Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Range-mode på eller av på vinterstid?

Startet av tkjoerlaug, mandag 07. mars 2016, klokken 08:09

« forrige - neste »

LASOL

Jeg løfter frem en gammel tråd ser jeg..

-Er det noen som har gjort seg reelle erfaringer mht hvor mye forbruket reduseres på en langtur (sommer og vinter) ved bruk av range mode?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Muffinman

#16
PD-bil: Noen få % om sommeren (stor DU bak er for det meste inaktiv), litt mer ved temperaturer +1 eller lavere (kjører ikke med permanent firehjulstrekk)
D-bil: Ser ingen forskjell om sommeren. Bittelitt forskjell om vinteren ved +1 eller lavere (kjører ikke med permanent firehjulstrekk)
P-bil: Ser heller ingen forskjell om sommeren.
Alle biler ved småturer om vinteren: Sparer litt pga at batterivarmeren kobles ut.

På langtur virker det som range mode har mest for seg med PD-biler. Men jeg bruker faktisk range mode for å oppnå høyere batteritemp før supercharging da det kreves for å oppnå optimal effekt nå. Range mode tillater 42 grader driftstemp mot 32 uten, og så langt ser det ut som man må ha 36 grader for å oppnå maks effekt på superchargeren, ihvertfall med 85-pakke. Navigerer du til superchargeren får du "hjelp" bare opp til ca 32 grader. Som det ikke er nok driver våre biler og sirkulerer kjølevæsken gjennom radiatoren selv om tempen er et godt stykke nede på 20-tallet til tider. Med range mode stenges sirkulasjonen til radiatoren og tempen får stige fritt. Men med lufttemperaturene vi får nå fremover er det nok ikke tilstrekkelig spillvarme til å oppnå så veldig mange grader på batteriet, og da er det å starte turen med range mode av og navigere til superchargeren som teller.

alda

#17
Sitat fra: LASOL på torsdag 17. oktober 2019, klokken 08:24
Jeg løfter frem en gammel tråd ser jeg..

-Er det noen som har gjort seg reelle erfaringer mht hvor mye forbruket reduseres på en langtur (sommer og vinter) ved bruk av range mode?
Om du använder bilen mycket till småturer i närområdet så halverar du nästan forbruket genom att ha på Range Mode (D-bil).
Edit: ser att jag inte svarade på din fråga. På långtur är skillnaden så liten att den nästan inte märks en gång, men det blir sämre värme i bilen...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Klykken

Har slått på rangemode når fruen kjører de 5km-ene til jobb. Orker ikke tappe batteriet hele tiden på oppvarming. På langtur slår jeg det imidlertid av...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Alltid på. Merker ingen annen forskjell enn at forbruket øker mye når den er av
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Newbee

ALDRI på. Vi kjører jo fete biler til nesten en million, hvor gjerrige skal vi være? Kjører ikke bil med jakke, lue og votter. Vil ha komfort.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Muffinman

Kan hende du kjører bil til en million, men jeg kjører bil til en tredel av den summen. Skulle jeg kjørt bil til en million ville det ikke blitt Tesla ;)

jkirkebo

Kjører med Range Mode av på sommeren og påslått på vinteren. Synes den er for aggressiv på varmeapparatet med range mode av vinterstid, og ser ikke poenget med å varme opp batteriet i ett sett på småturer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Vi bruker stort sett range mode vår og sommer, men slår av når det er veldig kaldt. På langtur forvarmer jeg uten range mode for å få en god start med varmere batteri, men slår det på for å bidra til å "lure" batteritempen høyere enn de 32 gradene man får ved å navigere til supercharger. 36+ grader er faktisk en forutsetning for optimal hastighet nå på 85-batteriene, men det gjelder neppe på nyere biler. I vinter må jeg sikkert nøye meg med litt lavere temp ved lading, for da klarer ikke bilen å få tempen skikkelig opp med bare spillvarme.

Cowboystrekk

Kjører med range mode ON høst, vinter og vår, forvarmer uten noen ganger når jeg vil ha litt regen og ikke kan lade før avgang, og setter på når jeg kjører. Stort sett OFF sommer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TeslaModelX

Var det slik at man kun har bakhjulsdrift ved range mode aktivert?

Muffinman

Sitat fra: ModelS på fredag 18. oktober 2019, klokken 14:26
Var det slik at man kun har bakhjulsdrift ved range mode aktivert?
Hvis du har en D-bil er det for det meste trekk foran. Den vil heller ikke gå over i permanent firehjulsdrift ved temperatur på +1 grad eller lavere med range mode på. Men alt kobler inn ved litt pådrag eller antydning til hjulspinn.

Vaduz

Kjørte første 9 mnd med range mode på, deretter testet jeg av for at batteriet ikke skulle bli unødig varmt og for å kunne ha full regen da jeg for det meste kjører lengre turer og bruker e-up lokalt. Merker ingen forskjell i forbruk nå i oktober. Som andre har sagt så skrur jeg bare ned temp i bilen og sprarer forbruk der. Liker ikke veldig varm bil om vinteren, ei heller veldig kald om sommeren. Om jeg må kjøre til jobb vil jeg muligens skru på da det er 15min turer. Ellers kommer jeg nok til å ha den av fra nå av.

Kim-

Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. oktober 2019, klokken 21:04
Kjørte første 9 mnd med range mode på, deretter testet jeg av for at batteriet ikke skulle bli unødig varmt og for å kunne ha full regen da jeg for det meste kjører lengre turer og bruker e-up lokalt. Merker ingen forskjell i forbruk nå i oktober. Som andre har sagt så skrur jeg bare ned temp i bilen og sprarer forbruk der. Liker ikke veldig varm bil om vinteren, ei heller veldig kald om sommeren. Om jeg må kjøre til jobb vil jeg muligens skru på da det er 15min turer. Ellers kommer jeg nok til å ha den av fra nå av.
Sålenge det er over 12 grader (batteritemp) så kobler ikke batterivarmeren inn. Tvilsomt at du får full regen hvis det er kjølig ute og kun en liten tur på 15 min, da er det energi ut i luften når bilen står parkert og batteriet blir kaldt igjen.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lindberg

Hva er "grensen" for det vi kategoriserer som langtur, kontra småkjøring?

Har nøyaktig 27 minutter kjøring, stort sett på landevei i 80 km/t, hjemmefra til jobb. Er det i kategorien langtur, og derfor lurest uten range mode?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA