Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11 Nye Superladere til Norge i 2016

Startet av Porsgrunn, onsdag 16. mars 2016, klokken 21:03

« forrige - neste »

aness

Ser ut som de har fått opp en ny versjon igjen nå, men som vanlig må prikkene tas med minst en bøtte salt.

Jeg ser f.eks at Valdresporten skal fjernes i løpet av 2016  ;)

Voll1

Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 17. mars 2016, klokken 21:22
Woooow! Hele 2 SC i Nord-Norge!
Positive er SC på hele E4 igjennom Sverige!! Slipper jeg å kjøre E6 Nord-Sør/Sør-Nord.  ::)
Håper bare at dem er oppe og går i August/september.  8)
Utfordringen din blir hvor du skal lade etter ca Gällivare. Det er mer enn 35 mil til Setermoen hvis du skal nordover, mer enn 43 mil til Innhavet, og hvis den nye laderen kommer i Lofast-krysset så er det 42 mil dit. Heldigvis er det bare 25 mil med kanskje 100m stigning til riksgrensen, før du kan trille ned til havet igjen. Men dette er avstander som kan bli litt for spennende for kjøring på vinteren. Jeg håper derfor at det vil komme en lader også i Bjerkvik. Uansett virker det ikke som om plasseringene på E10 og E6 er helt gjennomtenkte i dette området, og jeg blir ikke forbauset om den endelige plasseringen vil bli annerledes enn kartet nå viser. Time will show  :-)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Cookie Monster

Bjerkvik er nok sannsynlig ja. Var vel snakk om Narvik for en tid tilbake men Narvik kommune svarte aldri på henvendelsene fra Tesla.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Eip

Sitat fra: Jejl på onsdag 16. mars 2016, klokken 21:30
Litt merkelig at det ikke kommer en ekstra på E39 mellom Aksdal og Lyngdal. Her er det mye trafikk, og 235 km i mellom dem gir lang ladetid, spesielt for en S60 vinterstid.

Må være helt grusomt med 235km mellom 2 sc. Er nå over 900km fra nærmeste SC i Norge!
VIN: 509XX PD

Muffinman

Meningsløs kommentar. Bilene, også de kommende med de minste batteriene, må klare å kjøre mellom stasjonene under de mest krevende forhold vinters tid. Da må nettet bli finmasket nok over alt. Det vil også bety mye for belastningen på de enkelte lokasjonene. Må bilene bruke de øverste %-ene av batterikapasiteten må de gjerne stå dobbelt så lenge og lade.

Eip

Hva med å dekke E6 først før dere før 100km mellom hver SC sørpå?
VIN: 509XX PD

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. april 2016, klokken 17:42
:
Bilene, også de kommende med de minste batteriene, må klare å kjøre mellom stasjonene under de mest krevende forhold vinters tid.
:
Er du klar over hvor du legger lista her?

I Troms/Finnmark, så klarer jo ikke en brøytebil å kjøre langs veien når det er som verst.
Men du ønsker at en Tesla med det minste batteriet skal ha tilgjengelig ladestasjon når dem går tom.

Da må det skruves opp en supercharger hver kilometer på de verste plassene.....  ::)

Muffinman


hgs

Sitat fra: Eip på torsdag 14. april 2016, klokken 08:49
Hva med å dekke E6 først før dere før 100km mellom hver SC sørpå?

ÅDT for E6 gjennom Finnmark er i underkant av 1000 kjøretøyer utenom tettstedene. Tilsvarende tall for f.eks E6, E18, E39 og andre større gjennomfartsveier sør for Trondheim varierer fra ca 5000 i grisgrendte strøk til 100000 rundt Oslo.
Sør for Trondheim bor det over 4 mill mennesker. I Finnmark 75000.

Det er greit å ønske seg superladere, men Tesla er et børsnotert selskap som skal tjene penger, og at de da plasserer ut SC der de finner det strategisk smartest og bidrar til å selge flere biler er helt naturlig. Og da bygges det ut først der presset og potensialet er størst.

Synes egentlig det er langt verre at det ikke finnes en eneste ChaDeMo/Combolader i Finnmark. Disse er jo bygd ut med betydelig offentlig støtte, og ville også kommet alle Teslaeiere med adapter til gode, i tillegg til andre elbiler.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

kjellsve

Sitat fra: hgs på torsdag 14. april 2016, klokken 23:52
Sitat fra: Eip på torsdag 14. april 2016, klokken 08:49
Hva med å dekke E6 først før dere før 100km mellom hver SC sørpå?
Sør for Trondheim bor det over 4 mill mennesker. I Finnmark 75000.

Det er altså over 4 mill mennesker som kan tenke seg å ha Tesla for å besøke Finnmark. Må da være et godt argument for flere ladere der?

Selv bor jeg ikke i Finnmark, men vil gjerne besøke. Slik det er nå krever det at jeg overnatter for langsomlading/semi-langsomlading for å nå mitt mål. Chademo er en halvdårlig løsning.
TMS85D

Philip Marlowe

Ja, helt enig med siste innlegg.

Jeg har hatt bilferie til Finnmark før og kan godt tenke meg det igjen. Vi bør ikke oppleve at bilen begrenser oss.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

THE

Skal kjøre fra Vestlandet til Vardø i sommer, og da er ikke elbil aktuelt. Dette er en tur som blir gjort av og til. Mangel på lademuligheter i Nord-Norge og Nord-Sverige i tillegg til mangel på tilhengerfeste er de eneste årsakene til at jeg ikke kan være helelektrisk.

Planen er å bytte ut dieselbilen når Model 3 kommer, men det forutsetter faktisk at det blir bygd ut SC nettverk nordover. Det er ikke noen god reserveløsning med masse 50kW ladere når man skal kjøre nesten 2500 km en vei. Jeg kan godta at jeg må stoppe innom et par 50kW DC hurtigladere/og eller semihurtig AC ladere i forbindelse med lengre pauser på turen, men primært er det SC eller høyere ladehastigheter som gjør det mulig å kjøre så lange turer med elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hgs

Sitat fra: kjellsve på fredag 15. april 2016, klokken 08:54
Sitat fra: hgs på torsdag 14. april 2016, klokken 23:52
Sitat fra: Eip på torsdag 14. april 2016, klokken 08:49
Hva med å dekke E6 først før dere før 100km mellom hver SC sørpå?
Sør for Trondheim bor det over 4 mill mennesker. I Finnmark 75000.

Det er altså over 4 mill mennesker som kan tenke seg å ha Tesla for å besøke Finnmark. Må da være et godt argument for flere ladere der?

Selv bor jeg ikke i Finnmark, men vil gjerne besøke. Slik det er nå krever det at jeg overnatter for langsomlading/semi-langsomlading for å nå mitt mål. Chademo er en halvdårlig løsning.

Men det hindret deg ikke i å kjøpe bilen. Og Teslas mål er å selge flest mulig biler.
Det er en mye større trussel mot salg av Tesla om det det bygger seg opp historier i media om timelange køer på SC i helger og på utfartsdager i området med verdens største teslatetthet, enn om et potensielt lite marked som den nordligste delen av Nord-Norge må vente litt lengre. Personlig synes jeg det ville vært flott med superladere langs hele E6 helt til Kirkenes, men jeg tror Tesla selv kan vurdere best i hvilken rekkefølge dette bør gjøres.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

kjellsve

Sitat fra: hgs på fredag 15. april 2016, klokken 09:45
Sitat fra: kjellsve på fredag 15. april 2016, klokken 08:54
Sitat fra: hgs på torsdag 14. april 2016, klokken 23:52
Sitat fra: Eip på torsdag 14. april 2016, klokken 08:49
Hva med å dekke E6 først før dere før 100km mellom hver SC sørpå?
Sør for Trondheim bor det over 4 mill mennesker. I Finnmark 75000.

Det er altså over 4 mill mennesker som kan tenke seg å ha Tesla for å besøke Finnmark. Må da være et godt argument for flere ladere der?

Selv bor jeg ikke i Finnmark, men vil gjerne besøke. Slik det er nå krever det at jeg overnatter for langsomlading/semi-langsomlading for å nå mitt mål. Chademo er en halvdårlig løsning.

Men det hindret deg ikke i å kjøpe bilen. Og Teslas mål er å selge flest mulig biler.
Det er en mye større trussel mot salg av Tesla om det det bygger seg opp historier i media om timelange køer på SC i helger og på utfartsdager i området med verdens største teslatetthet, enn om et potensielt lite marked som den nordligste delen av Nord-Norge må vente litt lengre. Personlig synes jeg det ville vært flott med superladere langs hele E6 helt til Kirkenes, men jeg tror Tesla selv kan vurdere best i hvilken rekkefølge dette bør gjøres.

Da jeg kjøpte bilen regnet jeg med at hele Norge skulle dekkes av Superladere før eller siden. Håper jo det skjer før. Mitt poeng er at ladere i Finnmark  ikke skal bli brukt av "et potensielt lite marked som den nordligste delen av Nord-Norge", men av alle andre i Norge (og resten av Europa) som gjerne vil besøke Finnmark.

Markedsmessig tror jeg Tesla vil kunne omvende mange skeptikere- og dermed selge mange flere biler sør i landet hvis Norges hovedfartsåre fra sør til nord er mulig å bruke med en Teslabil. Skal bare ca. 3-4 superladere til før vi er der :-)
TMS85D

Tesla-man

Sitat fra: kjellsve på fredag 15. april 2016, klokken 08:54
Det er altså over 4 mill mennesker som kan tenke seg å ha Tesla for å besøke Finnmark.

Akkkurat den påstanden var vel å ta kraaaftig i.   ;D
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA