Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?

Startet av Muffinman, onsdag 24. februar 2016, klokken 13:20

« forrige - neste »

sigurdi

#30
Enkelt lader og testet dette i dag.

Bilen gikk ned til 27A og rapportere 3 - 236v - 19kW (Feil) og 34.6km/h

Den viser pilot til 32A, men ikke mulig å velge mer en 27A.

Måler følgende strømtrekk med tang ampermeter:
27A på L1 (Går til N Type2)
15A på L2 (Går til L1 Type2)
15A på L3 (Går til L2 Type2)

Men hadde følgende spennings på fasene mine, som jeg vil si er bra. ;-)
L1 - L2 - 236v
L1 - L3 - 236v
L2 - L3 - 240v
Horten
Model X90D (18.03.17)

havardhm

Sigurdi, du koblet dette gjennom en stasjonær type 2 ladeboks? Koblet det om selv da regner jeg med, uten å få det "godkjent" av elektriker? Hva slags lader har du?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

sigurdi

#32
Sitat fra: havardhm på mandag 29. februar 2016, klokken 22:53
Sigurdi, du koblet dette gjennom en stasjonær type 2 ladeboks? Koblet det om selv da regner jeg med, uten å få det "godkjent" av elektriker? Hva slags lader har du?
Elektrikkeren som kobler er en god kamerat som er like inntersert som meg, men dette var nytt også for han. ;-)
Men om han kunne skrive samsværs ærklæring på dette oppsettet måtte han sjekke i regelverket og med kollegaer.
Selv jobber han mest med industri innstalasjoner og mindre med husholding men hadde ikke været borti en slik oppkobilng før.

Har en integrert type2 lader i sikrings skap og enfas uttak på yttervegg (styrt fra mobil), lade regulator er fra jkirkebo, Type2 kabel er 7m fra Tesla (omgjort til piggtale), kontaktorer og RCCB vern, overlast vern osv er fra elektrikker.

Så koblet for å sjekke fungsjon, er tilbake til  Godkjent Type2 enfas lader nå.
Bilen min ble levert i desember og har det nye Rele oppsettet slik at den kan trekke 32A fra enfas Type2 kabel med singel lader, slipper å laske for å fordele på de tre del laderene med bruk av Type2 kabel.
Legger ved bulletin på omgjøring på eldre biler. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Griffel

Sitat fra: sigurdi på mandag 29. februar 2016, klokken 22:32
Enkelt lader og testet dette i dag.
Bilen gikk ned til 27A og rapportere 3 - 236v - 19kW (Feil) og 34.6km/h
Hadde dette vært en kjent tilkobling for bilen ville den ha vist:
15A    2 -236V-7.3 kW og da tilsvaende mindre km/h. (Dersom strømmen synker har dette med Teslas lader å gjøre ikke med ladestasjonen eller UMC)

Men siden 2 fas ikke er forutsett ved konstruksjonen må du regne det ut selv ved å dele på 2,6 eller gange med 0,38.  (for de som lurer: 3xsqr3/2= ca. 2,6)

Sitat fra: sigurdi på mandag 29. februar 2016, klokken 23:40
Elektrikkeren som kobler er en god kamerat som er like inntersert som meg, men dette var nytt også for han. ;-)
Men om han kunne skrive samsværs ærklæring på dette oppsettet måtte han sjekke i regelverket og med kollegaer.
Det er ingen prinsipiell forskjell på dette og "lasket" så i den grad "lasket" er akseptert så må denne løsningen også aksepteres.

Jordfeilmessig har denne mer nytte av av en Type B jordfeilbryter enn lasket-løsningen. I tilfelle jordfeilbryter ble montert før reglene stilte krav om Type B bør elektrikker bytte til Type B ved en slik endring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Sitat fra: Griffel på mandag 29. februar 2016, klokken 23:41
Sitat fra: sigurdi på mandag 29. februar 2016, klokken 22:32
Enkelt lader og testet dette i dag.
Bilen gikk ned til 27A og rapportere 3 - 236v - 19kW (Feil) og 34.6km/h
Hadde dette vært en kjent ttilkobling for bilen ville den ha vist:
15A    2 -236V-7.3 kW og tilsvaende mindre km/h.

Men siden 2 fas ikke er forutsett ved konstruksjonen må du regne det ut selv ved å dele på 2, 6 eller gange med 0, 38
Så jeg med singel lader får faktisk litt lavere hastighet en om jeg lader med 32A enfas. ;-)
Ligger normalt sett på 234-236v og med 32A blir det  7,4-7,5kW.
Men den fordeler jo litt bedre, så for belastning totalt er det vel faktisk litt bedre med en slik oppkobling om man kan få samsvars erklæring.
Er dog litt usikker hva Tesla sier om dette.
Horten
Model X90D (18.03.17)

OleJA

Har noen testet om dette også virker på eldre (2013)  biler?

Muffinman

Er på nippet til å bytte ut blåkontakten i overgangen fra trefase 230v/16A til rød og teste. 2013-modellen har fått diverse oppgraderinger tilknyttet ladesystemet inkludert releboks, så om det virker her trenger det ikke virke på alle biler.

elbilmanne

Er det noe mulighet for at man kunne lurt ut noen flere ampere om man hadde lasket inn bilens L3 på en av de andre fasene?

sigurdi

#38
Sitat fra: magnushj på lørdag 05. mars 2016, klokken 17:10
Er det noe mulighet for at man kunne lurt ut noen flere ampere om man hadde lasket inn bilens L3 på en av de andre fasene?
Testet når vi holdt på og det FUNGERE IKKE, prøver å starte ladingen og avbryter.
Men ingen feilmeldinger.

Samme er med biler med rele så må man ha 32A enfas mellom N og L1 andre oppkoblinger gir ikke lading.

Bil med rele slik at man får ladet med enfas 32A IT over Type2 så fungere det også med lasking.
L1 til N på Type2
L2 til L1,L2,L3 på Type2 kabelen, dette er nok pga det er slik UMC sender strømmen om man kobler til 32A enfas.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

#39
Testet nå, og det fungerer på P85`en fra 2013 (med ettermontert laskeboks). Overgangen må kobles L1-L1, L2-L2 og L3-N for at det skal fungere. Kobler man en av de andre lederene til L3  i den røde blir det ikke liv i UMC. Tipper at de som har prøvd tidligere og konkludert med at det ikke virker har koblet i en kombinasjon som ikke fungerer.

For min del kan ekstra 15% effekt være verdifullt når jeg er på farten og lademulighetene ikke blir som forespeilet. Ved en anledning ankom jeg overnattingssted hvor det som skulle være en 32A kontakt som viste seg å være 16A. Dagen etterpå kom jeg fram til supercharger med 2%. Med en slik overgang ville jeg ankommet med 7%.

P90D`en har forresten en utgave av UMC jeg ikke har sett før. Lysdiodene, eller stripa hvor det skal lyse fra, er skjult og man ser ikke at det er lys i den før det faktisk lyser. Den er merket 3P, ITG. Og den klarte å åpne ladeluka på gamlingen. Det har aldri latt seg gjøre fra UMC eller supercharger tidligere (kun tredjepartsåpner), og Tesla fant aldri ut av det. Faktisk åpnet den luka på bilen som stod ved siden av i samme slengen :)

turfsurf

Fungerte med L1 og L2 tilkoblet her og. Det er vel ikke så nøye om det er L1, L2 eller L3 som er koblet til N, poenget er vel at det er koblet "noe" til L1 og L2 på den røde stikkontakten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sigurdi

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. mars 2016, klokken 14:28
Fungerte med L1 og L2 tilkoblet her og. Det er vel ikke så nøye om det er L1, L2 eller L3 som er koblet til N, poenget er vel at det er koblet "noe" til L1 og L2 på den røde stikkontakten.
Er kun bilsiden som er viktig.
Så gjelder samme på rød kontakt som på Type2 kontakt. ;-)
L3 ikke tilkoblet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA