Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2x 16a til 1x32a

Startet av Truls Lurås, mandag 29. februar 2016, klokken 15:14

« forrige - neste »

Truls Lurås

Hei bare er spørsmål til dere som har mer elektrokunskap her inne. Jeg har bestilt en 32a - 16a- 10a lader til min kia soul. I min hjemkommune er det veldig få elbiler men 5 gratis ladestatjoner med 2x16a på hver stolpe disse har shuko disse står nesten altid ledig. Går det an å koble min 32 ampers lader med en overgang slik at jeg belaster begge 16a kursene dvs man lager en overgang med 2 shuko i parelell koblet på er 32 a enfas stikk. Ville dette funke?

Mvh Truls.

Griffel

Sitat fra: Truls Lurås på mandag 29. februar 2016, klokken 15:14
Hei bare er spørsmål til dere som har mer elektrokunskap her inne. Jeg har bestilt en 32a - 16a- 10a lader til min kia soul. I min hjemkommune er det veldig få elbiler men 5 gratis ladestatjoner med 2x16a på hver stolpe disse har shuko disse står nesten altid ledig. Går det an å koble min 32 ampers lader med en overgang slik at jeg belaster begge 16a kursene dvs man lager en overgang med 2 shuko i parelell koblet på er 32 a enfas stikk. Ville dette funke?

Mvh Truls.
Nei, det vil ikke fungere og dessuten være livsfarlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Truls Lurås

Kan du forklare ville gjerne fårstå hborfor dettr ikke går.

Griffel

#3
Sitat fra: Truls Lurås på mandag 29. februar 2016, klokken 17:36
Kan du forklare ville gjerne fårstå hborfor dettr ikke går.
Livsfarlig fordi:
Mens den kobles til har pinner på støpsel 2 spenning straks støpsel 1 settet i kontakten. En kan også risikere at andre trekker ut ene kontakten og dermed utsetter en også andre for fare. Selvfølgelig er det også ulovlig.

Virker ikke fordi:
Dessuten må de to Schuko kontaktene være på samme fase, og en må sette inn støpselet riktig veg for å hindre kortsluttning.

Om en er forsiktig og får dette til, vil lading høyst sansynlig hindres ved at jordfeilbrytere løser ut siden det er omtrent umulig å kablene nøyaktige nok til å hindre dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Truls Lurås på mandag 29. februar 2016, klokken 17:36
Kan du forklare ville gjerne fårstå hborfor dettr ikke går.

Evt skader som du forårsaker på andres eiendom eller din egen bil vil ikke dekkes av garanti eller forsikring, det er hærverk som du personlig må dekke.

Ingen ønsker at en cowboy som bedriver livsfarlige elektriske eksperimenter på andres elektriske anlegg gjør at de som tilbyr elbil-lading må revurdere risikoen ved å ha elbil-ladepunkter og begynner å fjerne disse ladepunktene for å redusere risikoen for brann, jordfeil, kostnader for å skifte ledningsnett/sikringsskap osv.

Elbil-ladeinfrastrukturen må kun benyttes slik den er ment å benyttes.

Ta heller kontakt med kommunen og be dem sette opp en type2-kontakt med mulighet for 32A. Doner en type2-ladeboks til kommunen hvis dette er viktig for deg, da slipper de å vente på budsjettmidler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Truls Lurås

Ja takk for info. Veldig forklarende. Dette kommer jeg da ikke til å gjøre. Blir nok å donere en 32a lader i stedet.

KjellG

Hva mener du med å donere en lader? Laderen din er innmontert i bilen så lenge vi snakker om AC-lading. Boksen på veggen er egentlig bare en stikkontakt.

Truls Lurås

Ja det var litt utydelig kanskje. Mener å donere en 32 a veggboks.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på onsdag 02. mars 2016, klokken 14:59
Hvis det er 2x16A i hver stolpe, er det da 2 separate ledninger dit, eller er det en tykkere (32A) kabel som går dit, som deles i 2 stk. 16A kurser i stolpen?

Er det 32A som går til stolpen, så er det vel rimelig enkelt å bygge om.
Er det 2 x 16A som går dit, så er det ikke like lett.

Det er nesten garantert 1x32A. Ihvertfall er alle Garos stolper forutsatt koblet på den måten, etter hva jeg kan se på hjemmesiden. Noe annet ville også vært merkelig.

At det er 1x32A er en stor fordel, siden man da kan sette opp en Type 2 stolpe med lastbalansering. Dvs. at man får 32A om man står alene eller 16A om det er to stk. tilkoblet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA