Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY Installere 35W pærer og ballast

Startet av Tarjenk, lørdag 12. mars 2016, klokken 16:14

« forrige - neste »

Muffinman

Det er ikke en sensor, men antennen til det gamle TPMS-systemet fra Baolong. Hvis Tesla har oppgradert bilen din til Continental-system er ikke den antennen lenger i bruk. Du ser om bilen er oppgradert om du kan lese av individuelt dekktrykk i instrumentclusteret.

Normalt klipper Tesla disse vekk når de oppgraderer.

luggerud

Sitat fra: Muffinman på mandag 22. februar 2021, klokken 10:52
Det er ikke en sensor, men antennen til det gamle TPMS-systemet fra Baolong. Hvis Tesla har oppgradert bilen din til Continental-system er ikke den antennen lenger i bruk. Du ser om bilen er oppgradert om du kan lese av individuelt dekktrykk i instrumentclusteret.

Normalt klipper Tesla disse vekk når de oppgraderer.

Takker! Da lærte jeg noe nytt.

m1chaelt

Henter fram en gammel tråd her men, det får stå sin prøve.
Er det slik at kabelen mellom ballasten og pæren også må byttes når man oppgraderer fra 25W til 35W pærer?
Har ballast og pære klar, men ikke kabel. Regner med at det er grei skurring å få bestilt opp i så måte slik at der er jeg ikke stresset, men har plukket opp rykter om at en nødvendigvis ikke må bytte kabelen og at gjenbruk av min d8s kabel skal gå bra.

Muffinman

Er en stund siden, men ganske sikker på at jeg måtte bytte kabelen. Viktig å få tak i en med rette vinkler på kontaktene om det skal gå.

Sole

#49
Mulig jeg skulle opprettet en egen problemtråd på dette, men låner denne inntil videre.
Oppgraderingen fra 25W til 35W er nå forsøkt utført på min 85D preface (utlevert feb -16). Kjøpte komplett sett fra Lyshelten.
Det gikk greit å bytte på venstre side. På høyre side fikk jeg først ikke pluggen på kabelen fra bilens tilførsel inn i sokkelen på ballasten. Det viste seg etter mye spekulering å være pga. en plast-insert inni sokkelen som ikke skulle vært der, da jeg i samråd med butikken fikk dratt ut denne fikk jeg koblet i hop delene.
Ferdig koblet på bilen ville ikke pæra lyse. Når jeg koblet inn gamle 25W pæra mot 35W ballasten lyste denne, men ikke 35W pæra. Gikk tom for tid, så måtte sette tilbake gamle 25W pære/ballast permanent og pakke sammen.
Senere tok jeg med 35W pære og kabel på nærmeste verksted og fikk konstatert at begge tilsynelatende var i orden.
I går gikk jeg på jobben på nytt med friskt mot, og demonterte først venstre side, for å prøvemontere det problematiske pæresettet tiltenkt høyre side der. Og pæra lyser som aldri før. Lot den stå inne, mens det demonterte, beviselig fungerende 35W-settet fra venstre siden ble montert inn på høyre side. Lyser ikke! Gir opp nok en gang, og setter gammelt 25W sett inn igjen på høyre side, alt fungerer som før.
Så nå kjører jeg rundt med 35W på venstre side og 25W på høyre side, og spekulerer både på mulige årsaker og vei videre. Kan det være et softwaremessig fenomen, liker ikke bilen at det trekker 2 x 35W og stenger av den ene...? (I så fall skulle vel ikke 25W pære lyst da den ble matet fra 35W ballast heller...?)
Tar gjerne imot innspill!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA