Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A lading av eGolf

Startet av larsness, onsdag 09. mars 2016, klokken 15:29

« forrige - neste »

Powerflux

"Noen" leser((og rir) paragrafer som en viss mann leser bibelen og da ønsker jeg et rent ja eller nei svar. Ikke meninger om ditt og føleser om datt, kun ja eller nei!

Er det lov å lade en el bil på en eksisterende kurs med Schuko?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Homecast

Sitat fra: pudderjagar på fredag 11. mars 2016, klokken 12:37
Til dere som kritiserer Shuko kontakten til lading både med 10A og 16A. Før dere stempler den som farlig så må dere vite kvifor denne kontakten svir.

Eg skal gje dere litt hjelp på vegen: Da er IKKJE strømmen som er den opprinnelege grunnen.

Belys oss gjerne, og vekten av kladden er ikke alene avgjørende.

Hvorfor er det da ikke lov å montere en stikkontakt på en VVB som er 1,5kW eller mer? der er det jo ingen tung kladd.
Og som nevnt over, alle koblinger som sitter før stikkontakten er også utsatt for belastningen over lang tid.

Videre Powerflux, skal du ha et svar så er det NEI. rett og slett fordi det er for mange variabler som spiller inn for å garantere trygghet.

jeg har etterspurt tidliger hvor går grensen for hva som er greit.
4 timer lading, 8 timer lading, 12 timer lading, 24 timer lading, 36 timer lading?
4 koblingspunkter, 10 koblingspunkter, 20 koblingspunkter.

har stikkontakten i det hele tatt jordfeilbryter? automat sikring? tversnitt på kabel, føringsvei på kabel (gjennom masse isolasjon eller fritt montert på veggen)

så skal du ha et svar uten noen forbehold er det nei, ikke trygt eller lov. men som jeg prøver å vise til, man kan ikke si automatisk ja uten å ta MASSE forbehold og en risikovurdering av et anlegg. Da ikke som en privatperson som har sett litt på elektriske anlegg, men som fagmann som faktisk jobber med dette hver eneste dag!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Rav4_EV

Sitat
Er det lov å lade en el bil på en eksisterende kurs med Schuko?

Dersom det i kursfortegnelsen står "Stikk for elbillading" er det greit.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Powerflux

Hvor, i klartekst står det at jeg ikke kan lade min elbil på en kurs som ble lagt opp i min garasje for 6 år siden. Nevnte kurs er på 16A, 2,5mm2 kabel og Schuko. Den er ikke spesifisert til noe som helst og således er ingen begrensninger i bruk gitt av min elektriker.

Hvis det nå ut av det blå har kommet "forbud" mot spesifikt å lade min bil på denne kursen så vi bør jo det stå et sted?
Igjen, ikke egne tolkninger av hvordan det burde være i en perfekt verden men svart på hvitt, ja eller nei!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Homecast

Sitat fra: Sven-E på fredag 11. mars 2016, klokken 14:23
Sitat fra: Homecast på torsdag 10. mars 2016, klokken 09:59
Det jeg skriver henviser jeg til dokumentasjon.
Dette er for å informere, for det er hva folk spør om her. informasjon
Sitat fra: Powerflux på fredag 11. mars 2016, klokken 13:50
"Noen" leser((og rir) paragrafer som en viss mann leser bibelen og da ønsker jeg et rent ja eller nei svar. Ikke meninger om ditt og føleser om datt, kun ja eller nei!

Er det lov å lade en el bil på en eksisterende kurs med Schuko?
Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 13:55
Videre Powerflux, skal du ha et svar så er det NEI. rett og slett fordi det er for mange variabler som spiller inn for å garantere trygghet.
Dokumentasjon?

Hvor står det at det er lov uten noen form for forutsetninger?

dokumentasjonen har jeg vist til.

FEL.
Forskriften er fastsatt i medhold av lov 24. mai 1929 nr. 4 om tilsyn med elektriske anlegg. Formålet med forskriften er å oppnå forsvarlig sikkerhet ved prosjektering, utførelse, endringer og vedlikehold av elektriske lavspenningsanlegg og ved bruk av utstyr tilkoplet slike anlegg.
Forskriften erstatter forskrifter for elektriske bygningsinstallasjoner m.v. (feb) av 20. desember 1989 nr. 1430 og trer i kraft fra 1. januar 1999.
Virkeområdet for forskriften er hovedsakelig det samme som for forskrifter for elektriske bygningsinstallasjoner m.v., dvs at den omfatter en lang rekke ulike typer lavspenningsanlegg som er tilknyttet et eksternt forsyningsanlegg eller til egen generator, solcellepanel osv. Elektriske lavspenningsanlegg er anlegg med høyeste nominell spenning til og med 1.000 V vekselspenning eller 1.500 V likespenning som benyttes i bl.a.
-   boliger (listen er lang)

Forskriften legger ansvar på de som til enhver tid påvirker sikkerheten til anlegget og utstyr tilknyttet dette fra det prosjekteres og ut anleggets levetid. Forskriften opererer derfor med flere som er pålagt plikt til å oppfylle forskriftens krav:
-   prosjekterende, f.eks. rådgivende ingeniører
-   utførende f.eks. elektroinstallatører
-   eier/byggherre
-   bruker.

§ 1.Formål
Formålet med forskriften er å oppnå forsvarlig elsikkerhet ved prosjektering, utførelse, endringer og vedlikehold av elektriske lavspenningsanlegg og ved bruk av elektrisk utstyr tilkoblet slike anlegg.

§ 4.Tvangsmidler
Finner sentral tilsynsmyndighet at elektrisk anlegg som er undergitt tilsyn ikke utføres på
-   forsvarlig måte eller
-   i samsvar med forskriften eller
-   er mangelfullt vedlikeholdt eller
-   for øvrig er i slik stand at den etter sentral tilsynsmyndighets mening frembyr fare for menneskeliv, husdyr eller for skade på eiendom,
kan sentral tilsynsmyndighet iverksette slike tiltak som nevnt i lov 24. mai 1929 nr. 4 om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr § 6 og § 7.

§ 6.Ikrafttredelse. Opphevelse av andre forskrifter. Overgangsbestemmelser
Denne forskrift trer i kraft 1. januar 1999.
Fra samme dato oppheves forskrift av 20. desember 1989 nr. 1430 for elektriske bygningsinstallasjoner m.m., unntatt bestemmelsene i § 810.
Lavspenningsanlegg kan likevel prosjekteres etter de tekniske bestemmelsene i forskrift for elektriske bygningsinstallasjoner m.m. fram til 1. juli 1999.

§ 9.Ansvar - Hvem forskriften retter seg mot
Eier og bruker av anlegg som omfattes av denne forskrift skal sørge for at det blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at anlegg til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv eller eiendom.

§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.

§ 20.Beskyttelse mot elektriske støt ved normal bruk
Mennesker og husdyr skal være beskyttet mot fare som kan oppstå ved direkte berøring av spenningsførende deler av anlegg og utstyr.

§ 21.Beskyttelse mot elektrisk støt ved feil
Mennesker og husdyr skal være beskyttet mot fare som kan oppstå ved berøring av utsatte deler som er blitt spenningsførende som følge av feil (indirekte berøring).

§ 22.Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger
Elektriske anlegg skal være slik utført at det ikke er noen fare for antennelse av brennbare materialer på grunn av for høy temperatur eller elektrisk lysbue. Det skal ved normal drift heller ikke være noen fare for at mennesker eller husdyr kan bli utsatt for forbrenning.

§ 24.Beskyttelse mot feilstrømmer
Andre ledere enn strømførende ledere og enhver annen del beregnet på å føre en feilstrøm som følge av isolasjonssvikt eller feil, skal kunne føre denne feilstrømmen uten å anta for høy temperatur.

§ 36.Anlegg og tilkobling
Elektrisk utstyr som inngår i eller skal tilkoples et anlegg skal når det er installert og vedlikeholdt i henhold til fabrikantens anvisninger og brukes i henhold til sitt formål, ikke bringe sikkerheten i fare for personer, husdyr eller eiendom.

§ 37.Egenskaper
Alt elektrisk utstyr og materiell som inngår i eller skal tilkobles et anlegg skal
-   ha slike egenskaper at det er tilpasset anleggets formål og funksjon og
-   være tilpasset de ytre påvirkninger som kan påregnes fra omgivelsene.
Dersom en utstyrsenhet ikke er utført slik at den vil tåle påkjenningene i det aktuelle miljøet, kan den likevel brukes dersom den i det ferdige anlegget får en egnet og tilstrekkelig tilleggsbeskyttelse.

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Powerflux

Her nevnes ikke det jeg etterspør med et eneste ord  ::)

Dette er fullstendig offside Homecast, du må nesten få rødt kort for å fremstille dine irrasjonelle og hysteriske egentolkninger som om det er lovtekst.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

LMOR

Hvis huset brenner ned, så er det vel egentlig ikke snakk om du hadde lov eller ikke, men om den som eier/bruker boligen har handlet uaktsomt eller ikke.
At noen bruker et anlegg slik de har oppfattet at de har lov til å gjøre, så kan ikke det stemples uaktsomt.
Men at en under et tilsyn blir bedt om å forsterke anlegget hvis du ønsker å lade med 16A, er en helt annen sak.

Denne typen risikovurdering gjør forsikringsselskapet for oss. Hvis de mener dette er et reelt problem, så vi det kommet krav til at vi har oppgradert anlegget, eller rabatt for de som har dedikert ladeboks osv. Det er ikke mange år siden mange av oss ikke hadde røkvarsler, brannslukningsapparat, sluk eller utkobling av oppvaskemaskin el.l.

Når statistikken så langt viser at en elbil brenner sjeldnere enn en fossilbil, og ingen hus så langt har brent ned pga lading med kladd, så skjer ikke det. Forsikringspremien settes basert på reelle tall, og ikke slik denne normen er laget, som baserer seg på en frykt, svake anlegg andre steder i Europa osv, fremfor reell dokumentasjon. Varmgang skjer først og fremst pga dårlige koblinger, som også kan forekomme i en fast installasjon og på et anlegg som er i henhold til normen.

Så uansett må eier/bruker følge med og ta ansvar for sikkerheten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pudderjagar

Ein stor honør til LMOR som kjem med konstruktiv og seriøs informasjon. Dette er som eg skulle ha sagt da sjøl.

Såvidt eg veit så har enno ikkje eit hus brent ned på grunn av lading av elbil. Og jaggu er da mange svake anlegg i Norge som da lades elbil frå. Og forsikringselskapa har heller ikkje lagt ekstra føringar på lading. Dei er jo veldig snare til å gjera da hvis da er mistanke om noko.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

#38
Så til min lille utfordring angåande Schuko:

@Homecast: Du påstår at da ikkje er vekten av ladekladden som er grunnen. Her vise du lite innsikt om temaet du uttaler deg om. Da er vekta av kladden som er problemet. Schuko har ikkje god nok sidestøtte. Dermed så drar kladden stkket skeivt i kontakten og du får bare kontaktpunkt på enden av pinnene. Når du då drar 10A eller 16A gjennom kontakten så tilsvarer dette eit ledertverrsnitt på under 0,5 mm2. Då vært da veldig stor varmgang. Hadde folk hengt opp kladdene sine så hadde me ikkje fått denne begrensningen i ladestrøm.

Så har vi dei som napper ut kontakten med full last på. Dette sliter grusomt på pinnene og kontaktflaten i kontakten pga lysbuen som oppstår. Kombinerer du desse 2 feila så har du ei herlig oppskrift på korleis du kan ødelegge ein Schuko kontakt på kortast mulig tid. Husk alltid å slå av lading før du kobbler ifrå.

Og igjen @homecast: Du samenligner med varmtvannstanken som ikkje kan ha plugg over 1,5 kw. Alle tilfella som vart raportert inn her var med enkelt stikk som var innfellt i vegg. Kontakten er då kledd inne med isolasjon rundt boksen. Derfor fikk denne stor varmgang. Da var ikkje raportert inn varmgang på kontakter som står utenpå vegg. Desverre differensierer ikkje normen for dette. Eg regner med at du veit forskjell på forleggingsmåte A og C og kvifor da er forskjell på kor mykje strøm ein 2,5 mm2 kabel kan lede ved dei forskjellige metodane.

Å ha kobblinger på ein kurs som går til elbillading er ikkje noko problem. Men elektrikeren som monterer må gjere jobben skikkeleg. Då kan du ha veldig mange kobblinger før da har noko å sei. Men mange folk i Norge elsker jo å leike hobbyelektriker. "Da er jo bare ein kontakt, da er jo så lett at alle klarer å kobble!!!!" Vel folkens hald fingrane borte, da er her dei fleste stygge tilfeller oppstår.

Så @homecast, ikkje vær så bombastisk og sikker på at du kan alt. Da er mange fleire som kan litt om straum her inne og. Prøv heller å finn løysingar på eit problem enn å skremme vekk alle med forskrifter (FEL) som ikkje fortel noko interessant om korleis ting kan eller skal gjerast.

Og nok ein gang:
Til dere som vil lade på Schuko: "Lad i vei, men husk 2 veldig viktige ting: Heng opp kladden og stopp ladinga før du tar ut ledningen. Da er ikkje ulovligt å lade på desse kontaktane
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

LMOR

Dette med varmtvannsberedere er ikke relevant. Det er en "kortslutning" og en termostat. Går noe galt der, så trekkes det mye strøm, og en må sikre at det ikke blir varmgang før sikringen går.
Det er ikke sammenlignbart med moderne elbiler og elbil-kladder.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Homecast

Les igjen pudderjagar, jeg skriver ikke vekten ALENE som utgjør farene. må jeg i tillegg skrive punktet er ikke uttømmende?

VVB er totalt relevant, det er høy last over lang tid (men ikke like lenge som en elbil, selv ELKO sammenligner dette, hvordan kan dere oppbygning av en stikkontakt bedre enn ELKO? det er arogant av dere og sier sitt.

Dokumenter gjerne din påstand om kun enkelt stikk innfelt! Hadde det vært tilfellet hadde kravet vært at det måtte vært påvegg stikkontakt, det er det ikke. enkelt forklart. pga varmegang i påvegg stikk (som det også er mange tilfeller av om du faktisk leser deg opp på det)

Jeg har lagt frem løsning jeg! ny kurs etter 722 i nek eller mode 3. enkelt og greit.


så det er helt trygt med stikkontakter uten jordfeilbryter eller jord i en stikkontakt som har blitt brukt siden 80 tallet (ja flere uorginale løsninger krever ikke jord tilkoblet) sålenge du henger opp kladden og napper ut støpselet først?

INGEN av dere kommer med dokumentasjon, alt dere holder på med er synsing. krever dere dokumentasjon av meg så legger jeg frem en forskrift (altså strafbart med bøter eller fengsel om man bryter den) og sikkerhet er bakgrunnen til at denne er skrevet.

Det er så mange variabler i et elektrisk anlegg at du ikke kan stå inne for rådet. det er for mange ting å ta hensyn til, derfor må man vurdere hvert eneste elektrisk anlegg hver for seg.

Igjen, siden alle sammen vet bedre enn DSB, NK64 og resten av bransjen så skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke tar over jobbene deres eller holder på innen faget.

Det er farlig å anbefalle slik som det blir gjort uten  ta hensyn til noe som helst.

til info er det mange her inne som mener at lysbuen som oppstår når man trekker ut shuko kontakten med belastning på er neglisjerbar og ikke farlig.. (disse gir også råd som sier at det er 0 fare med å lade via shuko)

jeg sier det igjen.
Dokumenter!
Jeg har lagt ved flere henvisninger både til NEK, FEL, rådene fra FEL, veiledninger fra DSB er det samme som jeg mener. alikevell så vet dere bedre men kan ikke henvise til et eneste sted hvor det står dokumentert deres påstander! alt er bare slutninger dere selv trekker
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

stefse

Ja dere diskuterer og diskuterer. Jeg har montert kladden i garasjen, koblet den til en ganske ny schuko og jeg har stilt laderen på 5A. Ingen kan hevde dette er uaktsomt, og det er ihvertfall ikke ulovlig. Det er hva som betyr noe for folk.
Skal man først bruke penger på en ladestasjon bør man ihvertfall få mer fart enn 3,5kW (16A) 25A er oppnåelig for de fleste hustander, som oftest også 32A.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Homecast

Vi  får håpe at DC feilstrøm bare er teoretisk også da som mange mener :)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Rav4_EV

"Jeg heter Petter Elbilbruker og kjøpte ny elbil i går. Det følger med en ladekabel som passer i stikkontakten i garasjen min. Jeg har ingen kunnskap om strøm men skjønner av forumet at det er viktig å la 'klumpen' ha et eget oppheng. Har nå satt en krok i veggen og satt på en hyssing på 'klumpen'. Kan jeg sove godt om natten mens bilen lader?"


Hva svarer dere?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

LMOR

Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 17:47
INGEN av dere kommer med dokumentasjon, alt dere holder på med er synsing. krever dere dokumentasjon av meg så legger jeg frem en forskrift (altså strafbart med bøter eller fengsel om man bryter den) og sikkerhet er bakgrunnen til at denne er skrevet.
Jeg har hatt fagfolk til å installere kurser og sikringer. På disse står det 13A, 15A osv. Så skal altså jeg dokumetere av jeg kan trekke 10A fra disse?
Det er jo å snu opp/ned på bevisbyrden. Det er fagfolkene som må dokumentere at det utgjør en brannfare og pålegge meg å endre på anlegget. Det er helt usannsynlig at jeg blir satt i fengsel fordi jeg har kjøpt en elbil, som det følger med en ladekladd som det står 10A på, og som jeg kobler til en 15A kurs.
Hvis min elektriker hadde sagt til meg at det var et krav å oppgradere anlegget, og det så viste seg at det ikke var det, hadde han måttet betale tilbake pengene.
Det å henvise til normen er ikke dokumentasjon på brannfare.

Dette sier DSB selv på sine sider:

DSB anbefaler at kontakten du skal bruke til elbil-lading er sikret med maks 10 ampere. Dette er for å redusere sannsynligheten for varmgang. Lading av elbil belaster nemlig kursen maksimalt over mange timer. I tillegg bør kursen bare benyttes til lading og ha installert egen jordfeilbryter. Dette er kravet dersom det planlegges ny kurs for lading av elbil.

Har du en eldre elbil uten en spesialtilpasset kabel med ladeboks kan ladingen gi høy belastning på kursen. Undersøk om el-anlegget ditt er dimensjonert for belastningen ved slik lading. Normalt bør lading med vanlig kontakt begrenses til maks 10A, men det er ofte ikke mulig å justere i bilen.


Det er disse du henviser til som eksperter, leser ingen trusler om fengsel... Og ingenting av det som står her gjelder meg eller de fleste her inne.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA