Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør jeg be møller sjekke batteri?

Startet av bgrodem, fredag 26. februar 2016, klokken 10:36

« forrige - neste »

bgrodem

Hei, bor i stavanger og temperaturen de siste mnd har vel jevnt over vært 0-7 grader ute.
Jeg lader bilen til 90% ved lading er også bilen forvarmet til morgenen fra stikk, kjøringen min vil jeg påstå ville komme under "økonomisk". 

Men nå jobber jeg på forus nøyaktig 16km unna hjemmet og kan kun kjøre denne strektningen 3 ganger før jeg er på rødt..  noen andre som har tilsvarende erfaring?  Synes det er veldig kort rekkevidde..

Ottara

Erfaringsmessig er den største strømsluken å varme opp kald bil til 22 grader. Altså teller antall stopp (på et par timer) teller mer enn lengden du kjører.
Men viktigst av alt. Hvorfor lader du bare til 90%? Dersom det er for å unngå å toppe batteriet for ofte ligger det allerede inne en margin fra VW sin side så det du gjør er "smør på flesk" :)

jensjacob

Jeg vil sige at man skal anstrenge sig for at køre mindre end 4 km på første streg og 5 på de efterfølgende. Dvs. ca. 3,5 streger forbrugt på de 16 km du snakker om.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

tutti


jensjacob

Jeg stoler ikke helt på bilens målte strømforbrug. Især hvis jeg regenererer meget så vurderer jeg at det reelle forbrug er højere end det bilen viser.
Simpelthen fordi den ikke tager højde for at det kun er 80-85% af den målte energi (ind i batteriet) der bliver til tilgængelig energi på batteriet. Fuldstændig ligesom når man lader fra stikkontakten.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

bgrodem

Da var lading oppjustert til 100% igjen :) 
Litt usikker på hva du mener jensjacob men det jeg vill frem til er at per i dag så kan jeg kjøre 48km før "tankmåleren" er gått i rødt.. forbruket er som vedlagt, ikke særlig høyt vil jeg tro..

LordLiberty

#6
Jeg kjørte samme strekningen 4 ganger på lørdag. Ladet til 75% før start og var ikke i nærheten av rødt til slutt. 22 grader varme og normal kjøring. Men jeg har varmepumpe.
VW eGolf VP
Prod. uke 22
2016 model

bgrodem

Takk for kjapt svar..  Nå skal goffen inn til møller neste mandag for bytte av bremselyset opp på spoiler bak,
(ikke mer enn et par pærer igjen der som lyser) og helt klart nå skal de og få sjekke batteri..

Callah

Bor i Tananger og beveger meg daglig bort til Universitetet. Ligger rundt et forbruk på 22-24 KW / 100km. Vil si at det er ganske normalt i disse kalde dager uten varmepumpe å kjøre veldig kort :)

MEN! Det skal nevnes at ved forsiktig akselerasjon, 20 grader i kupeen og skitkoker på så kan du faktisk oppnå en fin verdi på 17-18 KW / 100km. Altså over 100 km rekkevidde. Prøv det neste gang du ^^

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA