Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpesenter Horisont i Åsane semihurtiglading, alltid fult

Startet av lfc4ever, lørdag 05. mars 2016, klokken 09:47

« forrige - neste »

lfc4ever

Hver gang jeg er det er alle 6 plassene med semihurtiglading opptatt.
Så nå har jeg sent mail til horisont og spurt om det kunne vært mulig å sette en tidsbegrensning på ladetid på 1t, slik at flest mulig kunder for brukt dette fine tilbudet.
Jeg har også en mistanke om at det kan være personer som arbeider på senteret som bruke ladeplassene mens de er på jobb...
Blir spennende å se på hva svar jeg får fra Horisont.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Mazzbot

De gangene jeg har ladet der har det vært et par biler som har stått der lenger enn 3 timer . Men de står der uansett , tror de bor i leilighetene som er i bygget faktisk . Hvorfor ikke sette opp flere ladestasjoner ? Men det er jo dumt å ha en type 2 og en shucko ved hver plass.

Burde vært sånn at man må skanne en kvittering for å kunne avslutte lading , eller betale om man ikke er kunde på senteret .

Jeg syntes 3 timer på type 2 er greit , det er jo 6 plasser ved åsane senter med shucko , ofte ledig
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lfc4ever

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 05. mars 2016, klokken 10:04
De gangene jeg har ladet der har det vært et par biler som har stått der lenger enn 3 timer . Men de står der uansett , tror de bor i leilighetene som er i bygget faktisk . Hvorfor ikke sette opp flere ladestasjoner ? Men det er jo dumt å ha en type 2 og en shucko ved hver plass.

Burde vært sånn at man må skanne en kvittering for å kunne avslutte lading , eller betale om man ikke er kunde på senteret .

Jeg syntes 3 timer på type 2 er greit , det er jo 6 plasser ved åsane senter med shucko , ofte ledig
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

jkirkebo

Sitat fra: lfc4ever på lørdag 05. mars 2016, klokken 10:49
Sitat fra: Mazzbot på lørdag 05. mars 2016, klokken 10:04
De gangene jeg har ladet der har det vært et par biler som har stått der lenger enn 3 timer . Men de står der uansett , tror de bor i leilighetene som er i bygget faktisk . Hvorfor ikke sette opp flere ladestasjoner ? Men det er jo dumt å ha en type 2 og en shucko ved hver plass.

Burde vært sånn at man må skanne en kvittering for å kunne avslutte lading , eller betale om man ikke er kunde på senteret .

Jeg syntes 3 timer på type 2 er greit , det er jo 6 plasser ved åsane senter med shucko , ofte ledig
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MEM76

Sitat fra: lfc4ever på lørdag 05. mars 2016, klokken 09:47
Hver gang jeg er det er alle 6 plassene med semihurtiglading opptatt.
Så nå har jeg sent mail til horisont og spurt om det kunne vært mulig å sette en tidsbegrensning på ladetid på 1t, slik at flest mulig kunder for brukt dette fine tilbudet.

Vi trenger ikke en maks-tid på 1t, det er heller ikke ønskelig for kjøpesenteret, ettersom de ønsker at vi skal handle.

De vi trenger at de tar betalt... Betalingsmodellen til Grønn Kontakt hadde vært en ide, den støtter 3,6 til 22kW...

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 05. mars 2016, klokken 10:04
Men de står der uansett , tror de bor i leilighetene som er i bygget faktisk .
Har snakket med folk som bor i leilighetene som lader der, har anbefalt dem å kjøpe type-2 til type-1 kabel. De har ikke andre steder å lade.

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 05. mars 2016, klokken 10:04
Hvorfor ikke sette opp flere ladestasjoner ?
Dette er problemet med gratis...

Gratis funker kun dersom tilbudet er større enn grådigheten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Mazzbot

Vel , skal ikke si så mye jeg da jeg har gjort det selv ^^ stått der både 3 , 4 og 5 timer hehe . ( bodde 400m unna ) men jeg mener da at der ikke bør være problem at de kan få egne ladestasjoner I fellesgarasjen mot betaling av egen strøm . Er litt dumt å belage seg på å bare lade på kjøpesenter ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

MEM76

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 05. mars 2016, klokken 22:28
jeg mener da at der ikke bør være problem at de kan få egne ladestasjoner I fellesgarasjen mot betaling av egen strøm .

Man får uansett problemet med at det blir fult, bedre at de kontakter Grønnkontakt, og spør om den kan ta over slik at vi kan betale med en dynamisk prismodell.

Med en moderat pris, så hindrer vi at folk lader fordi gratis er billigere enn strømmen hjemme.

Gratis lading er en bjørnetjeneste for oss elbilister. Gratis lading skaper harme hos fossil-eierene, det gir ikke incitamenter for utvidelser, overbruk (=det blir fult) eller reparasjon.

Jeg betaler gjerne Grønnkontakt-priser for lading der, uten å blunke..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

lfc4ever

Takk for nyttige innspill, dersom jeg får svar skal jeg sende link til denne tråden.
Intensjonen med lading er vel at trekke kunder til senteret med gratis lading, men det ser ikke ut til å virke helt.....
Mulig en rimelig betaling for lading hadde vært løsningen og her er jo grønn kontakt fin :) Da får en jo også opp status på laderne.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

pudderjagar

Lading på kjøpesenter er og blir gullerota for å trekkje til seg kundar i elbilverden. OG da funkar spesielt på dei somkan nytta høgare AC effektar. Og da vil koma bilar som kan nytta høgare AC på lading fremover.

Å ta betalt for ei slek tjeneste i kjøpesenter er som om å ta betalt for parkering frå første minutt. Då mistar du mange kundar.

At da vil værta litt svinn i form av dei som bur i gangavstand til senteret vil bruka da som "heimelading" vil alltid skje, men da er ikkje så mange som bur så nært og baserer seg på "snikelading" Då er da betre at senteret utvider kapasiteten. Dei fleste som lader går heller opp i senteret der det er varmt. Kjøper noko småtteri som dei gjerne ikkje har bruk for eller gjer ein storhandel samtidig.

Så betaling for desse plassane er nok ikkje noko alternativ. Her må heller antall ladepunkt utvidast etter prinsippet om dynamisk lastfordeling gjennomførast. Eg har sjøl sendt epost til driftsleder på Horisont men har ikkje høyrt noko. Da eg veit er at senteret ønsker å bytta ut alle stasjonane fordi dei er ustabile.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mazzbot

Flere ladepunkt , 3 timer som max , kan jo flytte bilen etter 3 timer ^^

Bedre kontroll av lading for vekterne sånn at om man ser samme bil hver dag så Bør vekterne gi bot og evt andre ting .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

MEM76

Sitat fra: pudderjagar på søndag 06. mars 2016, klokken 12:43
Lading på kjøpesenter er og blir gullerota for å trekkje til seg kundar i elbilverden. OG da funkar spesielt på dei somkan nytta høgare AC effektar. Og da vil koma bilar som kan nytta høgare AC på lading fremover.

Å ta betalt for ei slek tjeneste i kjøpesenter er som om å ta betalt for parkering frå første minutt. Då mistar du mange kundar.

Dersom de ikke er ledig, så er det ikke noe vits å gå der... I tillegg så ødelegger de marketed til de andre.

Hva skjer når det er over 50% ladbare biler, det er ikke skalerbart med gratis lading, selv med maks 1 time lading..

Sitat fra: Sven-E på søndag 06. mars 2016, klokken 14:56
Dette bør så følges opp med noen "parkeringsvakter" for å få jaget bort naboer.
Da blir det lading for kunder, med god tid til å handle, (alternativt gå på kafe i tillegg,).

Hvor mye skal de betale i lønnskostnader for at du skal få gratis energi til bilen din?

Sitat fra: Sven-E på søndag 06. mars 2016, klokken 14:56
Begynner de med avgift, trekker kundene til andre steder for å handle.

Dersom prisen er fornuftig, så har det motsatt effekt for meg. Jeg vet at jeg får strøm..

Når det er gratis så vil de 6 lade-punktene så og si alltid være opptatt.

Sitat fra: Mazzbot på søndag 06. mars 2016, klokken 15:03
Flere ladepunkt , 3 timer som max , kan jo flytte bilen etter 3 timer ^^

Det er allerede 3 timer maks.

Betaling => flere ladepunkter.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

MEM76

Sitat fra: Sven-E på søndag 06. mars 2016, klokken 18:19
Og hvilket markedet for andre er det du mener?
De som ikke tilbyr lading i det heletatt?
Eller de andre som TAR betaling for lading?

Gratis lading hos Horisont ødelegger for:
* Statoil Haukås
* Møller Bil Åsane (Fortum)

Sitat fra: Sven-E på søndag 06. mars 2016, klokken 18:19
Sitat fra: MEM76
Dersom prisen er fornuftig, så har det motsatt effekt for meg. Jeg vet at jeg får strøm..
Det vet du vel ikke.
Dersom prisen er fornuftig, så er den vel like fornuftig for alle andre også.
Du kan uansett ikke regne med at alle andre slutter å lade der for det om du er villig til å betale for det.

For egen del har jeg sluttet å handle hos Kiwi, som tar betalt for ladingen.
I stede har jeg begynt å handle hos Coop.
Sponser de meg med "gratis" strøm av og til, så handler jeg heller hos dem.
Det er ikke alltid det er ledig å lade der, men det er det ikke hos Kiwi heller.

Det er fordi du ikke trenger støm. Dersom du trenger strøm, så går du ikke der hvor det nesten garantert er opptatt. Gratis=opptatt. Og verre blir det når andelen av ladbare biler forsetter å øke.

Wikipedia:
SitatThe tragedy of the commons is an economic theory of a situation within a shared-resource system where individual users acting independently and rationally according to their own self-interest behave contrary to the common good of all users by depleting that resource.

Vi trenger destinasjons-lading som biler med alt fra 3 til 22kW lader kan bruke til en fornuftig pris. Gratis lading er en bjørnetjeneste for el- og ladbarhybrid-bilister.. Vi klarer ikke å bygge ut et tilbud som dekker folks grådighet.

Grønnkontakt er den eneste som har fornuftig prismodell for destinasjons-lading.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Electrix

Jeg er helt enig med MEM76, flere sentere og bedrifter burde sette opp ladepunkt i samarbeid med GK. Da får de dekket utgiftene (kan sette opp mange punkt til samme kost som noen få) og ladepunktene er ledig til de som trenger det. Ca 1,50 til 2,50  kr pr kWt er såpass lav pris at man kan basere seg på slik lading dersom man ikke har fast plass hjemme.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elbil-1

Helt uenig!

Betalingsviljen til "lokalt handlende" er ikke tilstede for å betale noe for å saktelade, når de kan putte i stikkontakten hjemme tilnærmet "gratis".

Skal butikker få et konkurransefortrinn og tiltrekke seg el-bilister, bør de ha gratis lading opp til 11KW.

Lading på 22KW + hurtiglading kan de ta betalt for.

Da vil lokale bilister velge den butikken som gir de påfyll til en time eller to med handling.

Parkeringsregulering inntil 2 timer vil fjerne de som står i timesvis og lader. (forutsatt at det er krav om ladeskive og aktive p-vakter)


Vi ser det her i byen, at butikker med mange 7,4 og 11KW kontakter med betaling, står stort sett tomme.




lfc4ever

til info lading på horisont er 22kw derfor synes jeg at evt betaling eller tidsbegrensing på 1 time hadde vært ok.
Enig at lavere ladefart burde være gratis
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA