Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Modell S uten panoramatak

Startet av El-sa, tirsdag 01. mars 2016, klokken 13:53

« forrige - neste »

El-sa

Hei alle sammen!

Jeg skal sannsynligvis snart kjøpe min første Tesla, og har en brukt på hånden til en hyggelig pris. Denne mangler imidlertid panoramatak, og jeg lurer på om det er noen som har erfaring med Seasuckers eller liknende skistativ på bil med alutak. Har ikke funnet noe entydig om dette på det store internettet, så da henvender jeg meg til ekspertene her. Jeg har bruk for skistativ ca 3-4 ganger i året, og regner med at jeg skal få med meg annen last i det enorme bagasjerommet på Teslaen. Er det verdt å betale mye ekstra for glasstaket?
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

Cookie Monster

#1
Funker fint med SeaSuckers. Får mange forskjellige typer for ski/snowboard og sykkel.

Har aldri hatt bil med takstativ og har det heller ikke på min Tesla. Ikke noe problem å få med ski og snowboard på fjellet ved å feste SeaSuckers på taket eller bakruta/luka :)

Brannfakkel: Bonus at man slipper vann i håret, knirkelyder når det er kaldt og kulderas fra taket  ;D


2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Martinius

Jeg har seasucker sykkelstativ. Det fungerer, men det bør tas av hver gang det benyttes. Ikke la det stå på i solsteika i timer eller dager som jeg gjorde. Dette medførte mikroskopiske merker i lakken (forseglet med Opti Coat). Og det er viktig at lakken og sugekoppen er helt ren når stativet skal på. Jeg har ikke erfaring med skistativ.

En annen ting er at hastigheten din begrenses til 120 km/t når stativet er i bruk. Stativet fungerer etter hensikten, men sykkel på tak er tungvint i forhold til hengerfeste. Så hengerfeste kommer jeg til å skaffe meg.

Ta kontakt med Hallstein som tar inn seasucker via Vsport.no. Veldig serviceinnstilt og hyggelig kar!

Cookie Monster

#3
Kan være en ide å legge xpel folie på taket for å hindre slike merker. Biler med panotak har også samme problem at det blir merker der festet er.

Selv fester jeg det bare på bakruta på tvers for skiene.

Har ikke noe bilder men er ca slik som dette bare at jeg har en mindre type som går på bakruta som har plass til 2 par ski. Så ingen merker på lakken.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Martinius

Du må ikke finne på å feste seasucker i folie... Den sitter dårligere enn lakken for å si det sånn. Det så ut som en genial setup med å kun benytte bakruta, Cookie.

Jeg er ellers strålende fornøyd med Alu tak. Det ser bedre ut, og isolerer godt. Dessuten så akser jo Sir Speedy mye bedre enn andre 85D som har den tunge glassklumpen på toppen, for ikke å snakke om handling, oioioi!

Det blir mindre plass og luft innvending, men jeg er kun 1725.3 mm høy så det går fint..

Cookie Monster

Sitter det dårligere på selve folien eller mener du at folien løsner? Selve folien sitter veldig bra og disse suger seg jo fast med vauum.

Men mulig du har rett for har ikke prøvd skistativ på det selv. Men har ikke hatt noe problem med å feste gopro kamera på folierte flater ved banekjøring selv over 200 km/t har det ikke ramlet av og det festes på samme måte.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Martinius

Ja, folien kan visstnok løsne. Vet ikke om det er mest ifm. en kræsj eller hva, men jeg fikk hvertfall klar beskjed om dette da jeg forhørte meg med seasucker.com

El-sa

Takk for nyttig info. Smart løsning å feste stativet på bakruten. :-)
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA