Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Range-mode på eller av på vinterstid?

Startet av tkjoerlaug, mandag 07. mars 2016, klokken 08:09

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Hei

Kanskje noe relatert til forbruk-diskusjonen på D-modeller, men synes dette fortjener en ny tråd.

Jeg mener å ha lest at Tesla har sagt at range mode bør kun brukes på langturer der man har marginal rekkevidde, da range mode skrur av batterivarming. Mesteparten av min kjøring er småturer i by-områder, og jeg ser at på vinterstid får jeg svært høyt forbruk pga bilen prøver å varme batteriet selv om jeg kun skal kjøre 5km. Disse turene er likevel såpass korte at batteriet blir noe særlig varmt til at jeg får regenerering.

Har i det siste testet litt med å skru på range-mode. Jeg ser ingen negative effekter her bortsett fra noe bekymring for at jeg skader batteriet. Forbruket er vesentlig lavere, forvarmer jeg bilen holder klima-anlegget likevel fin temperatur i bilen og bilen er fortsatt mer enn sprek nok. Jeg hadde en loaner fra tesla i forrige uke og den var satt opp med range mode på da jeg fikk den utlevert.

Hva kjører folk med på vinterstid ved småkjøring? Range mode på eller av?


Cookie Monster

Ved småkjøring har jeg range mode på. Unødvendig å bruke energi på å varme opp batterier daglig på små turer, så det er varmt i det man parkerer bilen ja. Det skader ikke batteriet siden man får ikke belastet mer kW eller lade med mer enn hva temperatur styringen mener er trygt.

På langtur bruker jeg også range mode på hvis jeg ikke skal lade på SC. Da skrur jeg det av så batteriet er varmt før lading.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

GOS

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 07. mars 2016, klokken 08:09
Hei

Kanskje noe relatert til forbruk-diskusjonen på D-modeller, men synes dette fortjener en ny tråd.

Jeg mener å ha lest at Tesla har sagt at range mode bør kun brukes på langturer der man har marginal rekkevidde, da range mode skrur av batterivarming. Mesteparten av min kjøring er småturer i by-områder, og jeg ser at på vinterstid får jeg svært høyt forbruk pga bilen prøver å varme batteriet selv om jeg kun skal kjøre 5km. Disse turene er likevel såpass korte at batteriet blir noe særlig varmt til at jeg får regenerering.

Har i det siste testet litt med å skru på range-mode. Jeg ser ingen negative effekter her bortsett fra noe bekymring for at jeg skader batteriet. Forbruket er vesentlig lavere, forvarmer jeg bilen holder klima-anlegget likevel fin temperatur i bilen og bilen er fortsatt mer enn sprek nok. Jeg hadde en loaner fra tesla i forrige uke og den var satt opp med range mode på da jeg fikk den utlevert.

Hva kjører folk med på vinterstid ved småkjøring? Range mode på eller av?
På hele året, bortsett fra når jeg ønsker å forvarme, men da skruer jeg på igjen når jeg kjører.

Er ingen motforestillinger mot dette fra Tesla så vidt jeg har klart å finne.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

N00b

Rangemode på i 98% av tida.

Kun når jeg trenger varme i batteri før superlading eller ekstra fart i varmevifte skrur jeg av rangemode

Sandvika

Skrur av mesteparten av tiden, slitsom lyd med den på...

LFCH

Jeg har Range Mode avslått året rundt, og Insane på. Vil ha mest mulig komfort og mest mulig moro, selv om det er sjelden jeg bruker kreftene i bilen.

sigurdi

Bruker Rang Mode På til småkjøring, men er det godt glatt skrur jeg av for å få regen på begge motorene.

Men når vi er flere en 2 i bilen så blir ikke varme apparatet godt nok slik at det dugger på noen av rutene eller jeg kan kjøre all luft opp og fruen blir kald på føttene.

Så ønsker en ECO ICE og ECO modus eller manuellt valg AWD, FWD

Det mange ikke liker med Range Mode på er at det blir FWD på D bilene siden det er front motoren som jobber og den andre går i torque sleep.
Får da bare regen på front akslingen som merkes godt på isete veier og full regen tilgjenglig, da går den litt rett frem.

ECO ICE  - AWD og regen på alle hjul, batteri varming av og full effekt på varme apparatet.
Dette hadde spart meg 200Wh/km på småturer eller 6kW konstant batteri varming på alle småturer.

ECO så blir den slik som nå men full effekt på varme apparatet, ser null behof for å redusere denne da folk faktisk setter temperatur i kupe etter hva de selv ønsker og få redusert dette går utover kjørekonfort.

Har sendt mail til Tesla og oppfordrer alle andre om å gjøre det samme.

En tredeje løsning hadde vært om Tesla sjekket ute temperatur og alltid brukt regen på begge akslinger på temperaturer under 0 grader.

De skryter jo selv over at torque sleep kan aktiveres iløpet av millisekunder he he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

Sandvika

Sitat fra: sigurdi på mandag 07. mars 2016, klokken 14:08
Bruker Rang Mode På til småkjøring, men er det godt glatt skrur jeg av for å få regen på begge motorene.

Det var ny for meg, hvor for skulle du ikke ha regen på begge motorene når rangemode er på?

tho

Tror jeg har brukt range mode 1 gang på 2 år.  :o Ser fordelen med å bruke det på småturer. Men jeg har lademuligheter overalt så jeg bryr meg rett å slett ikke om litt overforbruk på småturer. Jeg har heller ikke kjørt med så lave marginer at det har vært nødvendig på langtur heller.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

dundun

Jeg forstår ikke at folk orker forholde seg til bilen så fælt. Har hatt i to år nå, forsatt aldri brukt range mode. Optimalisering og styring med batterier er ikke akkurat noe jeg har lyst til å tenke på - det er jo en bil og brukes som en.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Cookie Monster

Sitat fra: Sandvika på mandag 07. mars 2016, klokken 14:41
Sitat fra: sigurdi på mandag 07. mars 2016, klokken 14:08
Bruker Rang Mode På til småkjøring, men er det godt glatt skrur jeg av for å få regen på begge motorene.

Det var ny for meg, hvor for skulle du ikke ha regen på begge motorene når rangemode er på?

Der får man spørre Tesla om. Men når range mode er på er det kun frame motor som brukes til regen. Av så brukes de ca 60/40 eller etter behov.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

sigurdi

De fleste bryr seg ikke om forbruk osv på noen biler, men svært mange elbilkjører gjør faktisk det.

De fleste bilmerker har ulike modus man kan velg.

De fleste lar allt stå i standard og det fungere.
Andre ønsker å optimalisere sitt forbruk og eller bilen etter hva de skal osv.
ECO, Sport, Winter.....

Tesla sin Range er en liten ECO modus men fungere litt mot sin hensikt når temperaturen blir for kald siden varme apparatet blir strupet og med mer en en person i bilen blir det dugg problematik og kalde føtter.

Så om noen andre ønkser å sende forslag kan det gjøres på følgende addresse:

EU-FeatureRequest@teslamotors.com

Mvh
Sigurd
Horten
Model X90D (18.03.17)

GeirHM

Når vi diskuterer forbruk mer enn andre sjåfører er det vel fordi vi fortsatt har større utfordringer enn andre når det gjelder rekkevidde og ladeinfrastruktur. Jeg har nettopp vært på vinterferie på hytte i Østerdalen uten innlagt strøm. Det gir meg andre utfordringer enn hyttenaboene i området. Jeg tenker meg om to ganger før jeg gjør et impulskjøp i bygda. Volvoeierne trenger jo ikke tenke slik. Og jeg bruker range mode når jeg skal strekke rekkevidden på min D modell. Men på korte turer gjør jeg det ikke. Da har jeg lading i nærheten og jeg verdsetter bilens regens og de gledene det tilfører kjøringen. Det har ikke de hersens volvoene.

Thor2014

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 07. mars 2016, klokken 15:42
Sitat fra: Sandvika på mandag 07. mars 2016, klokken 14:41
Sitat fra: sigurdi på mandag 07. mars 2016, klokken 14:08
Bruker Rang Mode På til småkjøring, men er det godt glatt skrur jeg av for å få regen på begge motorene.

Det var ny for meg, hvor for skulle du ikke ha regen på begge motorene når rangemode er på?

Der får man spørre Tesla om. Men når range mode er på er det kun frame motor som brukes til regen. Av så brukes de ca 60/40 eller etter behov.
Kan det ha endret seg ved siste firmware?
Sto noe om det i notene

Cookie Monster

#14
Nei var slik før også :)

Har logget på både denne og forrige fw. Det som var nytt var litt mer regen når batteri enda er kaldt.

Får opp hvor mange kW, moment osv på motorene og regen vises med minus verdi foran. Når range mode er på så er det kun motor foran som brukes til regen. Ellers rundt 60/40 fordeling mellom foran og bak.
Men så klart bare bak på rwd bilene ;D
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA