Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy batteritemp ved gjentatte hurtigladinger!

Startet av Bjoris, torsdag 10. mars 2016, klokken 20:15

« forrige - neste »

Bjoris

Nå står jeg å lader i Notodden for 4. gang i dg etter å ha kjørt 386 km over fjellet. Kjøringen har gått i ett, dvs ingen pause for batteriet. I Åmot var det oppe i 43 grader (LeafSpy) og 8 streker, nå er vi snart der igjen etter at den falt til 34 fra Åmot til Notodden!

Vet at Nissan har jobbet med kjemien for at den skal tåle varme så antar det er ok, står også i håndboka at en kan lade selv om den går mot rødt, 11. streken er rødt så er litt igjen, men jeg syns det er høyt, spes mtp hvor klart det er -8 over fjellet.

Den lade full pinne, ladingen går utrolig fort, 20 min har vært nok både i Etne, Røldal og i Åmot, men der ble det 90% før jeg var tilbake i bilen, selv om jeg spiste fort;)

Electrix

#1
Det er fint med høy ladeeffekt ja, jeg laget et diagram over siste langturen min, Kristiansand - Oslo med 0 grader og noe regn, stort sett våt vei.

På det første diagrammet ser du godt hvordan temp stiger fort i begynnelsen både når man kjører og når man lader, men etter at den kommer opp i ca 20 grader over utetemp så begynner den å falle mens jeg kjører og stiger bare mens jeg lader. Jeg tror ikke dette er så farlig på vinteren, men om man kjører virkelig langt og "aktivt" om sommeren kan det nok bli i meste laget. Det skal nevnes at det første strekket gikk fort unna på motorveien for å få opp tempen i batteriet.

Neste diagram er ladeffekt ved de forskjellige soc-nivåene. Ladestoppene er kronologisk t1-t5 og det er tydelig høyere effekt ettersom temperaturen stiger. Merk at den vanrette aksen er ikke tid men SOC, dvs at de ladingene med høy effekt har kortere varighet enn de ser ut til. Det kan se ut til at maks ladeeffekt begrenses noe ved høy batteritemp, men det kan også være laderen, men det spiller liten rolle, det som hjelper godt er at den fortsetter å levere 41kW på 55% SOC i stedet for 27kW på første lading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bjoris

Jeg fikk topp på 43 grader i dag, jeg syns det er mye og ser det er langt over det du fikk på din, som da er en 2012?

Litt interessant om det er forskjell på hvor for 24 lader med nytt og gml batteri, 2015 har vel nytt batteri som skal tåle høy temp bedre.

Tempen falt ca 10 grader til neste lading i dag og ble ikke høyere enn 43 grader i Notodden som var den 4. ladingen så virket som det toppet seg litt der, men så er strekket fra Åmot til Notodden lett belastning for batteriet så det får mer anledning til å kjøle seg.

Vel, en må anta at Nissan vet hva de driver med, men spørsmålet er om bilen er godt konstruert for slik bruk som 4. hurtigladinger fra 25/30 til 80/90 Soc.

Ellers gikk dette veldig bra, ca 4*20 min lading på 460 km over fjellet vinterstid er veldig bra!

Powerflux

Når jeg leser om om batteridegrasjon, batterikjemi etc så er det èn ting som går igjen hele tiden.....
"Over tid"
Hoy SOC over tid....høy temp over tid og særlig disse to tingene kombinert.
Slik jeg tolker det så er det et ikke-problem når èn eller flere av disse faktorene tas ut.

Her på berget med kald årstid året rundt bør gi gode vilkår for lang batterilevetid!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Bjoris

Nissan har nok testet dette ekstremt nøye etter fadesen med den først batteriet som jo ikke tålte varme, i 2015 kom ett nytt 24 kWh batteri som skulle tåle varme bedre og jeg antar det nye er like bra på dette området også!

Men når det blir så varmt i - grader jeg jeg spent på en slik tur i 30 grader, kanskje en da får problemer med for høy temp. Jeg vil tro det går en grense for hvor høy tempen kan være før ladingen reduseres!

Electrix

Sitat fra: bjoris på fredag 11. mars 2016, klokken 00:58
Jeg fikk topp på 43 grader i dag, jeg syns det er mye og ser det er langt over det du fikk på din, som da er en 2012?

Litt interessant om det er forskjell på hvor for 24 lader med nytt og gml batteri, 2015 har vel nytt batteri som skal tåle høy temp bedre.

Tempen falt ca 10 grader til neste lading i dag og ble ikke høyere enn 43 grader i Notodden som var den 4. ladingen så virket som det toppet seg litt der, men så er strekket fra Åmot til Notodden lett belastning for batteriet så det får mer anledning til å kjøle seg.

Vel, en må anta at Nissan vet hva de driver med, men spørsmålet er om bilen er godt konstruert for slik bruk som 4. hurtigladinger fra 25/30 til 80/90 Soc.

Ellers gikk dette veldig bra, ca 4*20 min lading på 460 km over fjellet vinterstid er veldig bra!
Det var godt å se at du kjører 30kWt Leaf, jeg la ikke merke til dette i går og synes jeg fikk veldig dårlige ladetider på min 320km tur med 5 hurtigladinger. Nå startet jeg riktignok med 79%SOC, hadde grei varme i bilen og noen ladinger ble litt lengre enn nødvendig samt at jeg kunne hoppet over enkelte ladere, men var ikke så godt kjent med forbruk på vinteren og lokasjonen til andre ladere. Jeg kan nok presse det ned til 4x23 min hurtigladinger neste gang, jeg var veldig fornøyd med min siste lading på Marienlyst der jeg fikk over 40 kW helt til 56%, må være fint å se slike tall opp til 70% som normalen...

Du får nok noe mer varmeutvikling i batteriet siden du lader med høyere snitt-effekt, men var det gjennomsnittstemperatur du fikk på 43 grader? Høyeste temp jeg målte på de fire tempsensorene etter siste hurtiglading var 40,6  39,4  32,7  28,2 som gir et snitt på 35,2 grader. Jeg glemte å kjenne etter om dette gir en fin gulvvarme i bilen, i så fall vil det jo senke energibruken noe  :)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Det er flott at vi får lese erfaringenger med 30kwt på langtur.

4 ladepauser a 20 minutter på 46 er overkommelig. Man trenger såpass pauser av ernæringsmessige og andre biologiske årsaker.  På denne måten kan langkjøring fungere greit, men pålitelighet og tilgengelighet på hurtigladerene er vel flaskehalsen, og turene krever planlegging.
Og det betyr at hurtigladingene vil normalt koste 200kr. (Så kan man plusse på ca 20 kroner for lading på endepunktet?)

Varmen under lading avhenger av ladestrøm og indre motstand. Dårlige batterier med høy indre motstand, får vanligvis liten ladestrøm.
Ut fra erfaringene her med 30kWt batteri, så kan det tyde på at det derimot ikke er liten indre motstand som gjør det mulig å lade disse batteriene fort, men at BMS kjører på med høy strøm alikevel og bare lar batteriet bli varmt.  Det kan se ut som at Nissan både kjører disse batteriene hardt og tilbyr 8 års kapasitetsgaranti.

Det blir spennende å se åssen det fungerer om sommeren. Emil var vel oppe i 50 grader etter langtur med sin 2012, og på sommeren rekker ikke batteriet å kjøle seg stort ned om natta.

Bjoris

Jeg ser at den faktisk lader med 46 kwh helt opp til 80% i enkelte tilfeller og ikke nok med det den fortsetter med over 20 kwh opp til 90% så det er nesten for mye av det gode!

Nei, det var ikke snitt temp, det var den høyeste temperaturen, den andre måleren var veldig nært det samme, mens den 3. var 33 grader. Har ikke fire, mener det var fire temp sensorer på det gml batteriet?

Da jeg kjørte Horten-Lillestrøm-Horten på fredagen fikk jeg dårlig ladefart både Billingstad og ved Alnabru, men dette var gml ladere med disse gml pistolhåntakene så jeg går utfra at det var laderen og ikke bilen som gjorde at hastigheten ble lav.

Utenom denne fadesen med at bremsene sviktet pga en ledning (ref annen tråd) så er jeg veldig imponert over Leafen og dette fungerer faktisk på langtur, ok det tar lengre tid, men det er rett og slett ikke dumt å ta seg noen slik pauser uansett og jeg vet at om jeg hadde kjørt fossilbil eller Tesla for den del så hadde jeg kjørt lengre enn jeg burde før jeg stoppet.

Erfaringen er at det er mye bedre ladere over fjellet (2 CHAdeMO uttak) enn de jeg fant i Oslo iallefall, nå bruker jeg bare Grønnkontakt siden jeg både får rabatt og vet at chippen fungerer på disse:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA