Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ARs 120kW Deltalader - lader e-Golfen over 40kW

Startet av PokerFjes, tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32

« forrige - neste »

PokerFjes

Jeg ladet e-Golfen min på ARs deltalader på Grelland sør idag - og fikk rekordraske 42.8kW ladefart på det meste. e-Golfen skal egentlig ikke lade raskere enn 40kW, men dette er et tall som jeg ikke finner igjen i noe formelt dokument. En ansatt i VW skal visstnok ha sagt at 40kW er maks ladefart....

Hvis ikke jeg tar feil, så er det BMS i bilen som bestemmer hvor mye strøm den kan få under hurtiglading. Men hvordan styrer BMS dette? Er det en elektronisk innstilling som for golfens del står på 40kW og så er det hele ferdig snakka? Eller er det en verdi som er dynamisk, avhengig av batteriets størrelse, temperatur og/eller C-rate?

Jeg kan ikke så mye om Leaf, men det står flere steder at den kan hurtiglade opp til 45kW.
Men er 45kW-grensen for Leaf og 40kW-grensen for e-Golf relatert til det faktum at chademo-standarden er spesifisert for maks strøm på 125A? Jeg ser at combo-kontakter er spesifisert til 60, 125 og 200A.

e-Golf: 323V x 125A = 40,3kW
Leaf: 364V x 125A = 45,5kW

Er tallene over en tilfeldighet??

Li-ion cellene i elbiler skal visstnok klare 4C, men i Leaf lader man bare på 1.9C. Hvis 40kW er ladegrensa for e-Golf, vil man lade på 1.66C. Jeg vet ikke helt hva slags konklusjon man skal trekke ut av det, annet enn at VW ikke lader så hardt som Nissan gjør?


Jeg kom også over info AR postet her på forumet i forbindelse med åpningen av den første deltaladeren i Vestby.
Sitat"En kjapp presisering av status på vår nye Delta High Power Quickcharger på Vestby. På åpningen demonstrerte vi hva som er mulig så fort CHAdeMO Assosiation vedtar et høyere effektnivå for den standarden. Om man skal følge den offisielle standarden idag må uttaket begrenses til 125A/500V selv om potensialet er større. Det vi gjorde på åpningen på Vestby var å fjerne denne begrensningen softwaremessig slik at laderen kunne gi det bilen (KIA Soul EV) faktisk ber om. I dette tilfelle rett i underkant av 70KW fra 0 til 67% soc.

Etter åpningen har vi satt på sperren igjen til 125A/500V. Som vi har sagt ved åpningen og i artikler relatert til åpningen så er vi klare for å levere høyere CHAdeMO effekt så fort det blir vedtatt. På CCS-siden er alt allerede åpent og klar for bruk til biler som kan trekke over 100KW.


Min teori er at Golfen min fant det for godt å trekke mer enn 125A når jeg ladet idag, og ifølge AR er laderen - i motsetning til alt annet av comboladere her til lands - ikke låst til 125A.
Alternativt så lurer laderen meg ved å vise hvor mange kW den trekker inkludert tap i ladeprosessen?
Bilen var avskrudd hele tiden, og jeg ladet fra 44-90% SOC.

Jeg beklager at dette ble rotete.... jeg er litt utenfor komfortsonen min her.... hjelp meg gjerne å sortere tankene dere som har litt mer kontroll :).

2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Jeg glemte en ting.... jeg prøvde å finne spec for de forskjellige multistandardladerne som er vanlige, men fant bare for ABB sin lader. Den har 125A som maks ladestrøm både for combo og chademo.
Er dette en tilfeldighet eller er det en eller annen standard på 125A for combo også?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

MEM76

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Jeg ladet e-Golfen min på ARs deltalader på Grelland sør idag - og fikk rekordraske 42.8kW ladefart på det meste. e-Golfen skal egentlig ikke lade raskere enn 40kW, men dette er et tall som jeg ikke finner igjen i noe formelt dokument. En ansatt i VW skal visstnok ha sagt at 40kW er maks ladefart....
Det jeg ser at bilprodusentene avrunder disse verdiene ut til kundene. Et annet moment, ladingen blir begrenset i den første delen av ladingen til en viss strømstyrke (amper), ladefarten i kW vil da variere etter SOC. Så det blir uansett en avrunding.

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Hvis ikke jeg tar feil, så er det BMS i bilen som bestemmer hvor mye strøm den kan få under hurtiglading. Men hvordan styrer BMS dette? Er det en elektronisk innstilling som for golfens del står på 40kW og så er det hele ferdig snakka? Eller er det en verdi som er dynamisk, avhengig av batteriets størrelse, temperatur og/eller C-rate?
Bilen sender bl.a. maks tillatt ladestrøm + flytvolt.  Maks ladestrøm er avhenging av bl.a. temperatur.


Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Li-ion cellene i elbiler skal visstnok klare 4C, men i Leaf lader man bare på 1.9C. Hvis 40kW er ladegrensa for e-Golf, vil man lade på 1.66C. Jeg vet ikke helt hva slags konklusjon man skal trekke ut av det, annet enn at VW ikke lader så hardt som Nissan gjør?
Maks antall C er en forhandling mellom bilprodusentene og batteriprodusentene. Pris og hvor mye de er villig å garantere er en forhandling

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Min teori er at Golfen min fant det for godt å trekke mer enn 125A når jeg ladet idag, og ifølge AR er laderen - i motsetning til alt annet av comboladere her til lands - ikke låst til 125A.
Du kan ikke multiplisere ladestrømmen med nominell-volten til batteriet. Volt-styrken når enn laderer er høyere enn nominell-volten. Eks: et 12V blybatteri lader på 14.4V, og så en flyt-lading etterpå på ca 13.9. Det er fult når det er 12.8V, og tomt når det er ca 11V.

Dersom du ser på Ion og C-zero, så har de 80 LiIon-celler, som etter speken har 3.7V. 


Voltstyrke etter LEV50 spek: 80x3.7V=296V
Fra bilens brukerveiledningen: 300V

300V skulle gi en maks lade-strøm på 30kW med 2C (100A) lading.

Men som du ser, så er dette ikke tilfelle:

Dette er fordi voltstyrken øker. Effekten er størst akkurat i det den går over til konstant-volt delen av ladingen.

Håper det hjelper.

C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

PokerFjes

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 08. mars 2016, klokken 09:07
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Jeg ladet e-Golfen min på ARs deltalader på Grelland sør idag - og fikk rekordraske 42.8kW ladefart på det meste. e-Golfen skal egentlig ikke lade raskere enn 40kW, men dette er et tall som jeg ikke finner igjen i noe formelt dokument. En ansatt i VW skal visstnok ha sagt at 40kW er maks ladefart....
Det jeg ser at bilprodusentene avrunder disse verdiene ut til kundene. Et annet moment, ladingen blir begrenset i den første delen av ladingen til en viss strømstyrke (amper), ladefarten i kW vil da variere etter SOC. Så det blir uansett en avrunding.
Godt poeng, tallene virker avrundet for presentasjonsformål ja :). Det var selvfølgelig variasjoner i ladefarten, men det var maksfarten som overrasket meg. Hverken ABB eller Garo sine ladere har vært i nærheten av denne rapporterte ladefarten.

Sitat fra: MEM76
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Hvis ikke jeg tar feil, så er det BMS i bilen som bestemmer hvor mye strøm den kan få under hurtiglading. Men hvordan styrer BMS dette? Er det en elektronisk innstilling som for golfens del står på 40kW og så er det hele ferdig snakka? Eller er det en verdi som er dynamisk, avhengig av batteriets størrelse, temperatur og/eller C-rate?
Bilen sender bl.a. maks tillatt ladestrøm + flytvolt.  Maks ladestrøm er avhenging av bl.a. temperatur.
Det er så irriterende at vi ikke kan hente info fra BMS'en i Golfen.

Sitat fra: MEM76
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Li-ion cellene i elbiler skal visstnok klare 4C, men i Leaf lader man bare på 1.9C. Hvis 40kW er ladegrensa for e-Golf, vil man lade på 1.66C. Jeg vet ikke helt hva slags konklusjon man skal trekke ut av det, annet enn at VW ikke lader så hardt som Nissan gjør?
Maks antall C er en forhandling mellom bilprodusentene og batteriprodusentene. Pris og hvor mye de er villig å garantere er en forhandling
Og jeg tror de har satt veldig store sikkerhetsbuffere. Å lade Li-ion pakker under 2C er veldig forsiktig, men helt sikkert også klokt :).

Sitat fra: MEM76
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 02:32
Min teori er at Golfen min fant det for godt å trekke mer enn 125A når jeg ladet idag, og ifølge AR er laderen - i motsetning til alt annet av comboladere her til lands - ikke låst til 125A.
Du kan ikke multiplisere ladestrømmen med nominell-volten til batteriet. Volt-styrken når enn laderer er høyere enn nominell-volten. Eks: et 12V blybatteri lader på 14.4V, og så en flyt-lading etterpå på ca 13.9. Det er fult når det er 12.8V, og tomt når det er ca 11V.
Det skjønner jeg, men det virker som strømmen er den begrensende parameteren på eksisterende ladere? Hvis du ser på ABB sin spec, gir den maks 500V@125A...
I og med at alle(?) 50kW-ladere så langt har hatt begrensning på 125A ladestrøm vil jo dette - sammen med produsentens designvalg på batterispenning være styrende for hvor rask lading pakka kan ta.

Jeg tror det er ABB-laderne som gir informasjon om A & V under lading. Når jeg kader på disse er det ikke uvanlig at laderen melder at den lader 335V@110A - noe som gir snaue 38kW ladefart. Hvis jeg antar at Deltaladeren har levert samme spenning, betyr det at ladestrømmen måtte vært på 127A for å nå 42,8kW. Det er ikke langt utenfor spec. Kanskje Deltaladeren har makset på 125A, men heller prøvd å dytte 342V inn på batteriet mitt? :)

Jeg skjønner at dette ikke er noe som pågår over lengre tid, men jeg ble bare litt overrasket over at laderen rapporterte såvidt mye over det "alle" har ansett for å være maks ladefart for e-Golf. Det er derfor jeg lurer på om den etablerte sannheten (maks 40kW for e-Golf og 45kW for Leaf) er relatert til det at ingen hurtigladere på markedet leverte mer enn 125A, og at produsenten kun legger begrensning på det du kaller flytvolt.

Det var en kar fra ABB her som hadde peiling på ladere, men jeg husker ikke hva han heter og finner ikke igjen innleggene. Kanskje han har mer detaljer rundt dette.

Ellers, takk for innspill!
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

MEM76

#4
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 08. mars 2016, klokken 09:41
Jeg tror det er ABB-laderne som gir informasjon om A & V under lading. Når jeg kader på disse er det ikke uvanlig at laderen melder at den lader 335V@110A - noe som gir snaue 38kW ladefart. Hvis jeg antar at Deltaladeren har levert samme spenning, betyr det at ladestrømmen måtte vært på 127A for å nå 42,8kW. Det er ikke langt utenfor spec. Kanskje Deltaladeren har makset på 125A, men heller prøvd å dytte 342V inn på batteriet mitt? :)

Jeg skjønner at dette ikke er noe som pågår over lengre tid, men jeg ble bare litt overrasket over at laderen rapporterte såvidt mye over det "alle" har ansett for å være maks ladefart for e-Golf. Det er derfor jeg lurer på om den etablerte sannheten (maks 40kW for e-Golf og 45kW for Leaf) er relatert til det at ingen hurtigladere på markedet leverte mer enn 125A, og at produsenten kun legger begrensning på det du kaller flytvolt.

La oss se på noen tall:

E-golf sitt batteri har en nominell spenning på 323V. For å komme opp i den spenningen, setter LiIon battier i serie.

Jeg har ikke funnet produkt-arket til cellene som brukes i Golfen, så disse verdiene er typisk verdier til Li-Ion.

323V/3.7V = 87,29 battier i serie.

Dette er ikke mulig, det må være et heltall. La oss anta 87 battericeller i serie. Det er totalt 264 celler i batteriet. 264/87 gir ikke et heltall, men 264/88=3. Dvs at det er 88 cellegrupper av 3 i serie.

En celle lades opp til 4.2V for lade det helt opp, evnt 4.1 hvis du vil at batteriet skal vare lengre. Dette gir en flytvolt på 4.2V*88=369.6V

Hvis vi antar at batteriet lades med 125A:

4.2V per celle: 369.6V*125A=46.2kW
4.1V per celle: 360.8V*125A=45.1kW

120A og 4.2V/celle: 44.3kW
100A og 4.2V/celle: 37.0kW
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

PokerFjes

Veldig interessant. Jeg fikk denne grafikken fra en amerikansk e-Golf eier som lader på en BTC-hurtiglader. Han har fått opp mot 360V, noe jeg synes jeg har vært veldig langt unna å gjøre.
Jeg ser verdier på 330V+ opp mot 95% SOC - tror aldri jeg har sett 340V, men dette skal jeg teste nærmere :).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ferry

Flytvolt? Hmm, det begrepet har jeg aldri sett. Er det "nynorsk" for float voltage? Tomgangsspenning? For øvrig heter det spenning på norsk, ikke volt. Spenning måles i volt. https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spenning

MEM76

Sitat fra: Ferry på tirsdag 08. mars 2016, klokken 21:49
Flytvolt? Hmm, det begrepet har jeg aldri sett. Er det "nynorsk" for float voltage? Tomgangsspenning? For øvrig heter det spenning på norsk, ikke volt. Spenning måles i volt. https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spenning
+1
Takk...

Men mulig at det ikke er riktig å bruke tomtgangspenning heller, fordi Li-ion laderen skrur av når batteriet er fullt.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Ferry

Ja, jeg er enig i det. Tomgangsspenning er på ubelastet batteri. Så lenge det lades så går det en viss strøm. Den går mot null, men jeg vil tro den kuttes når den kommer under et visst nivå. Det gjøres i hvert fall slik på rc-batterier (lipo)
I sammenheng med lading av (bly)batterier så betyr "float voltage" noe annet enn tomgangsspenning. Det er siste del av ladefasen på en CC-CV-lader, noe du viser til lenger oppe her. Litium har vel ingen nytte av "float charge" (?) Flytlading?  :o Finnes det et godt norsk begrep her?

PokerFjes

Da har jeg ladet på Deltaladeren igjen. Ny rekord - 45kW klarte den å levere i et lite minutt. Påstår den :).
Rett før ladingen startet flashet et vindu forbi på skjermen. Det sto 317v - som om den sjekket spenningen på batteriet mitt.  Da var SOC på 47%.

Den ladet i 10min for å nå rekordeffekten, men på 76% slo den på bremsene. På denne tiden fikk jeg 7kWh - noe som skulle tilsi 42kW effekt i snitt.

Jeg kjørte inn til laderen med godt og varmt batteri, men bilen sto avslått uten varme på laderen.
En på facebook e-Golf gruppe melder om 41kW effekt uten varme på, og 46kW med varmeapparatet på HI.

Overrapporterer laderen effekten?

Jeg burde kanskje trille inn til laderen med tomt batteri en dag for å sjekke hvor mye den dytter inn fra 0-100.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gnilre

Jeg ladet en Kia Soul Ev her idag. Fra 34 % batterikapasitet økte ladeytelsen raskt til over 50 kW ihht laderen. På det meste var det 52,0 kW ved 47 % kapasitet. Fikk ikke med meg når ladehastigheten gikk ned, men ved 80% var det 22,6 kW.

Kia Soul stopper automatisk hurtigladingen ved 83-84 %. Det gjorde den her også, men etter få sekunder fortsatte ladingen. Jeg stoppet ikke før 90 % da ladingen var 12,3 kW. Både Grønn kontakt og Fortum starter ikke opp igjen ladingen, men det kommer kanskje av at man betaler ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

PokerFjes

Jeg var på testlading i forrige uke, og en Leaf koblet seg på i det jeg var ferdig. Glemte å spørre om det var en Leaf30, men hun bikket 50kW effekt på slutten av ladingen.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

#12
Jeg ankom laderen på Grelland med 6km igjen på GOM - 8%. Det var ca 13 grader og sol ute, men en annen elbil okkuperte begge ladeplassene - i halvannen time ifølge laderen. Tålmodighet er ikke min sterke side, men regnr på 95.000+ tilsa fersk eier. Det var ikke mulig å finne noe telefonnummer til eieren, men jeg tror en melding til facebookprofilen muligens gjorde susen - selv om vedkommede aldri svarte meg. Jeg ventet i nesten en halvtime - men jeg ville gjøre denne testen, selv om batteriet mitt ikke hadde optimal ladetemperatur.

Ved oppstart av ladeprosessen flasher tallet 304,2V kjapt forbi. Skulle tro dette er aktuell batterispenning. Dette forsvinner kjapt fra skjermen, så man må følge nøye med for å se det.
Det tok laderen ett minutt å komme opp i 41kW effekt.

Her er tallene fra ladeprosessen. Tallene er ladetid, SOC, effekt (snitteffekt siden forrige måling i parentes) og totalt antall leverte kwh inn på batteriet.

Start; 8%
10min; 37%, 42,5kW (37,50kW),  6,25kWh
20min; 68%, 43,9kW (41,40kW), 13,15kWh
24min; 80%, 26,8kW (35,25kW), 15,50kWh
27min; 85%, 21,5kW (26,00kW), 16,80kWh
31min; 90%, 18,2kW (16,50kW), 17,90kWh
37min; 95%, 12,5kW (12,20kW), 19,12kWh
45min; 99%,   3,7kW (  9,30kW), 20,36kWh
46min; 100%, ----kW (26,61kW), 20,40kWh

Hvis jeg tar utgangspunkt i at % SOC er korrekt, så vil 1% SOC på e-Golf være 21,8kWh/100=0,218kWh.
De 92% som skulle lades oppp er da det samme som 0,218kWh*92 = 20,056kWh.
Når laderen sier den har ladet 20,40kWh har den ladet 20,40/20,056kWh = 1,0171 = 1,7% mer enn den skulle basert på en SOC ved start på 8%.

Disse 1,7% er langt under ladetapet ved DC-lading - som trolig er på minst 10-15%. Ut fra dette kan det se ut som tallet Deltaladeren oppgir som "påfylt" mengde strøm faktisk stemmer.
Hvis påfylt mengde strøm stemmer, er det sannsynlig at oppgitt øyeblikkseffekt også stemmer.

Med mindre jeg har regnet noe helt feil tror jeg konklusjonen må bli at Deltaladeren leverer høyere effekt til e-Golf enn noen annen lader jeg har ladet på. Jeg skulle gjerne testet på en annen lader også, men det frister ikke å bruke 120kr på Fortum/GK uten at jeg må :).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gnilre

Sitat fra: PokerFjes på mandag 25. april 2016, klokken 15:00
Jeg ankom laderen på Grelland med 6km igjen på GOM - 8%. Det var ca 13 grader og sol ute, men en annen elbil okkuperte begge ladeplassene - i halvannen time ifølge laderen.
Det er ikke lett å forstå at det er ladeplass for to biler ved ladestasjonen; plassen er ikke så bred. Men jeg leste jo det som stod oppslått på laderen og forstod at jeg kanskje hadde plassert meg litt dumt ved å okkupere to plasser. Jeg sendte forøvrig tilbakemelding til Arcticroads om hvordan ladingen hadde gått og påpekte at det var noe trangt for to biler. Fikk kjapt svar tilbake forøvrig. De skal gjøre det litt bedre her etterhvert, men hvorfor det er plantet trær rett ved laderen er jo totalt meningsløst. Trær vokser og kommer til å stå i veien.

Forøvrig forstod jeg at det er mulig å lade både Chademo og CCS samtidig fra ladestasjonen; var det riktig forstått ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

PokerFjes

Sitat fra: Gnilre på mandag 25. april 2016, klokken 17:52
Sitat fra: PokerFjes på mandag 25. april 2016, klokken 15:00
Jeg ankom laderen på Grelland med 6km igjen på GOM - 8%. Det var ca 13 grader og sol ute, men en annen elbil okkuperte begge ladeplassene - i halvannen time ifølge laderen.
Det er ikke lett å forstå at det er ladeplass for to biler ved ladestasjonen; plassen er ikke så bred. Men jeg leste jo det som stod oppslått på laderen og forstod at jeg kanskje hadde plassert meg litt dumt ved å okkupere to plasser. Jeg sendte forøvrig tilbakemelding til Arcticroads om hvordan ladingen hadde gått og påpekte at det var noe trangt for to biler. Fikk kjapt svar tilbake forøvrig. De skal gjøre det litt bedre her etterhvert, men hvorfor det er plantet trær rett ved laderen er jo totalt meningsløst. Trær vokser og kommer til å stå i veien.

Forøvrig forstod jeg at det er mulig å lade både Chademo og CCS samtidig fra ladestasjonen; var det riktig forstått ?
Jepp, du kan lade både combo og chademo på full guffe, men jeg har ikke ladet på høy effekt samtidig med noen andre enda. Jeg er enig i at det ikke er god plass, men jeg har sett verre.
Når det gjelder tilbakemelding til AR så ønsker jeg dem, luftslottet og betalingsmodellen deres dit pepper'n gror - så tilbakemeldinger kan de se langt etter. Jeg satser på at innen de tar seg betalt så er dekningen til Fortum og GK enda bedre langs E18, så da blir det bare stopp på Grelland nordgående.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA