Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hovedrele defekt Think 99

Startet av Caspar, tirsdag 27. juli 2010, klokken 17:10

« forrige - neste »

Caspar

Min Think 99 liker ikke å ha ferie, hvis det går flere enn noen dager uten at bilen brukes er det garantert trøbbel. Nå vil den ikke gå i det hele tatt og 12 V er utladet. Når jeg kobler på en ekstern lader 12V og leser ut feilminne så får jeg melding om at hovedrele er defekt i Drivsystemmenyen. Hva er hovedrele ? og hvor finner jeg det i strømskjemaet ?

Normalt så diagnosetesteren 3 hovedmenyer for feilminne


Første gangen jeg gikk igjennom alle tre fungeret det fint, og jeg fikk feil under den nederste menyen "Drivsystemer" at hovedrele er defekt.

Men når jeg gjør et nytt forsøk så virker det som om testeren ikke vil slippe meg inn på drivsystemer igjen, men selv hopper over til Motor-ECU, er Motor-ECU en undertekst under hovedområdet Drivsystemer? Der står jeg og bilen er like død. Om to uker er køen igjen på plass på Mosseveien og da bør denne bilen gå igjen !!
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Bytt 12V batteriet og prov igjen. Tipper feilen er lav spenning paa 12V batteriet, og ikke hovedreleet.

Ha forovrig tenning helt paa (DC-DC igang) naar du kjorer diagnose.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

#2
12 V batteriet er nytt (men flatt) står på lading nå og har kommet opp på 12,4 V men feilen er den samme og bilen står like rolig
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#3
Teksten på FR-2000 kan være litt forvirrrende. Når man går inn i menyen for drivsystem kommer teksten "motor-ECU" opp. Så det er riktig. Merk at tenninga må være på for komme inn i drivsystemet.

Vær obs på at det er både permanente feil og midlertidige feil. Feilene må slettes på begge steder. Dette er en operasjon i 3 faser; Slett feil, Velg ja og Bekreft.

Til slutt tenning av og på igjen og så vri til start når utropstegnet på dashbordet forsvinner.

Hvis feilen ikke blir borte med oppladet 12V batteri og etter at feilene er slettet, må batterikassa ned. Hovedrelèet sitter i HV-boksen (også kalt kontaktorboks noen steder i dokumentasjonen), som er montert inne i batterikassa. Se 1.8 http://wiki.elbil.no/wiki/Think:Drivsystem
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Da høres det ut som om jeg trenger en slik boks. Noen som har ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Rav4_EV

Har hv-rele på lager !

Euromatic AS
Arne Magnus Berge
90608080
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Caspar

Når jeg får jekket opp bilen i garasjen og psyket meg opp til å ta ut batteriet så oppdager jeg at microbryteren på lokket ned til batterikablene er delt i to. Når jeg brokobler den og førsøker så er feilen om hovedrele borte og det kommer "grønn bil" når jeg starter. (det gjorde det ikke før) men når jeg drar veksleren i drive så klikker det to ganger også kommer feilmedingen opp igjen i instrumentet "grønn bil slukker"og bilen reagerer ikke. Det kan nesten virke på meg som om bilen er tom for strøm, men energimåleren står på 80%. Når jeg går inn med diagnosetesteren og velger parametre og blar meg frem til batterispenning så får jeg 70 Volt som teller nedover som om det var en kondensator som var i ferd med å tømme seg. Er det noe enkel måte å måle spenningen på fremdrifsbatteriene ? Kan energimåleren kommet "ut av stilling" ved at 12V batteriet har vært helt tomt ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: Caspar på onsdag 28. juli 2010, klokken 22:37
Når jeg går inn med diagnosetesteren og velger parametre og blar meg frem til batterispenning så får jeg 70 Volt som teller nedover som om det var en kondensator som var i ferd med å tømme seg.
Eller et fremdriftsbatteri som er helt flatt.

Sitat fra: Caspar på onsdag 28. juli 2010, klokken 22:37
Er det noe enkel måte å måle spenningen på fremdrifsbatteriene ?
Det enkleste er nok med diagnosetesteren. Hvis du har batteripakka nede kommer du vel til hver ende av batteriet direkte med voltmeter? Spenningen på fremdriftsbatteriene kan også måles på den grå interfaceboksen i fronten, på kontakten merket "DC/DC in" mens tenninga er på eller lading igang.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Foreslår at du sjekker 12V batteriet igjen og setter på en lader hvis spenningen er under 12,8V.

Når 12V er OK kan du forsøke å sette i ladekabelen og sjekke spenning på fremdriftsbatteriet med diagnosetesteren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

#9




Nå kan det jo se ut som om det er spenning på batteriet, men like fullt så er det noe som kutter ut når jeg setter bilen i drive
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Det faktum at et nytt 12V batteri har tømt seg tyder på at enten DC-DC er defekt ( Noe ingenting tyder på her) eller at der rett og slett ikke var mer energi å hente fra framdriftsbatteriet.

Tipper at når du får ladet dette er alle sorger over.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

#11
Men viser ikke de parametermålingene at det er strøm på fremdriftsbatteriet ? Energimeteret sto på 80% i går og jeg lot ladingen stå på i ca. 3 kvarter og da steg den helt normalt mot 90%. Burde ikke det tilsi at det er strøm "på tanken" ?
Jeg har nå fulladet bilen og 12V er også toppladet. Følgende skjer: Når jeg setter på tenningen fungerer alt helt fint, jeg vrir videre til start og den grønne bilen begynner å lyse, når jeg da drar veksleren i drive, kommer feilmeldingen opp etter ca.1,5 sek. og bilen går ikke. Feilen er denne

Og den ligger under Motor ECU Hovedmeny.
Hvilken spenning er det som kan være for lav nå ?
Jeg er veldig mottagelig for gode tips
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#12
Jeg må bare gjette ut fra min erfaring.

12V batteriet lades fra fremdriftsbatteriet via DC/DC omformeren når det er nødvendig. Teoretisk sett skulle derfor  fremdriftsbatteriet tappes til 90V (nedre grensen for DC/DC) før 12V battteriet blir flatt.

Det ser ut som om 12V batteriet har blitt flatt i din bil først, sannsynligvis fordi sikkerhetsbryteren under lokket ble defekt.

Nå viser energimeteret at nivået er 10% høyere enn før du ladet; men utgangspunktet (80%) var feil. Energimeteret vil bli riktig igjen første gang  fremdriftsbatteriet fullades.

Permanente feil ligger i hukommelsen til de slettes, "for lav" ligger sikkert der fra før. Hukommelsen trenger ikke 12V.

Leste du av spenningen på  fremdriftsbatteriet like før du tok av lading? Den burde være over 150V ved 90%.

Forslag til fremgangsmåte videre:

1. Notèr alle permanente og midlertidige feil i BMS, lader og drivsystem og slett dem (6 steder tilsammen).

2. Kontoller spenningen på  fremdriftsbatteriet nå (med tenning på) den skal være minumum 120V.

3. Hvis over 120V: Sett laderen i initiallading med diagnosetesteren og la den lade i 15 timer. Sjekk at vannpumpa går ved å se etter sirkulasjon i ekspansjonstanken og/eller høre etter during. Når initiallading er ferdig: fyll vann på  fremdriftsbatteriet forskriftsmessig uansett hvor kort tid /distanse det er siden sist.

Hvis under 120V: defekte blokker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Hvis jeg setter på varmeapparatet så blåser det godt og varmt spenningen synker fra 130 V til ca 128 V og batteriet belastes med 18 A. Skulle ikke det tyde på at det er greit med strøm på batteriet ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#14
Jo, det er riktig.

Nå sletter du alle feil, både permanente og midlertidige, 6 forskjellige steder.
Baner:
Hovedmeny/BMS/Les_slett feil/Les permanente feil/Slett feil/Ja Bekreft med *-tast
Hovedmeny/BMS/Les_slett feil/Les midlertidige feil/Slett feil/Ja Bekreft med *-tast
Hovedmeny/Lader/Les_slett feil/Les permanente feil/Slett feil/Ja Bekreft med *-tast
Hovedmeny/Lader/Les_slett feil/Les midlertidige feil/Slett feil/Ja Bekreft med *-tast
Hovedmeny/Drivsystem/Les_slett feil/Les permanente feil/Slett feil/Ja Bekreft med *-tast
Hovedmeny/Drivsystem/Les_slett feil/Les midlertidige feil/Slett feil/Ja Bekreft med *-tast

Dobbeltsjekk at alle feilkoder virkelig er slettet.

Dersom det er satt feilkode "lav spenning" i drivsystemet fra tidligere (som ikke er slettet) vil feilen sannsynsligvis slå ut nå du setter bilen i drive.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA