Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Summon- Parkere i trang garasje

Startet av P66275, torsdag 03. mars 2016, klokken 19:57

« forrige - neste »

P66275

Jeg ville i dag spent teste muligheten for å parkere ved hjelp av Tesla-appen. For sikkerhets skyld valgte jeg å sitte inne i bilen. Funksjonen aktiveres, bilen jobber seg pent og rolig inn i garasjen og går automatisk i P. Veldig fornøyd Teslaeier registrerer så plutselig en grusom lyd bak i bilen idet garasjeporten rammer bakfangeren, lager noen fæle striper før den returnerer.
Fxxn i hxxxxte. Grgrgrgr. Bilen hadde ikke kjørt helt inn før HomeLink aktiverte porten. Jeg er rasende, men vet ikke helt på hvem...

Perlehvit P85D m/ alt

Muffinman

Har merket meg på diverse videoer av dette at bilen begynner å rygge ut veldig tidlig, og gjerne når det bare er på håret at porten er langt nok oppe. Er dette noe brukeren kan justere?

LASOL

Jeg opplevde det samme i dag. Men jeg var heldigere enn trådstarter da jeg sto utenfor bilen.
Jeg hadde (dessverre) aktivert homelink. Jeg fjernstyrte bilen med appen og det gikk usedvanlig tregt å komme inn. Og selv om jeg hadde justert summon slik at bilen skulle stoppe 20 cm fra garasjeveggen så stoppet den en del tidligere. Og så fort bilen mente den var inne gikk jo porten ned... Men jeg fikk kastet meg bak og stoppet den med skuldra. Men problemene var ikke over da. Bilen nektet å gå fremover og bakover på summon etter dette og hadde stoppet slik at jeg nesten ikke kom meg inn i bilen og fikk kjørt den ut igjen..

Tror det blir lenge til jeg bruker den igjen i garasjen hjemme.
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

boppus

For alle dere med garasje; installer et kit som hindrer porten i å gå ned dersom noe er i veien. Det har du glede av uansett.
Jeg monterte min i høyde med skiltet i front, som er ytterste punkt.
Nei, jeg bruker allikevel ikke Summon...

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

jorkus

85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Thomas N

Sitat fra: boppus på torsdag 03. mars 2016, klokken 20:44
For alle dere med garasje; installer et kit som hindrer porten i å gå ned dersom noe er i veien. Det har du glede av uansett.
Jeg monterte min i høyde med skiltet i front, som er ytterste punkt.
Nei, jeg bruker allikevel ikke Summon...
Jeg har det, men det må nok flyttes litt på, da garasjen ikke alltid registrer bilen.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

lunitiks

Ok så dette er et issue med HomeLink...? Eller...?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bernta

Sitat fra: LASOL på torsdag 03. mars 2016, klokken 20:21
Jeg opplevde det samme i dag. Men jeg var heldigere enn trådstarter da jeg sto utenfor bilen.
Jeg hadde (dessverre) aktivert homelink. Jeg fjernstyrte bilen med appen og det gikk usedvanlig tregt å komme inn. Og selv om jeg hadde justert summon slik at bilen skulle stoppe 20 cm fra garasjeveggen så stoppet den en del tidligere. Og så fort bilen mente den var inne gikk jo porten ned... Men jeg fikk kastet meg bak og stoppet den med skuldra. Men problemene var ikke over da. Bilen nektet å gå fremover og bakover på summon etter dette og hadde stoppet slik at jeg nesten ikke kom meg inn i bilen og fikk kjørt den ut igjen..

Tror det blir lenge til jeg bruker den igjen i garasjen hjemme.

Jeg var redd for at dette skulle skje meg også, så jeg valgte å ikke aktivere homelink under summon. I tillegg så vet ikke portåpneren om bilen skal inn i garasjen eller ut. Om porten ved et uhell skulle stå oppe når summon aktiviseres med homelink, så vil poten gå ned mens bilen ruller ut...
Må uansett stå i nærheten av bilen for å bruke summon, så tenke også derfor at homelink var unødvendig å ha aktiv (selv om det hadde vært kult). Når jeg leser dette er jeg glad for at jeg deaktiverte homelink under summon.

Det med hastighet på porten burde også være noe man bør kunne ta hensyn til i summon, da noen porter er tregere enn andre. Man bør ha en option som sier at bilen skal vente x antall sekunder mellom aktivisering av homelink og før bilen kjører.
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

Toonster

Er jo rett og slett elendig om ikke bilen klarer å beregne når porten er åpen.

Løses enkelt med å ta tiden fra bilen "trykker" på garasjeåpneren til sensorene til bilen ikke "ser" porten lenger.
Da har den gått opp X antall cm. Da må bilen bare regne ut hvor mange sekunder den må vente til porten har gått så langt opp slik at det er trygt/klaring for å kjøre bilen inn/ut.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

lunitiks

Dette bør være en skikkelig no brainer for Tesla å fikse opp i.

(A)
Ved at parksensorene registrerer hvor garasjeportåpning er når bilen sklir inn, og således vet når denne er tilbakelagt og HomeLink kan aktivere lukking av port.

eller

(B)
Ved at brukeren, ved første gangs aktivering av Summon/HomeLink, manuelt legger inn følgende:
Input 1: Parksensor foran registrerer avstand frem til veggen foran bil inni garasjen, bruker setter bilen i P.
Input 2: HomeLink aktiveres manuelt når brukeren ser at porten kan lukkes trygt.

Senere automatisk HomeLink-lukking av port skjer først når bilen er parkert og har avstanden som nevnt i Input 1


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

boppus

Sitat fra: jorkus på fredag 04. mars 2016, klokken 06:39
Forslag til kit?

Jeg kjøpte det på portspesialisten.com, de har det ikke på nettsiden sin, kontakt dem. Det er to IR-enheter med noe jern og metall, samt ledning til portåpneren. Enkelt, og kostet noen hundre.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Thomas N

Sitat fra: Toonster på fredag 04. mars 2016, klokken 10:59
Er jo rett og slett elendig om ikke bilen klarer å beregne når porten er åpen.

Løses enkelt med å ta tiden fra bilen "trykker" på garasjeåpneren til sensorene til bilen ikke "ser" porten lenger.
Da har den gått opp X antall cm. Da må bilen bare regne ut hvor mange sekunder den må vente til porten har gått så langt opp slik at det er trygt/klaring for å kjøre bilen inn/ut.

min kjørte rett i porten da den ikke hadde åpnet porten først....
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Toonster

Sitat fra: Thomas N på fredag 04. mars 2016, klokken 21:47
Sitat fra: Toonster på fredag 04. mars 2016, klokken 10:59
Er jo rett og slett elendig om ikke bilen klarer å beregne når porten er åpen.

Løses enkelt med å ta tiden fra bilen "trykker" på garasjeåpneren til sensorene til bilen ikke "ser" porten lenger.
Da har den gått opp X antall cm. Da må bilen bare regne ut hvor mange sekunder den må vente til porten har gått så langt opp slik at det er trygt/klaring for å kjøre bilen inn/ut.

min kjørte rett i porten da den ikke hadde åpnet porten først....

Noen Tesla teknikere som må sparkes, og inn med nye som kan kode litt - sykt elendig at det er mulig
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

El Toro

Jeg får beskjed om at "You are too far away from your vehicle. Please move closer to use Summon", selv om jeg står kloss oppi venstre fordør og holder fob'en rett utenfor bilvinduet. Men det er kanskje like greit at det ikke fungerer - erfaringene fra dere andre er jo ikke bare positive...
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA