Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av satheesh.net, tirsdag 15. mars 2016, klokken 20:23

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: Nasatech på onsdag 24. august 2016, klokken 08:04
Off topic: Er du gammel Commodore bruker?

Off topic: C64, Amiga 500 og Amiga 1200 før jeg ble tvunget over på PC på midten av 90-tallet.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: tut på onsdag 24. august 2016, klokken 08:39
Tror nok 100D kommer raskere enn enkelte her tror. Hvem gidder å bestille en 90 når denne nyheten er sluppet? Jeg venter i alle fall med bestilling til dette er på plass og det gjelder nok mange andre også. Dette skjønner nok Tesla.

Når det nærmer seg leveranse av deres 100D-biler er 120D i kikkerten.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

#332
Tja. Pt er påslaget for å gå fra 90 til 100 ca 100.000,-.
Mulig de kan kutte litt i dette for non P, men ligger nok i intervallet 50-100K. Ikke sikkert "alle" hopper fra 90 til 100 med de prisene?

Men klart - for Model X er nok 100 mer viktig enn for Model S. I tillegg er X dyrere, slik at påslaget i andel av totalsum blir lavere.

Samtidig - om Tesla mener 100-pakken kun kan utgjøre ca 10% av produksjonsvolumet en stund blir det nok fort 6-12 måneder før første 100D lander på norsk jord.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

satheesh.net

Sitat fra: tut på onsdag 24. august 2016, klokken 08:39
Tror nok 100D kommer raskere enn enkelte her tror. Hvem gidder å bestille en 90 når denne nyheten er sluppet? Jeg venter i alle fall med bestilling til dette er på plass og det gjelder nok mange andre også. Dette skjønner nok Tesla.

Jeg tror faktisk ikke vi får se 100D anytime soon... Tesla har flere ganger gitt uttrykk for at 90-pakken er en liten sweet spot mtp ytelse, pris og rekkevidde. De ønsker kanskje mer skille i det helt øverste sjiktet. Altså i form av råskap.

Just my two cents... ::)

eha

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 24. august 2016, klokken 09:31
Jeg tror faktisk ikke vi får se 100D anytime soon... Tesla har flere ganger gitt uttrykk for at 90-pakken er en liten sweet spot mtp ytelse, pris og rekkevidde. De ønsker kanskje mer skille i det helt øverste sjiktet. Altså i form av råskap.

Min gjetning er at P100DL-lanseringen er ren business. De har funnet ut at de kan selge 100 kWh med minimalt kostnadspådrag internt, men tar en premium pris, inklusive å lokke non-ludi-folket over til ludi, for å øke inntjeningen maksimalt.

Når de har melket dette ferdig - om et halvt års tid, minst - så kommer de til å tilby 100D i større skala. De første 100D-bilene kommer nok ikke hit før sommeren 2017 er på hell. Etter hvert som folk begynner å bestille 100D i stor skala, dvs. høsten 2017, kommer Tesla til å lansere neste generasjon batteriteknologi for både S og X, dog kanskje kun for Performance denne gang, også. Således kommer mange av de som sitter og venter på sine 100D-biler til å oppleve at enda høyere kapasitet (110-130) er rett rundt hjørnet.

Det vi vet med en viss grad av sikkerhet når det gjelder Tesla, er at dersom du skal ha noe som nettopp er lansert, så må du belage deg på venting med mindre du punger ut for det aller dyreste - og kanskje selv da :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Nasatech

Sitat fra: eha på onsdag 24. august 2016, klokken 09:19
Sitat fra: Nasatech på onsdag 24. august 2016, klokken 08:04
Off topic: Er du gammel Commodore bruker?

Off topic: C64, Amiga 500 og Amiga 1200 før jeg ble tvunget over på PC på midten av 90-tallet.

Samme her! Var innom Amiga 4000 også. A500 hadde jeg harddisk og 68040 cpu på 40Mhz, så vidt jeg husker. En utvidelse man kunne putte i sideslotten.

Amoss

Sitat fra: eha på onsdag 24. august 2016, klokken 09:57
Min gjetning er at P100DL-lanseringen er ren business. De har funnet ut at de kan selge 100 kWh med minimalt kostnadspådrag internt, men tar en premium pris, inklusive å lokke non-ludi-folket over til ludi, for å øke inntjeningen maksimalt.

a) Jeg ser lett at dette kan tolkes slik, men vil også prøve meg med en eller to alternative forklaringer.
Panasonic har satt opp kun en produksjonslinje for disse cellene - kanskje samme produksjonslinje som har produsert 21-70 test-cellen til Telsa? Oppgradering av eksisterende produksjonslinjer til disse nye cellene er relativt dyrt, og de har funnet ut at det ikke er økonomisk forsvarlig å oppdatere flere produksjonslinjer nå like før GF-I skal i drift, og her er produksjonslinjene alt i utgangspunktet tilpasset disse nye cellene.

b) Nå har jeg ikke fått med meg alle de tekniske detaljene i denne oppgraderingen, men så noen hint om at det ikke skulle være cellene selv som skulle være oppgradert, men kun batteripakken? I så fall kunne forklaringen være at de produksjonslinjene hos Tesla ikke er tilpasset dette nye pakke-formatet og at de ikke anser det som lønnsomt å gjøre dette før de har de nye produksjonslinje for de nye pakkene klare på GF-I. Som en "beta test" på selve pakkeformatet og den nye kjølingen så "håndproduseres" ett fåtall pakker utenom de vanlige produksjonslinjene i påvente av 21-70 og nye pakke-produksjonslinjer basert på disse.

Uansett hvem av disse forklaringene (eller en kombinasjon) som skulle være tilfellet så har de altså en begrenset tilgang, og må prøve å begrense etterspørselen frem til de relevante produksjonslinjene på GF-I er oppe og går. Derfor er det også naturlig å sette en svært høy pris for disse. Gode marginer har de heller ingen grunn til å forakte ;)

Når så GF-I har sine celle og pakke produksjonslinjer oppe å gå så kan nok alle kunne få disse nye pakkene, og velge 100kWh pakker uten ludicrous til en noe lavere pris. Kanskje 90 da blir faste ut? Eller blir SW begrensede 100-pakker?
Model S 85D

eha

Det er vel ikke noe motstridende i det du skriver, i forhold til mitt poeng :)

Det er også ganske sannsynlig at det blir et skarpt skille mellom pre- og post-GF-1-batterier og -biler. Dermed vil Model S og X som produseres i dag kanskje ikke kunne oppgraderes til GF-1-batteriene i fremtiden.

Hvis det du skriver stemmer, tror jeg det går en god stund før vi får se 100D-modeller på veiene. Dette må i så fall være et resultat av at Tesla ikke klarer å selge nok P100D og "ser seg nødt til" å tilby 100-batteriet til de uten performance og ludi.

Det kan altså hende at 100D for non-performance/-ludi blir mulig i fremtiden på "gamle" batterier, men det er også sannsynlig at dette først kommer med "nye" batterier (fra GF-1).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

Sitat fra: eha på onsdag 24. august 2016, klokken 13:58
Det er vel ikke noe motstridende i det du skriver, i forhold til mitt poeng :)

Forsåvidt ja, men har mer med tilnærmingen og årsak/sammenheng å gjøre. "Hvordan skal vi klare å melke markedet enda mer?  Jo, ved å lage en enda større batteripakke og selge den kun til "top of the line" bilene med et ekstra stort pristillegg" vs "Joda, vi kan lage en 100kWh pakke, men kun ett svært begrenset opplag. Hvordan kan vi unngå å komme i en leverings-krise på disse batteriene?  Jo, ved å kun levere det til de dyreste bilene og gi det en ekstra høy pris". 

Men summa sumarium så blir resultatet det samme :)


Sitat fra: eha på onsdag 24. august 2016, klokken 13:58
Hvis det du skriver stemmer, tror jeg det går en god stund før vi får se 100D-modeller på veiene. Dette må i så fall være et resultat av at Tesla ikke klarer å selge nok P100D og "ser seg nødt til" å tilby 100-batteriet til de uten performance og ludi.

Jepp. Tipper vi ser 100D versjonene enten helt i slutten av Q1 eller i Q2 neste år tidligst, dersom de ikke heller venter enda litt og går rett på 105/110D med de nye 21-70 cellene.
Model S 85D

Real EoN

Da fikk jeg også en dato å forholde meg til, 6 September klokken 16 Ålesund... 3 år minus 4 dager siden jeg tok imot min forrige Tesla  :D 

Da blir det ikke Nebbenes åpning på meg, men regner med det blir fullt nok der !! (Og blir sikkert brukt før september er omme  8) )

Off Topic..  Og til dere som er gamle Amiga fans.. Jeg skifta ikke til PC før i 1998.. Amiga 1200 i Tower + Phase 5 PPC og 060 kort + BVision grafikk ;) Har også eyetech sin power PC versjon av Amiga.. med Amiga OS 4,1..  Fantastisk tid.. Har Trewor D på facebook også som venn, mannen bak dagens Amiga X1000 etc men ikke kjøpt den enda...  Off Off Topic  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Nasatech

Gratulerer!! Gled deg :) Regner ikke med at du reiser til Nebbenes bare for å møte oss andre? Pratet med Bjørn og han trodde han skulle dit. Blir sikkert en hyggelig gjeng!

Veldig gøy å møte andre fra Amiga miljøet. Fant faktisk disketten fra "The party" i 93/94 hjemme. Var der sammen med gjengen som startet TG og disketten var ment får å levere inn stemmer for konkurransene. Moro!

1200 i tower kan ikke ha vært noe hverdagskost? Skiftet også til PC rundt 98, men er på Mac i dag ;)

Kjøpte en Amiga 500 for 2 år siden og brukte den i utdrikningslaget til broren min. Spilte Lemmings i 2-player. Back to the old days. I dag kunne jeg bare kjørt han tilbake i min oppgraderte versjon av DeLorean DMC 12

eha

<OT> Nå blir dette veeeldig off-topic her, men jeg så en fantastisk kul Amiga-video i går:


https://www.youtube.com/watch?v=8S3B8a8N83k

</OT>
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Real EoN

Takk takk.. :)   Og jo jeg kunne fint finne på å dra til nebbenes bare for å prate litt Tesla  ;)
Har jo dratt med min BMW i3 på et par TOCN eventer også, den bilen forsvinner til annen eier i morgen !

<OT>  Mange som bygde sin A1200 inn i Tower, rett å slett for å få plass til zorro løsninger samt Phase5 og andre produsenter sine cpu og gfx kort.  Aldri vert aktiv på TG eller andre LAN partys men digga alle Demoer, samt laga en del musikk på protracker etc.. Bjørn lynne, Allistar Brimble, Jogeir Liljedahl laga mye bra musikk husker jeg  8) </OT>

Tesla ble vel min nye avhengighet etter Amiga  :o
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Nasatech

He, he... kul video! 100Mhz! Hadde faktisk en nabo som hadde Amiga 600. Husker han var veldig fornøyd i starten, men forsto vel raskt at det ikke var det beste kjøpet han hadde gjort :)

Stemmer det, hadde helt glemt Zorro kortene. De måtte ha tower, ja.

Husker faktisk jeg var hjemme hos Bjørn Lynne (Dr. Awesome?) noen ganger og kjøpte CDer. Var mye sammen Crusaders og spilte faktisk Tribes (spill for pc) med Freaky fra Crusaders helt frem til 2004/2005.

Vi får gi tilbake tråden til Tesla eller?


Real EoN

Jeg har signerte cd'er fra Bjørn Lynne...  og ja, vi bør holde oss til Tesla  ::)

Kul film ja, men de nye Amigaene er nok langt råere :)  http://www.a-eon.com/
Forumet til Amiga er tross alt ikke langt unna, som i http://www.amigaworld.net/   ;D
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA