Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2'erfeil på EU-kontroll...

Startet av Mr.Zero, lørdag 12. mars 2016, klokken 10:32

« forrige - neste »

Mr.Zero

Da har min fantstiske franske trilling vært på sin første helsesjekk på et bilverksted der de sysler med svenske biler. Alt vel, men da lastindex på dekk skulle kontrolleres, ble det ramaskrik... :o I vognkortet på MIN bil står det lastindex (en tallkode som forteller oss hva dekkene tåler av belastning) 77 både for forhjul og bakhjul, mens det på BILENS dekk står merket 77 på bakdekk og 72 på fordekk. Det samme står det på sommerdekkene levert fra fabrikk. Altså feil dekkmerking ihht vognkort - og dermed ga kontrolløren en 2'erfeil.
Snakket samme dag med en eier av tilsvarende bil registrert i samme tidsrom som min. I hans vognkort sto det oppført lastindex 72 på forhjul mens det ikke sto oppført noe på bakhjul.
Jeg tok så kontakt med forhandler som solgte meg bilen ny og fremla problemet. De mente det var noe feil med typegodkjenning da bilene kom - og sendte saken videre til Citroen-guruene hos importøren. Og der ligger den. Innen mars (april) må jeg både ha fått nytt vognkort OG EU-godkjent bilen. Regner med at det ordner seg uten noe plunder og heft for min del.

Har dere trillinger som nærmer seg kontrolltid - ta en kikk i vognkortet før kontrollen. Står det tallet 77 under last index på forhjul, kan dere risikere at 2'erfeilen kommer dersom kontrolløren gjør jobben sin. Ser vedkommende kontrollør på vekten dekkene tåler, vil han /hun se at de er godkjent ihht total akselvekt. Altså er det ikke feil dekk på bilen, men feil i vognkortet.
Nå er dere herved "advart"... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

#1
Min C-Zero var til PKK godkjenning ved Citroën forhandler i februar. Ingen feil der.
Vognkort viser last indeks 77 for begge aksler.

Framhjul som var montert på bilen var Continental Viking 6 145/65-15 72T

Ergo; Citroën verkstaden har ikkje sjekka dette?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SteinHolstad

#2
Står 72 foran og 77 bak i vognkortet på min - så da er jeg vel "home free" :)
2015 - Mitsubishi imiev

Mr.Zero

Sitat fra: TB på lørdag 12. mars 2016, klokken 10:39
Min C-Zero var til PKK godkjenning ved Citroën forhandler i februar. Ingen feil der.
Vognkort viser last indeks 77 for begge aksler.

Framhjul som var montert på bilen var Continental Viking 6 145/65-15 72T

Ergo; Citroën verkstaden har ikkje sjekka dette?

Trolig har ikke kontrolløren sjekket ut dette. Eller så har han bare sett at det var riktig dimensjon og thats it.. Ikke alle som sjekker alt like nøye, og det kan de ryke på dersom Biltilsynet tar en stikkprøve - noe de gjør forholdsvis hyppig om dagen.. Nå er nok denne saken litt i grenseland da dekkenes belastning i Kg støpt på dekksiden dekker opp maks tillatt akselvekt. Uansett skal vognkortet være riktig, så jeg hadde henvendt meg til verkstedet / selger.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

På "EU"- kontroll skal ting være riktig.  Her var vel bil OK men feil i "papirer". Det er lov av kontrollør og sjekke litt nærmere før det skives 2er. Tror det er like mye feil at det skrives mangel som det er feil som overses. Er det tvil , godkjenn bil. Av erfaring er NAF mye "strengere" enn Biltilsynet .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Rav4_EV

På slike saker er det dessverre ikke mye slingringsmonn og om vegvesenet sine kontrollører hadde vært borti dette ville utfallet vært det samme. Bilen har ikke forskriftsmessige dekk på foraksel om de ikke er merket lasteinndeks 77 eller mer.
Naf eller andre kontrollinstanser har ikke noe annet valg enn en 2'er dersom de ønsker å beholde sin mulighet til å kontrollere.

Når det er sagt så er det helt problemfritt å kjøre inntil dette er løst. Bare sørg for å ha alle papirene med deg.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Homecast

Kontroløren gjør jo bare som han har fått instruks om, er det virkelig hans jobb å undersøke? korrekt info skal stå i vognkortet så å skylde på han er helt feil.

hva hadde skjedd om dette var en test fra sentralt hold for å sjekke om kontolør faktisk sjekker forskjell på last indeks i vognkort?

feil er feil, denne er helt klart ikke noe TS kan lastes for, men importør som har oppgitt feil opplysninger (eller noe annet har skjedd) men det er helt klart uheldig med ekstra arbeid og styr for noe man ikke har del i!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

erik e

Helt enig . Men !  Blir mye "styr" for kunden og bilen var i orden.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Sjekka http://www.vegvesen.no - her står det lastindeks 72 for aksel framme, og blank for aksel bak.
Dvs det er ikkje samsvar mellom papirvognkort, og elektronisk register. Er det då behov med korrigering?

DEKK/FELG
Dekk foran (standard) 145/65R15
Dekk bak (standard)   175/55R15
Hastighetsindeks        M (130 km/t)
Lastindeks foran         72
Lastindeks bak
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

OK. Citröen verkstedet gjorde kanskje det riktige .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Så den. Alvorlig .  Skulle vært interessant og hørt mer om den ?  Feil eller juks?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Godt at framdekka mine er 165/60R15 81T XL piggdekk og at jeg har skiltnummer som slutter på 1. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA