Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2'erfeil på EU-kontroll...

Startet av Mr.Zero, lørdag 12. mars 2016, klokken 10:32

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Lastindeks 72 både foran og bak på min 2014 iOn iflg vognkortet. Har 72 foran og 77 bak på vinterdekkene.

Tydelig at de ikke er helt konsekvente her, noe som for så vidt ikke er så overraskende. Men da er i alle fall jeg home free den dagen (om flere år) når jeg skal på kontroll.

Tydelig at de har blitt litt strengere med årene da. En bil jeg hadde tidligere hadde for lav hastighetsmerking på sommerdekkene over flere kontroller, men dette ble aldri anmerket verken på merkeverksted eller hos NAF. Lastindeks har jeg aldri tenkt på en gang før jeg leste denne tråden.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 13. mars 2016, klokken 21:25
Lastindeks 72 både foran og bak på min 2014 iOn iflg vognkortet. Har 72 foran og 77 bak på vinterdekkene.
Lastindeks 72 = 355 kg, Lastindeks 77 = 412 kg
Maks aksellast er i følge vognkort 640 / 820 kg - som gir 320 / 410 pr dekk.

Dvs, bak kan ikkje lastindeks vere mindre enn 77 for å vere innanfor med antall kilo.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Er det noen som kan sjekke midlertidlig vognkort mot "ekte"vognkort. Forhandler skriver vel ut mid.vognkort så får kunden tilsendt vognkort etter noen dager. Er det " likt"?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: erik e på mandag 14. mars 2016, klokken 17:25
Er det noen som kan sjekke midlertidlig vognkort mot "ekte"vognkort. Forhandler skriver vel ut mid.vognkort så får kunden tilsendt vognkort etter noen dager. Er det " likt"?

Skal se om jeg har mitt liggende.. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Fikk i dag nye typegodkjenningspapirer fra Statens vegvesen via Citroen (BOS). Nå må jeg til Biltilsynet og få nytt vognkort. Høres enkelt ut, men hvem vet. Og om Biltilsynet ordner 2'erfeilen blir spennende å se..
Rapport kommer! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

PionerThink

Sto ikke så mye i det midlertidige vognkortet ref vedlegg!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

TB

lastindeks står omtalt i punkt 12. Har midlertidig vognkort dette punktet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Nei.  Jeg lurte på om det var skrivefeil i vognkortet til de som hadde 77 på forakselen .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: erik e på lørdag 19. mars 2016, klokken 17:19
Nei.  Jeg lurte på om det var skrivefeil i vognkortet til de som hadde 77 på forakselen .

...og det er det. I papirene fra SVV står det kun 72 på foraksel og intet på bakaksel. Imponerende i grunn...
Nå er nytt vognkort på vei. Og når jeg kan fremvise dette, vil selgers verksted ordne 2'erfeilen. Det burde jo SVV ha klart, men var visst ikke så lett iflg selger som ordnet med papirer og vognkort.
Jaja, blir spennende å høre om flere får trøbbel på kontroll i fremtiden..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Pastor1

Hadde min 2011-modell i-MiEV på EU-kontroll nå i januar. Kontrolløren hos NAF påpekte feil lasteindeks på framaksel sammenlignet med vognkortet som oppga 77. Vegvesenet var svært imøtekommende på telefon, og mente NAF-senteret kunne bruke Kjøretøyforskriftens §13 for å regne seg frem fra aksellast foran. NAF avviste dette.

Møtte da personlig opp med bilen på trafikkstasjonen i Drammen hvor jeg fikk imøtekommende og god hjelp. De har endret på vognkortet og slettet 2'er-feilen, helt uten kostnad.
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

c-zero0214


emailet litt med en kar i Vegvesenet.
fikk dette som svar etter litt frem og tilbake.




"Hei


Da er det helt ok. Som før nevnt er bare den høyeste loadindeksen oppført i vognkortet når det forskjellig foran og bak. Dette kjenner verkstedene til og vi endrer ikke på vognkortet når det er typegodkjente opplysninger. Så du vil ikke få noe problemer med dette. Det er akselvekter og loadindeks som skal samsvare i det praktiske liv.



Med hilsen
Tom Wilson
Jessheim trafikkstasjon"
2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

pwb

Sitat fra: c-zero0214 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 18:06

emailet litt med en kar i Vegvesenet.
fikk dette som svar etter litt frem og tilbake.




"Hei


Da er det helt ok. Som før nevnt er bare den høyeste loadindeksen oppført i vognkortet når det forskjellig foran og bak. Dette kjenner verkstedene til og vi endrer ikke på vognkortet når det er typegodkjente opplysninger. Så du vil ikke få noe problemer med dette. Det er akselvekter og loadindeks som skal samsvare i det praktiske liv.



Med hilsen
Tom Wilson
Jessheim trafikkstasjon"

Dette beviser nok en gang at det å melde seg ut av NAF ikke er det dummeste man har gjort, dette burde NAF vite om.

c-zero0214

Legger ut hele mail korespondanse med Vegvesenet, det er lystig lesning, men det går sikkert ann å henvise til saksnr. for andre som har samme problemet...
2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

fstromsv

Hei.  Er det noen som har tilgjengelig denne PDF'en med kommunikasjonen c-zero0214 hadde med Vegvesenet?  Har endt opp i det samme problemet nå med min IOn (2011).  Har alltid tatt EU kontroll på NAF, hvor de ikke har påpekt denne feilen i vognkortet.  Denne gangen var jeg imidlertid på Bertel O Steen på Rud, som påpekte at nytt vognkort måtte skaffes for å få EU kontrollen igjennom.  Folkene på Vegvesenet på Billingstad var bare "spørsmålstegn" og ville ikke skrive ut når jeg var der samme dag som jeg hentet bilen hos BOS.

engolf

Det står lastindex 72 på både fram och bakaxeln på min iOn (2014).
Märkligt att det avviker på så att säga identiska bilar. Har det kanske nånting med totalvikten att göra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA