDNING fra et SCHUKO stikk. Anlegget er svakt så jeg må nok begrense strømtrekket. Håper jeg overlever. Jeg har dessuten med uorginalt ladeutstyr som ikke er så kresen på å sette i gang lading, slik at sjansen er større for at jeg faktisk får ladet bilen, som jo er poenget..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

Høres ut som både garanti og hele fjellheimen er i fare.  ;D

God tur!
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aronesen

#22
Rent hypotetisk (selvsagt). La oss si at noen kobler til et type 2 stikk med type 2 kabelen sin. Så oppdages det at det er IT nett og vedkommende har mest lyst til å ha TN nett. Han eller hun tar da og kobler en type 2 til schuko adpter i enden på type 2 kabelen forran en bærbar trafo som trekker 16A. Er dette mulig? Rent hypotetisk...??

God påske.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Griffel

Sitat fra: aronesen på onsdag 23. mars 2016, klokken 12:09
Rent hypotetisk (selvsagt). La oss si at noen kobler til et type 2 stikk med type 2 kabelen sin. Så oppdages det at det er IT nett og vedkommende har mest lyst til å ha TN nett. Han eller hun tar da og kobler en type 2 til schuko adpter i enden på type 2 kabelen forran en bærbar trafo som trekker 16A. Er dette mulig? Rent hypotetisk...??

God påske.
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27287.msg465269.html#msg465269
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Sitat fra: stefse på onsdag 23. mars 2016, klokken 09:27
Ladekladd i stikkkontakt på elbilforumet he he.
Den røde kluten er kommet til syne og oksene snøfter og skraper i bakken.

Har tenkt meg på fjellet i morra, og der har jeg tenkt å lade med ganske lang SKJØTELEDNING fra et SCHUKO stikk. Anlegget er svakt så jeg må nok begrense strømtrekket. Håper jeg overlever. Jeg har dessuten med uorginalt ladeutstyr som ikke er så kresen på å sette i gang lading, slik at sjansen er større for at jeg faktisk får ladet bilen, som jo er poenget..

The freedom fighter strikes again ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA