Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmen kommer og går hva er feil

Startet av kodalse, torsdag 10. mars 2016, klokken 13:13

« forrige - neste »

kodalse

Kanskje en tråd det har vært noe av tidligere, men litt årsak - resultat - løsning her.

Lørdag kveld kjente jeg at min Leaf 2012 med webasto, varmemod og allting begynte å bli vel kald under kjøring.
Temperaturen sto på 21,5 grader.
Sikkert "hikke" tenkte jeg og skrudde opp til 30 grader, uten noen virkning. Kun kaldluft (-6 grader ute) og ingen raksjon på energiovervåkningen.
Førrbai**a, h****tes, skit*** - når en mest trenger varmen. Skjer alltid undertegnede selvfølgelig (nei det gjør ikke det :), bare virker slik av og til)

Vel jeg ventet til dagen etter og de neste dagene. Samme problem, men forvarming fungerte så varmeellementet var ihvertfall ikke ute av funksjon.
Neste tanke var da sensorer (helve***skap som jeg slet med på dieselbilen også).
Typisk for undertegnede at det skal skje akkurat nå! (nei det er fortsatt ikke typisk, bare virker slik der og da :) )

Endret instillinger med mode uten at noe skjedde.
Skrudde på og av webasto, da endret det seg litt med oppvarming en kort stund før det sluknet igjen.
Av og på med bryter for varmekolben, uten at noe skjedde.
Jæ***skapen ska vel koste meg 50K siden det er ettermontert webasto også nå....

Fant etter hvert ut at jeg kanskje skulle åpne panseret og sjekke hvordan tingenes tilstand var.
"Inn i gampe*æva skal det ikke være noe kjølevæske her ett sted?"
Long story short. Jeg etterfylte kjølevæske (faktisk en liter) og varmen er som før.

Må sjekke om det er lekasje rundt webasto eller noen klemkoblinger, i mellomtiden får jeg ha med en flaske kjølevæske i bilen.

Moralen kan vel oppsumeres med å sjekke enkle ting før man fabler om verkstedkostnader av en annen verden.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

En annen trøst er at det heller ikke er toppakningen som er gått heden 8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på torsdag 10. mars 2016, klokken 16:50
En annen trøst er at det heller ikke er toppakningen som er gått heden 8)
+1
Ja eller vannpumpen, termostat, feil på tenning osv osv :)

Fin historie kodalse.
Mange mekanikere, både DIY og profesjonelle har nok litt å lære av den historien.
Heldigvis noe som ikke kan være feil på elbil, men mange glemmer visst enkle ting som tennplugger, luftfilter, drivstoffilter og oljeskift nok mye pga at service-intervall på de er kraftig økt de seneste årene.
Hyggelig å høre at det var en så enkel feil i ditt tilfelle  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA