Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dyrt lyspæreskifte

Startet av Flyvern, mandag 29. februar 2016, klokken 19:12

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Bor litt nord for Trondheim så da er vell geigrafien et stykke unna uansett. Har 3 små hjemme så kjenner til tidsklemma. Tenkte ikke mye hjelp, bare sånt småtteri jeg ikke finner ut av selv ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lille Lance

Begge hovedlysene sluknet her en dag. Innom Tesls verksted og fikk skiftet. Det kostet totalt med arbeid kr 4600.
Lyspærene har da virket i 4,5 år / 110.000km. Skulle pærene fungert lenger?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Hodetelefoner

Pærene slites når de starter.  Dvs, bergensere har antagelig høyere slitasje pga tuneller og regn.
Selv kjører jeg DRL og tåkelys. Desverre tennes lysene når man åpner bilen. Det burde vært et option..

E_S

Jeg har gjort det til vane å bytte manuelt mellom "off" (på dagtid) og parklys (tunneler, regn etc.) slik at xenonpærene ikke tennes hver gang det er en liten undergang eller lignende. Likevel utrolig irriterende at den spretter til "auto" hver gang man starter bilen.

Uansett bytter jeg pærer selv og kjøper dem aldri i verden hos Tesla, men irriternde at det xenonlyset tennes og slukkes omtrent konstant med standardsettingen..
:)

Hodetelefoner

Kanskje vi kan sende inn forslag om en endring? Hjelper hvis flere gjør det samme.
Lyspærer som xenon tror jeg neppe går på garantien, etter så lang tid.
Da tror jeg enkelte bmw og mercedes eiere, vil feste bordviften til spaken på nettene  :D
Der er pæreskift vesentlig dyrere

What-a-watt

#81
Skiftet parklyspærer (bare den en var defekt) på en BMW 7-serie. Pæren koster 24.- pr. stk, og jobben 2.300.-! De måtte demontere frontfanger og innerskjermer etc.

OlaM

#82
Jeg synes hele denne greia med å spare noen usle wattminutter ved å slå lysene av og på er en uting. Kjørelys er ikke bare for å lyse opp veien, det er også nyttig for å markere at du er aktiv i trafikken. Ser også på flere forskjellige bilmerker at baklys ikke går på i tunneler, eller bruker lang tid og at sjåføren selv glemmer å sette lys i riktig modus ved tåke - som automatikken uansett ikke senser. Det er ingen vesentlige fordeler, bare make-it-fancy-cause-we-can og ulemper.
'21 3LR

krl

Dette bør være en grei reklamasjonssak... Dyre lyskilder av denne typen kan ikke anses å være noe som bør byttes før etter fem år. Og selv det er jo litt kjip levetid.

MrBacardi

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 09. august 2018, klokken 07:34
Begge hovedlysene sluknet her en dag. Innom Tesls verksted og fikk skiftet. Det kostet totalt med arbeid kr 4600.
Lyspærene har da virket i 4,5 år / 110.000km. Skulle pærene fungert lenger?

Disse Xenon-lysene skal du få dekket på reklamasjon, forutsatt selvsagt at bilen er forbrukerkjøpt og ikke på firma. Xenon-lys faller inn under 5 års reklamasjonsfristen, siden de er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.
Garantien har ikke noe å si her.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

E_S

Sitat fra: OlaM på torsdag 09. august 2018, klokken 10:32
Jeg synes hele denne greia med å spare noen usle wattminutter ved å slå lysene av og på er en uting. Kjørelys er ikke bare for å lyse opp veien, det er også nyttig for å markere at du er aktiv i trafikken. Ser også på flere forskjellige bilmerker at baklys ikke går på i tunneler, eller bruker lang tid og at sjåføren selv glemmer å sette lys i riktig modus ved tåke - som automatikken uansett ikke senser. Det er ingen vesentlige fordeler, bare make-it-fancy-cause-we-can og ulemper.

Problemet med xenonpærer er at de fungerer på mange måter som et lysrør - de blir dårligere og dårligere jo flere driftstimer de har helt til de til slutt konker. Derfor er det ikke ønskelig at xenonlyset er aktivt når det ikke er behov for det.
:)

alda

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 09. august 2018, klokken 13:25
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 09. august 2018, klokken 07:34
Begge hovedlysene sluknet her en dag. Innom Tesls verksted og fikk skiftet. Det kostet totalt med arbeid kr 4600.
Lyspærene har da virket i 4,5 år / 110.000km. Skulle pærene fungert lenger?

Disse Xenon-lysene skal du få dekket på reklamasjon, forutsatt selvsagt at bilen er forbrukerkjøpt og ikke på firma. Xenon-lys faller inn under 5 års reklamasjonsfristen, siden de er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.
Garantien har ikke noe å si her.
Jepp, kan bekräfta att det gäller för andra bilmärken oxå (fick byta på reklamasjon utan kostnad hos Møller Bil på en 4 år gammal Audi, köpt brukt och utanför garanti).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kramzz

Byttet xenon pære hinn dagen! De ville først jeg skulle betale, det skulle koste meg over 2000kr. Jeg sto på mitt og fikk tatt det på garanti, tydlig at de har folk som ikke er helt med på hva som går på garanti og ikke! Bilen min er gått 130000 men har garanti til 173600km(CPO), sikkert dette som gjorde de i stuss. Dette skal gå på garanti ifølge forbrukerrådet  :)
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

pwb

Sitat fra: eKramer på fredag 10. august 2018, klokken 11:04
Dette skal gå på garanti ifølge forbrukerrådet  :)

Sikker på det? Det er vel heller reklamasjon de skal gå på, ikke garanti.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA