Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A lading av eGolf

Startet av larsness, onsdag 09. mars 2016, klokken 15:29

« forrige - neste »

pudderjagar

Å lade med 16A på ein Schuko skal ikkje gje avkorting i forsikring. Er ladekladden CE merka og orginalt med justering frå 5 - 16A så er da fullt lovleg. Da er sikringen som bestemmer maks belastning.

Da einaste ein MÅ huske på er at ladekladden MÅ henge eller ligge slek at ikkje da er nokon belastning på kontakten i veggen. Får du belastning nedover pga vekten av kladden så går kontakten fort varm.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Homecast

Det jeg skriver henviser jeg til dokumentasjon.
Dette er for å informere, for det er hva folk spør om her. informasjon

Alle som skriver at dette er fult lovlig. henvis gjerne til hvor dette står. jeg viser til dokumentasjon i produktnormer, i NEK 400 og i FEL som alle er avgjørende til at sikkerheten blir ivaretatt.

å legge til en link til TU er ikke nok dokumentasjon, spesielt når det ikke står noe som underbygger påstandende som det legges ut.

Igjen, jeg ber om dokumentasjon og ikke synsing. Men det er vanskelig å legge frem åpenbart siden det ikke medfører riktighet.

kan legge til som en kuriositet for å underbygge mine påstander om at disse justerbare kladdløse kablene ikke har rent mel i posten.

http://charge-amps.com/spark/ 

Det står i reklamen til denne svenske produsenten at produktet tilfredsstiller IEC 61851-1 Edisjon 4, men det er litt vanskelig da utgave 3 ikke en gang er gitt ut enda.

Spiker i kista?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

KjellG

Det er denne det vises til fra leverandøren:

IEC 61851-1 Ed4:2010

Her hevdes at IEC kom i 4. Utgave i 2010.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på torsdag 10. mars 2016, klokken 11:12
Nå klarer ikke jeg å få tak i noe NEK 400 uten at det koster massevis av penger.
Men er ikke Edisjon det samme som utgave?
Det ser da ut som det har kommet både utgave 3 og 4 og 5.

NEK400 har ikke noe med dette å gjøre, den omhandler kun faste anlegg.

"Edisjon" er en av de verste fornorskingene jeg har sett på lenge ;) "Edition" bør nok heller oversettes med "revisjon" ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Det siste er jeg helt enig i! tar den til etterretning =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

fredag

Sitat fra: Sven-E på onsdag 09. mars 2016, klokken 23:32
Trådstarter skriver han har fått beskjed fra elektriker om at det ulovlig å legge opp en 16A kurs med Schuko støpsel, og at det er ulovlig å lade bilen med kabelen som medfølger.
(VW sin medfølgende kabel kan stilles til 5A, 8A og 10A og de selger vel ikke bilen med en ladekabel som er ulovlig å bruke?)
a) Er det ulovlig å legge opp en schuco med 16A?

Det er ulovlig å legge opp en ny 16A kurs med schuko når denne skal benyttes til å lade elbil.

Ny kurs med schuko som skal benyttes til å lade elbil må kun være på 10A, og må ha type B vern.

Sitat fra: Sven-E på onsdag 09. mars 2016, klokken 23:32
b) Er det ulovlig å lade bilen med kabelen som medfølger?

Nei. Men kabelen som medfølger er kun ment for nødlading.

For fast biloppstillingsplass anbefales fastmontert mode3 ladekontakt.

Sitat fra: Sven-E på onsdag 09. mars 2016, klokken 23:32
Og videre:
Skal man benytte 16A kurs, så må man ha "rundstikk/industrikontakt" støpsel.
c) Må man det?

Skal man lade på 16A bør man benytte fastmontert mode3 ladekontakt.

Alternativt: Noen mode2 ladekabler, feks Teslas UMC, har mulighet for å lade på 16A eller mer på industrikontakt. Overgang fra industrikontakt til schuko er ikke anbefalt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

Men kabelen som medfølger er kun ment for nødlading.....

Da er det mye nødlading ute å går  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

Tildels enig med siste "taler". Dette er litt som å spørre en brannmann om brannvern. Ikke det at man skal ta bannfare på alvor, men det blir liksom aldri bra nok.

Lad i vei på det stikket du har, bruk orginalkladden, og sørg for at det elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand. Så går det bra.  Å legge opp egen 16A kurs for dette vil aldri komme på tale for min del. Skal jeg legge opp noe blir det 32A 3 fas, og da forventer jeg å ha en bil som kan lade på et 3 fas stikk, f.eks. Tesla.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Homecast

Syntes bare det er rart at alle her inne er eksperter på elsikkerhet og elektriske anlegg.
faktisk så gode at de vet bedre enn DSB, Nelfo, NK64, og alle andre som faktisk jobber med dette daglig og vurderer risiko mot nytte.

Ettersom mange ordlegger seg så skulle det være 0 problem å trekke 32 Ampere på en kurs med 0,75 kvadrat kabel, gjerne 50 meter lang og uten noen form for sikring!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

elektrolux

#24
Det som faktisk har vist seg å være farlig er lading av PC og Mobil telefon.

Ideelt sett bør hovedsikring kobles ut med mindre man babysitter huset, og alle slike ladere. ( Ja i slike tilfeller er det faktisk en lader og ikke bare et rele ) bør kobles fra strøm når de ikke er i bruk.

Statistisk er det pr. i dag rundt 70% som nødlader hver dag. Altså mange millioner slike ladinger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatJeg synes du skal være forsiktig med å foreslå at folk skal trekke så mye strøm gjennom en så tynn kabel.
Det du foreslår her er jo direkte livsfarlig.

Ser ikke at Homecast foreslår noe som er farlig i det hele tatt.
Har argumenterer for hvor mange kunnskapsløse som forsøker å fremstille seg som eksperter her på forumet.

Jeg har kjørt i 200 km/t uten sikkerhetsbelte i flere minutter. Ble verken skadet eller omkommet. Ergo er hverken høy hastighet eller kjøring uten belte farlig.  ;D ;D ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Det kan være fristende å sammenligne det å kjøre uten bilbelte med å lade via ladekabel mode 2, men det blir helt feil.

I en risikovurdering skal en ta hensyn til reell fare, i tillegg til sannsynlighet for at fare kan oppstå.

Når en kjører fort uten bilbelte er den viktigste barrièren mot skade skulle et uhell oppstå er fjernet. I et slikt tilfelle ville faren vært 3er med fatal konsekvens, mens sannsynligheten ville vært 2er. Med andre ord er en i rød sone og bør forsøke å enten senke farten til under ca 5 km/t eller feste setebeltet.

Lader en i mode 2, som er en helt lovlig, og akseptert måte å lade en bil på. Og heller ikke en nødløsning for den saks skyld er en rekke barrièrer i funksjon.

Lader en i modus 3 er det enda et hakk tryggere, ( I alle fall teoretisk ) da kablingen/ og stikk ved mode 3 er kraftigere og bygget for formålet.

Altså, lader en en bil er det en svært liten fare i seg selv, og sannsynligheten for at det utvikler seg til en situasjon er minimal.

Lader en fra et forskriftsmessig schuko stikk kan en være kritisk og påstå at faren er 1 og sannsynligheten for at det oppstår en situasjon er 2. Begge er innenfor grønnt og trygt område.

Går en over til mode 3 lading kommer en ned i faregrad 1 og sannsynlighet 1 og er enda tryggere slik homecast så behørlig forsøker å forklare.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. mars 2016, klokken 09:18
Statistisk er det pr. i dag rundt 70% som nødlader hver dag. Altså mange millioner slike ladinger.

Og det er ekstremt mange svidde schuko-kontakter i Norge som skyldes lading av elbiler. Mye mørketall her gitt. Heldigvis er mange av disse inne i metallstolper, på betongvegger og andre steder hvor ekstrem varmeutvikling ikke har noen større konsekvens. Og når det først oppstår varmgang skal det en del til at det faktisk blir brann. Mange av ladekablene har innebygget temperatursensor i støpselet som i det minste tar varmgang i selve stikket.

Men det er jo fristende å be de som er positive til schuko-lading om å ta en prat med NEK og komiteen der som jobber med elbil standardisering. Spør gjerne om noen der har erfaring med hva som kan skje ved lading fra schuko. Spør litt om hvorfor grensen er satt der de er satt osv.


Personlig er jeg ikke bekymret for unntaksvis lading med schuko så lenge stikket er nytt, kursen er ubrutt frem til stikket og stikket sitter et sted det ikke kan oppstå brann.

Før industristikket på parkeringsplassen adskilt fra huset ble klart ladet jeg hjemme noen uker fra et schuko stikk. Det sitter på grunnmur rett nedenfor trepanelet på ytterveggen, er nytt og går ubrutt fra sikringsskap og frem til stikket. Med avlastet kladd ladet jeg der med grei samvittighet.
Men for meg handler dette vel så mye om konsekvens som risiko. Greit nok at risikoen er fryktelig lav, men konsekvensen kan være så ufattelig tragisk. Tar jeg livet av meg selv i en brann får det så være. Tar jeg livet av andre fordi jeg sparte noen kronestykker på ladeopplegg hadde jeg slitt psykisk resten av livet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

Til dere som kritiserer Shuko kontakten til lading både med 10A og 16A. Før dere stempler den som farlig så må dere vite kvifor denne kontakten svir.

Eg skal gje dere litt hjelp på vegen: Da er IKKJE strømmen som er den opprinnelege grunnen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

Jeg stempler ingenting. Men meningmanns erfaringer er ikke relevant for risikovurdering.  Det blir det sammen som min sammenlikning mot manglende bruk av bilbelte.

Fagmyndigheter og elbilforeningen mener at kontakten ikke er egnet for vedvarende lading.
De meningsberettigede her på forumet bør ta diskusjonen med disse fremfor å påvirke vanlige folk på forumet som søker etter trygg informasjon.

Å fortelle elbilbrukere hvordan man skal manipulere elektriker fra å montere en forskriftsmessig ladepunkt til å montere en ikke anbefalt løsning er helt forkastelig.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA