Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A lading av eGolf

Startet av larsness, onsdag 09. mars 2016, klokken 15:29

« forrige - neste »

larsness

Hei. Får eGolf i løpet av mars og er ny på elbil-området. Ut fra det en elektriker sier til meg, så er det ulovlig å legge opp en 16A kurs med Schuko støpsel og lade bilen med kabelen som medfølger. Skal man benytte 16A kurs, så må man ha "rundstikk/industrikontakt" støpsel. Jeg ønsker jo å benytte 16A dersom det er lov/mulig. Finnes det kabler som passer til dette? Altså - rundstikk i den ene enden og eGolf kontakten i den andre? Eller er det ikke slik lenger, at det er ulovlig å lade fra Schuko støpsel med 16A?

larsness

Merkelig. Har akkurat snakket med VW - og de sier også at det er nye forskrifter som sier at Schuko lading på 16A kurs er ulovlig. Mener du at der lovlig med visse typer kabler fordi de automatisk reduserer trekk til 10A - uavhengig om det er tilkoblet 16A eller 10A kurs?

zyp

Sitat fra: Sven-E på onsdag 09. mars 2016, klokken 15:50
Det er ikke forbudt å legge opp 16A kurs med vanlig schuco.
Når kursen er ment for lading av elbil så er det ikke lov til å sikre schuko med mer enn 10A.

Sitat fra: larsness på onsdag 09. mars 2016, klokken 15:29
Finnes det kabler som passer til dette? Altså - rundstikk i den ene enden og eGolf kontakten i den andre?
Ja, f.eks. denne:
http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader

Homecast

Sitat fra: Sven-E på onsdag 09. mars 2016, klokken 15:50
Det er ikke forbudt å legge opp 16A kurs med vanlig schuco.
Det er heller ikke ulovlig å lade e-Golf på denne kursen med medfølgende ladekladd.
Ladekladden som følger med bilen trekker bare opp til 10A.

Det er lov å lade elbil med 10A over schuco.

Men det beste er om du får satt opp en Type2 ladeboks som du kan lade fra.
Jeg tror alle som selger VW tilbyr oppsetting av ladestasjon for kr 10 000,-
Det koster riktig nok litt, men det er enkleste greieste og sikreste løsning.

Feil
Maks 10 A på schuko kontakt for lading av elbil.
Ref nek 400. 722.

Forøvrig korrekt at man kan kjøpe veggboks på kontrakten hos bilforhandler og få det mva fritt. Ofte kan det bli med i finansieringen også.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

larsness

Takk så mye alle sammen. Det var det jeg trodde - at det ikke er lov å lade med Schuko-kontakt på 16A kurs.

Og takk for info om produktet på nofuel.no

:-D

tutti

Jeg lader alltid med 16A schuko når jeg ikke er hjemme på egolfen. Har aldri hatt noe problemer med varmgang.

Homecast

Sitat fra: tutti på onsdag 09. mars 2016, klokken 20:27
Jeg lader alltid med 16A schuko når jeg ikke er hjemme på egolfen. Har aldri hatt noe problemer med varmgang.

Jeg har aldri hatt bruk for setebeltet. Betyr det at det aldri trengs for noen andre, eller at det ikke er forbundet med høyere risiko å kjøre uten belte?
Som en direkte sammenligning.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jkirkebo

Sitat fra: larsness på onsdag 09. mars 2016, klokken 18:29
Takk så mye alle sammen. Det var det jeg trodde - at det ikke er lov å lade med Schuko-kontakt på 16A kurs.

Det er fullt lovlig å lade med 16A fra alle schuko-kontakter som er sikret med 16A.
Det er ikke lov å installere en ny schuko for lading og sikre den med mer enn 10A.
Forskriftsendringer gis ikke tilbakevirkende kraft. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Kurs ment for lading av elbil som er temaet her med sjokk har maks lov til æ kobles til en 10A sikring.
Vil du lure et regelverk med å kalle det kontakt for steamer så må elektriker instruere deg om at den ikke er lov å bruke til elbil lading med sin fulle rett.

Når du råder folk til noe her inne er det fint om du faktisk kan henvise til regelverk istedenfor å synse slik du holder på.

Jeg har flere steder henvist til at lading av elbil = endring av bruk = ny risikovurdering kreves og anlegget må legges opp etter dagens forskrift.

Man er pålagt å vedlikeholde anlegget og kan faktisk få mangel på kontroll ref FEL (forskrift, altså krav om å følge etter)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Det står i artikkelen at det er hva som absolutt ikke anbefales.
Hvor står det at det er lov uten noen forbehold?

Lading på blandet kurs er ikke anbefalt. Og de råder klart til mode 3 veggboks fast tilkoblet
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

elektrolux

Forstår ikke at du orker å krangle om dette med Schuko lading i enhver tråd som gjelder lading.

Reglene er klare. Du kan plugge en ladekabel i ethvert stikk du måtte finne.

Legger du opp nytt schuko stikk for lading av elbil skal det sikres med maks 10A.

Ingen hus har brendt ned grunnet Schuko lading tross 11 millioner slike oppladinger til nå.

Lading fra type 2 stikk er anbefalt forde det skal være tryggere. Noe det sannsynligvis også er da et type 2 stikk tåler minst 43 kW.

Alt elektrisk materiell er bygget i selvslukkende materiale. Sikkert medvirkende grunn til at vi ikke har sett slike branner som det advares mot.

Lading med 16A fra et Schuko i forskriftsmessig stand medfører ikke varmgang.

Er stikket slitt, og belastet fysisk med en tung vekt, f.eks en ladekladd, kan det bli varmgang selv med 8-10A lading.

Igjen, Homecast har godt poeng når han fronter type 2 lading, men ikke helt ærlig om alt han påstår om Schuko lading.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Det jeg ikke skjønner er at man skal legge opp maks 10A for lading med schuko. Så vidt jeg har forstått så lønner det seg å ikke trekke maks av sikring og ledning i lengre tid.

La opp 16A hos meg og bruker 10A orginallader. Skal jeg lade med 16A så blir det ny plugg og ladestasjon.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Griffel

#13
Sitat fra: Sven-E på onsdag 09. mars 2016, klokken 23:32
Sitat fra: Homecast på onsdag 09. mars 2016, klokken 22:12
Kurs ment for lading av elbil som er temaet her med sjokk har maks lov til æ kobles til en 10A sikring.
Vil du lure et regelverk med å kalle det kontakt for steamer så må elektriker instruere deg om at den ikke er lov å bruke til elbil lading med sin fulle rett.

Når du råder folk til noe her inne er det fint om du faktisk kan henvise til regelverk istedenfor å synse slik du holder på.

Jeg har flere steder henvist til at lading av elbil = endring av bruk = ny risikovurdering kreves og anlegget må legges opp etter dagens forskrift.

Man er pålagt å vedlikeholde anlegget og kan faktisk få mangel på kontroll ref FEL (forskrift, altså krav om å følge etter)
Jeg må si meg enig med Electrolux her.
Du vrir og vrenger jo på alt som har med schuco å gjøre.

Men jeg kan spikke fliser jeg også:
Trådstarter skriver han har fått beskjed fra elektriker om at det ulovlig å legge opp en 16A kurs med Schuko støpsel, og at det er ulovlig å lade bilen med kabelen som medfølger.
(VW sin medfølgende kabel kan stilles til 5A, 8A og 10A og de selger vel ikke bilen med en ladekabel som er ulovlig å bruke?)
a) Er det ulovlig å legge opp en schuco med 16A? JA, dersom denne er ment å benyttes for elbil (om den også er ment å brukes til andre ting spiller ingen rolle)
b) Er det ulovlig å lade bilen med kabelen som medfølger? Nei.

Og videre:
Skal man benytte 16A kurs, så må man ha "rundstikk/industrikontakt" støpsel.
c) Må man det? En må ha et støpsel som passer i stikkontakten. :) og er dette en ny stikkontakt ment for elbil er dette kontakten i en mode 3 type 2 ladestasjon eller i nødsfall en industrikontakt

Og jeg er ikke så flink med å finne hvor regelverkene er.
Kan ikke du være så snill å hjelpe meg med en link til hvor det står at dette ikke er tillatt?

Og rådet jeg ga:
SitatMen det beste er om du får satt opp en Type2 ladeboks som du kan lade fra.
Jeg tror alle som selger VW tilbyr oppsetting av ladestasjon for kr 10 000,-
Det koster riktig nok litt, men det er enkleste greieste og sikreste løsning.
Vet jeg heller ikke hvilket regelverk eller hvor står.
Kan du være snill og hjelpe meg med å finne et regelverk som omhandler dette hvis det er feil?
Et fornuftig råd, og det samme rådet som DSB ekspert gruppe for elbiler gir, og dermed det eneste virkelige kvalifiserte rådet en kan gi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

larsness

Sitat fra: tutti på onsdag 09. mars 2016, klokken 20:27
Jeg lader alltid med 16A schuko når jeg ikke er hjemme på egolfen. Har aldri hatt noe problemer med varmgang.

Vel og bra, men skulle det skje noe så får du jo 0,00 igjen på forsikringen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA