Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Model S med 2 av 3 faser i 3-fase IT nett

Startet av jkirkebo, onsdag 09. mars 2016, klokken 22:19

« forrige - neste »

jkirkebo

Da har jeg endelig fått testet dette ordentlig. Testriggen kan ses på bilde nr. 1 under, det er en 22kW semiportabel ladestasjon med 32A rødt støpsel og en ganske avansert strømmåler integrert. Måleren kan vise strøm pr. faseleder, aktiv og reaktiv effekt pr. faseleder og totalt, spenning pr. fase, cosphi for lasten, nettfrekvens og ganske mye mer. I tillegg brukte jeg en overgang fra blå 32A 4-pins 3-fase kontakt til rødt skjøtestøpsel. De tre faselederne er da koblet til N, L1 og L2 i det røde støpselet og videre på Type 2 kabelen.

Jeg kan jo begynne med å si at laderen i Model S har en cosphi på 0.98. Det må karakteriseres som fullt godkjent ;)

Så til testingen. Min bil har dobbeltlader og jeg startet med å teste på 32A. Resultatet kan ses på bilde nr. 2 og 3. 8.15kW ladeeffekt og ca. 18.3A på to av faselederne. Totalt nesten 37A altså, nesten 15% raskere enn 32A 1-fase og med mye mindre skjevlast. På bilde 4 kan dere se at bilen rapporterer dette som 3-fase 32A. Strømmen i N-leder (i Type 2 kabelen, det er jo egentlig ikke N-leder) er 32A i dette tilfellet, med 18.3A gjennom L1 og L2. L1 og L2 er 120 grader ute av fase, disse to samlet tilsvarer derfor ikke strømmen i N-leder.

kW-visningen i bilen blir helt feil med denne ladingen, og det beviser at kW-visningen ikke er en målt verdi men kun et produkt av strøm, spenning og antall faser. Siden bilen viser 32A 3-fase viser bilen 22kW selv om ladeeffekten er 8kW. Km/t visningen blir derimot korrekt, på 36-37km/t. Denne er altså beregnet fra strømmen inn på batteriet og ikke fra spenning og strøm inn på laderen.

Jeg testet også å stille ned bilen til 16A, fikk da resultat som i bilde 5 og 6. 9.3A i hver av de de to faselederne, 16A i N og 4.1kW ladeeffekt.

Dette betyr at man kan omgå problemet med skjevbelastning om man har bil med dobbeltlader, en 32A 3-fase kurs og en 3x32A (22kW) ladestasjon. Man belaster da med 2x18,3A i steden for 1x32A. En slik ladestasjon kan kobles fast til en 3-fase kurs om man vil.

For biler med enkeltlader er det kun muligheten til å lade med 4,1kW fra en 16A 3-fase i steden for 3,7kW som er nyttig med denne koblingen. Da kan UMC brukes sammen med en adapter som kobles slik det er beskrevet over.

Spørsmålet er hva som skjer med en bil med enkeltlader og laskekontaktor på 32A 230V 3-fase. Vil den laske så man får 32A 1-fase eller får man bare 2x9.3A? Må prøves. Om noen har en slik bil og gidder å kjøre innom meg i Fredrikstad en dag så ta kontakt og vi prøver.

Merk at dette ikke er offisielt supportert av Tesla, ihvertfall ikke ennå. Endringer i software i bilen kan føre til endret oppførsel i fremtiden.

Konklusjon: Får du ikke lov av nettselskapet å lade med høy 1-fase strøm hjemme, evt. kan ikke pga. for dårlig inntak, kan du montere en 32A 3-fase kurs og koble til N+L1+L2 i en 3x32A ladestasjon og lade med nesten 37 effektive ampere fordelt på 2 faser. Men det krever dobbeltlader i bilen. Sier nettselskapet maks 16A pr. fase kan ladestasjonen begrenses til 28A og man sitter igjen med ca. 2x16A. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461


jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Takk for at du deler.
Kan du si noe om ladeeffektivitet av denne ladingen med 22kW ladestasjon vs UMC med blå adapter (37Avs32A)?

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:41
Takk for at du deler.
Kan du si noe om ladeeffektivitet av denne ladingen med 22kW ladestasjon vs UMC med blå adapter (37Avs32A)?

Nei, jeg har ikke testet over tid så det kan jeg ikke si noe om. Tviler på at det er noe særlig forskjell. Maks 1%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jog

Stemmer det at dette ikke virket før? .  Testet du de da?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

sigurdi

Har testet i bil med enkeltlader og laskekontaktor.

Enkelt lader så får man max 27A i kabel som er koblet til N leder, men tror nok begrensningen er 16A på hver av enkelt laderene.
Her ble det målt 15A (tang ampermeter)

Så effekten blir litt lavere en om jeg kjører 32A enfas.

Kobler man en fase til N og en fase til L1 på Type 2 - så får man 32A enfas.
Kobler man en fase til N og en fase til L1-L3 på Type 2 får man også 32A enfas.
(Den detekterer om det er spenning på L1-L3 for å se om den trenger legge inn sin egen lask)

Kan ta en tur innom om ønskelig så du kan måle selv. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

OleJA

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:34
Sitat fra: krister461 på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:32
Selger du overgang fra blå 16a 3-fase kontakt? :-)

Det meste lar seg ordne, ta kontakt på jkirkebo@gmail.com.
Da antar jeg det kommer en Kirkebø-spesial type-2 boks, med blå 32A 3-fase kontakt i ene enden i vareutvalget snart :-)

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 11. mars 2016, klokken 13:33
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:34
Sitat fra: krister461 på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:32
Selger du overgang fra blå 16a 3-fase kontakt? :-)

Det meste lar seg ordne, ta kontakt på jkirkebo@gmail.com.
Da antar jeg det kommer en Kirkebø-spesial type-2 boks, med blå 32A 3-fase kontakt i ene enden i vareutvalget snart :-)

En hvilken som helst 3x32A/22kW ladestasjon kan kobles slik, det kreves ingen spesialmodell ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på fredag 11. mars 2016, klokken 17:02
Hva skjer om jeg kobler e-Up!'en til en slik ladestasjon?

Den vil lade med 16A 1-fase, som er maks for e-Up. Biler med 1-fase lader "ser" ikke spenning på L2 og L3 da disse pinnene ikke er koblet til i ladeinntaket. e-Up vil altså bare se 230V mellom N og L1 samt et pilotsignal som sier maks 32A.

Den eneste bilen som har ekte 3-fase lader og nok kan trøble er Renault Zoe, men den lader jo uansett ikke på IT-nett ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jog

Vil det være mulig å få utnytte mere av 3 fase,om en endrer signalerings motstanden  slik at bilen prøver 40amp fordelt 2 faser?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Trustno1

Sitat fra: jog på lørdag 12. mars 2016, klokken 11:07
Vil det være mulig å få utnytte mere av 3 fase,om en endrer signalerings motstanden  slik at bilen prøver 40amp fordelt 2 faser?

Mulig jeg er på tynn is, men tror ikke du kan dra mer enn rundt 18A pr fase på en 32A IT-nett kurs

jkirkebo

Sitat fra: jog på lørdag 12. mars 2016, klokken 11:07
Vil det være mulig å få utnytte mere av 3 fase,om en endrer signalerings motstanden  slik at bilen prøver 40amp fordelt 2 faser?

Nei, når du trekker 18,5A mellom L1 og L2 samt 18,5A mellom L1 og L3 er strømmen gjennom L1 32A, og gjennom L2 og L3 18,5A. Altså har du makset ut det du kan trekke over 2 faser. Du kan fortsatt trekke 18,5A også over L2+L3 men det støttes ikke av Teslaen uten trafo til 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Diravi

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

jkirkebo

Sitat fra: Diravi på lørdag 12. mars 2016, klokken 21:59
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. mars 2016, klokken 15:20

En hvilken som helst 3x32A/22kW ladestasjon kan kobles slik, det kreves ingen spesialmodell ;)

Som for eksempel denne?

http://www.gronnemil.no/produkt/ladestasjoner/alle/schneider-electric-evlink-wallbox-t2o-22kw-stotter-type1-type2

Ja, den kan helt sikkert brukes. Må dog brukes sammen med 3x32A Type 2 kabel, om det brukes en 16A kabel eller 1x32A kabel vil det ikke virke.

Om du vil ha en rimeligere variant med fast kabel så selger jeg det. Ta kontakt på PM eller på epost (jkirkebo@gmail.com) i så fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA