Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Range-mode på eller av på vinterstid?

Startet av tkjoerlaug, mandag 07. mars 2016, klokken 08:09

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Lindberg på mandag 21. oktober 2019, klokken 10:20
Hva er "grensen" for det vi kategoriserer som langtur, kontra småkjøring?

Har nøyaktig 27 minutter kjøring, stort sett på landevei i 80 km/t, hjemmefra til jobb. Er det i kategorien langtur, og derfor lurest uten range mode?

På vinteren rundt 0 grader så vil en slik tur varme batteriet slik at du nesten får full regen når du er fremme (om Range Mode er On). Jeg definerer dette definitivt som en kort tur. Tenker du vil ha en batteritemperatur rundt 14 grader, den stiplete linjene vil forsvinne, men du må opp noen grader til for faktisk å få full regen. (Du har ca 42 kw i regen når den stiplete stripa forsvinner, men når batteriet er varmt så har du 60 kw i regen). Om du kjører med Range Mode Off så vil du bruke batterivarmeren nesten hele tiden (opp til 12 grader) og du vil få ett høyt forbruk per km. Er det kaldere ute så blir det enda verre.

Jeg ville alltid ha kjørt med Range Mode On på slike turer med min S85.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Jeg har
Sitat fra: GOS på mandag 21. oktober 2019, klokken 10:41
Sitat fra: Lindberg på mandag 21. oktober 2019, klokken 10:20
Hva er "grensen" for det vi kategoriserer som langtur, kontra småkjøring?

Har nøyaktig 27 minutter kjøring, stort sett på landevei i 80 km/t, hjemmefra til jobb. Er det i kategorien langtur, og derfor lurest uten range mode?

På vinteren rundt 0 grader så vil en slik tur varme batteriet slik at du nesten får full regen når du er fremme (om Range Mode er On). Jeg definerer dette definitivt som en kort tur. Tenker du vil ha en batteritemperatur rundt 14 grader, den stiplete linjene vil forsvinne, men du må opp noen grader til for faktisk å få full regen. (Du har ca 42 kw i regen når den stiplete stripa forsvinner, men når batteriet er varmt så har du 60 kw i regen). Om du kjører med Range Mode Off så vil du bruke batterivarmeren nesten hele tiden (opp til 12 grader) og du vil få ett høyt forbruk per km. Er det kaldere ute så blir det enda verre.

Jeg ville alltid ha kjørt med Range Mode On på slike turer med min S85.

Jeg har ca. 25 km å kjøre til jobb, og har til hverdags Range Mode på fra oktober til ca. påske. Men skrur av RM når jeg skal på langturer, som i mitt hode er over to timer kjøring. Jeg ser gjerne et forbruk på 100 Wh EKSTRA på jobbturen dersom jeg starter med kaldt batteri i kuldegrader, og har glemt å skru på RM.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Hasse79

Kjører aldri med range mode on fordi jeg vil ha «permanent AWD» (75D) på vinters tid. Aktiverte range mode 1 gang for å teste det, og fikk det bekrefta, kun regen på framhjulene som da »blokkerte» seg i en rundkjøring som var glassert. Var noe helt annet å kjøre den samme glasserte rundkjøringa uten range mode, og derfor AWD med tilhørende regen også på bakhjula uten »blokkering» verken fram eller bak :-)
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

Muffinman

Dessverre får man ikke denne permanente fordelingen fra +2 og oppover når man egentlig trenger det mest. Se for deg noen plussgrader, regn og blank is. Det har vi ofte her på nordvestlandet.

alda

Sitat fra: Hasse79 på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:29
Kjører aldri med range mode on fordi jeg vil ha «permanent AWD» (75D) på vinters tid. Aktiverte range mode 1 gang for å teste det, og fikk det bekrefta, kun regen på framhjulene som da »blokkerte» seg i en rundkjøring som var glassert. Var noe helt annet å kjøre den samme glasserte rundkjøringa uten range mode, og derfor AWD med tilhørende regen også på bakhjula uten »blokkering» verken fram eller bak :-)
Om batteriet är så varmt att man har full regen, är det oavsett ingen vits att ha på range mode, nej. Vid småköring, där batteriet INTE är varmt, och man uansett inte har någon regen, är det däremot energisparande att ha range mode ON.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

kodax

Sitat fra: Hasse79 på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:29
Kjører aldri med range mode on fordi jeg vil ha «permanent AWD» (75D) på vinters tid. Aktiverte range mode 1 gang for å teste det, og fikk det bekrefta, kun regen på framhjulene som da »blokkerte» seg i en rundkjøring som var glassert. Var noe helt annet å kjøre den samme glasserte rundkjøringa uten range mode, og derfor AWD med tilhørende regen også på bakhjula uten »blokkering» verken fram eller bak :-)
Hva hadde du regen-instillingen på? Dvs hadde det kanskje hjulpet hvis du hadde satt den til Low, noe man vel burde på slikt føre.
Forøvrig, burde ikke traction control håndtere slike situasjoner?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Newbee

Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 09:02
Hva hadde du regen-instillingen på? Dvs hadde det kanskje hjulpet hvis du hadde satt den til Low, noe man vel burde på slikt føre.
Forøvrig, burde ikke traction control håndtere slike situasjoner?

På glatt føre opplever jeg standard regen som en tryggere måte å bremse på enn bruk av brems (med unntak av behov for kraftig nedbremsing), da bremsekraften fordeles bedre mellom foran og bak (Range mode off).
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

kamuflars86

Er det slik at når Range mode er på så har bilen dårligere kjøreegenskaper på vinteren?

Jeg bor i Tromsø og kjører alltid med range mode på pga forbruket (forbruk 300kwh med range og 400kwh uten range), men hadde glatt ofret litt strøm for permanent AWD

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Sitat fra: Newbee på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:50
På glatt føre opplever jeg standard regen som en tryggere måte å bremse på enn bruk av brems (med unntak av behov for kraftig nedbremsing), da bremsekraften fordeles bedre mellom foran og bak (Range mode off).
Hvorfor skal regen være en tryggere måte å redusere farten på enn bremsene? Bremsene har jo ABS, og man styrer jo selv hvor hardt man trykker dem inn. Virker ikke bremsene på alle fire hjulene?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

fonberg

Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 12:36
Er det slik at når Range mode er på så har bilen dårligere kjøreegenskaper på vinteren?

Jeg bor i Tromsø og kjører alltid med range mode på pga forbruket (forbruk 300kwh med range og 400kwh uten range), men hadde glatt ofret litt strøm for permanent AWD

Etter min erfaring har Range mode ingen praktisk betydning for kjøreegenskapene. Som Muffinman også sier lenger opp i tråden: selv om bilen cruiser med forhjulstrekk når RM er på, så kobles bakhjulene inn om det trengs, og det skjer så raskt at man ikke merker det. For å si det sånn, så drifter jeg gjennom svinger på vinterføre akkurat like enkelt med RM på som av.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Har selv et par ekle opplevelser med range mode, regen på forhjul og speilholke og rett frem så det er helt reelt det. Jeg merker faktisk forskjell på bilen når det er skikkelig glatt om den har permanent firehjulsdrift. Tradeoff for permanent fordeling er høyere forbruk.

Men dessverre er det ikke mulig å få denne modusen over +1 grad som nevnt over.

fonberg

Sant nok - og en av flere gode grunner til å aktivere redusert regen i vinterhalvåret. Jeg synes i hvert fall ikke det er noe mindre ubehagelig når bakhjulene slipper på glatta.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JorEl

Sitat fra: fonberg på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:02
Sant nok - og en av flere gode grunner til å aktivere redusert regen i vinterhalvåret. Jeg synes i hvert fall ikke det er noe mindre ubehagelig når bakhjulene slipper på glatta.
Redusert regen,edit; om vinteren, var det første jeg lærte meg av dere på forumet. Først og fremst for sikkerheten, slik at man ikke fikk en overraskelse når det ikke var regenerering. Og pga "renere" bremseskiver i vinterhalvåret. Redusert regen får man vel automatisk om man lader til 100%, så 95% holder ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Newbee

Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 13:04
Sitat fra: Newbee på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:50
På glatt føre opplever jeg standard regen som en tryggere måte å bremse på enn bruk av brems (med unntak av behov for kraftig nedbremsing), da bremsekraften fordeles bedre mellom foran og bak (Range mode off).
Hvorfor skal regen være en tryggere måte å redusere farten på enn bremsene? Bremsene har jo ABS, og man styrer jo selv hvor hardt man trykker dem inn. Virker ikke bremsene på alle fire hjulene?

Ved bremsing på glatt føre blokkerer fremhjulene relativt raskt. Hvis jeg ønsker kontrollert fartsreduksjon synes jeg nedbremsing med regen gir god kontroll uten blokkering av hjul. Ja ABS gir kontroll, men ved normal kjøring ønsker jeg ikke blokkere hjulene (les; la ABS jobbe).
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA