Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dyrt lyspæreskifte

Startet av Flyvern, mandag 29. februar 2016, klokken 19:12

« forrige - neste »

Flyvern

Sitat fra: petersv på mandag 29. februar 2016, klokken 19:46
... Du kan jo også bytte til xenonlykter hvis du vil, vil iom. at det ikke er spylere på Tesla uansett. Finner mange på eBay og sikkert finn.no innimellom.

Det var en interessant tanke. Har du hørt at det går an sånn uten videre? Eller er det kanskje en jobb for Tesla pga andre spenninger osv?
Multi-Rød Model S 85

pej

Trodde en av Elons virklige motivsjoner for å lage Model S var at han følte seg "ripped off" når hans fossil måtte på verksted? Hm.. NOT.  Model S vil nok bli en svindyr bil å eie på sikt. Fikk også pris på en baklykt. Altså bare glasset. 12.000,- + arbeid. Ikke akkurat salg på Tesla deler.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Cookie Monster

Elon Musk er en selger tvers igjennom ;)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Flyvern

Sitat fra: petersv på tirsdag 01. mars 2016, klokken 08:45
... Tar man ut frunk-balja har man ok tilgang til pæra, men ikke ballasten. Så for kun pæreskift tror jeg også det er mulig. Er jo utrolig enkelt å prøve i det miste iom. at det bare er et par skruer for å få balja ut.
Bra tips dette og! Jeg skal i alle fall prøve alt mulig før jeg lar verkstedet gjøre dette igjen. Jeg spurte Service Conciergen om det var mulig å bytte pæra selv, men fikk selvfølgelig standardsvaret Nei i neste sekund.
Multi-Rød Model S 85

Cowboystrekk

Kan man virkelig bare sette i en xenonpære istedet for halogen? Er innerskjermen vanskelig å få av? Har ikke techpakka jeg heller så må vell regne med at halogenpærene ryker etterhvert.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Ampéreson

Min far måtte få ny pære på sin Mercedes. Luringene på verkstedet overtalte han i å skifte den andre også da den sikkert gikk snart den og, bilen var 5 år gammel så det var best å være på den sikre siden sa han. Regning: 10 000 kr, og det kun for to pærer og en time til skift. Han måtte holde på håret så han ikke fikk bakoversveis, ble jeg fortalt.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Cookie Monster

#21
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:48
Kan man virkelig bare sette i en xenonpære istedet for halogen? Er innerskjermen vanskelig å få av? Har ikke techpakka jeg heller så må vell regne med at halogenpærene ryker etterhvert.

Nei man må da ha xenon ballast også.
Er andre typer lamper hvis man har Xenon med plass til ballasten under og annen type feste for pæren.

Man kan ettermontere slike xenon kit som passer i feks HB3 9005 som jeg tror Tesla bruker. Men er ikke lov men neppe noe som blir oppdaget siden de fleste tror den har xenon uansett. Men største problemet er nok at Tesla ikke liker det og kan begynne å skylde på at ballasten har gjort at Drive Unit har blitt ødelagt pga støy på ledningsnettet ;D

Er ikke vanskelig å ta av innerskjermene. Har man ikke gjort det før tipper jeg man bruker ca 30-40 min på hver side å bytte pæren.

En D8S Osram xenon pære som Tesla med xenon har originalt koster ca 500,- så ikke veldig dyrt. Man må være mer obs på priser å sjekke hva det koster og ikke bare finne seg i prisene mange verksteder tar.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Jejl

Philips selger halogenpærer med 4 ganger så lang levetid ( 100.000km). Har brukt dem på mine tidligere biler, og det fungerer.

Mener de også er på 44/48 watt, så en ekstra bonus blir ca 600 meter lengre rekkevidde når bilen er fulladet. :)

o.b.lix

Sitat fra: petersv på tirsdag 01. mars 2016, klokken 08:45
Han tenker nok på gjennom frunk. Tar man ut frunk-balja har man ok tilgang til pæra, men ikke ballasten.

På min 85D ar det tilgang til både pære og ballast om man tar ut frunk-balje.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cowboystrekk

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:23
Sitat fra: petersv på tirsdag 01. mars 2016, klokken 08:45
Han tenker nok på gjennom frunk. Tar man ut frunk-balja har man ok tilgang til pæra, men ikke ballasten.

På min 85D ar det tilgang til både pære og ballast om man tar ut frunk-balje.
Så man kan greie seg uten å ta av dekk og innerskjerm? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

o.b.lix

Ja på biler med D, tror ting er annerledes på bakhjulsdrevne biler.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:23
Sitat fra: petersv på tirsdag 01. mars 2016, klokken 08:45
Han tenker nok på gjennom frunk. Tar man ut frunk-balja har man ok tilgang til pæra, men ikke ballasten.

På min 85D ar det tilgang til både pære og ballast om man tar ut frunk-balje.

Soooiiiiiiiiiiit  :D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Powerflux

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 01. mars 2016, klokken 12:00
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:23
Sitat fra: petersv på tirsdag 01. mars 2016, klokken 08:45
Han tenker nok på gjennom frunk. Tar man ut frunk-balja har man ok tilgang til pæra, men ikke ballasten.

På min 85D ar det tilgang til både pære og ballast om man tar ut frunk-balje.

Soooiiiiiiiiiiit  :D
Tiltredes  ;D ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Cowboystrekk

Jeg forstår egentlig lite av sånt, men om jeg bare må bytte pæra (halogen) og bakhjulsdrift, kan jeg da komme til via frunk eller må jeg via innerskjerm? Hva er egentlig ballast? ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

joda

Ballast benyttes for å begrense strømmen til elektronikk for å hindre eventuelt skade på utstyret pga for stort strømtrekk. (i dette tilfellet Xenon pæren)
TMS 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA