Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?

Startet av Muffinman, onsdag 24. februar 2016, klokken 13:20

« forrige - neste »

Veggen

En av faselederne fra blå plugg koblet til N leder på rød tipper jeg.
Ikke å anbefale i forhold til den beskjedne økningen i ladefart spør du meg.

Powerflux

Sitat fra: Veggen på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:31
En av faselederne fra blå plugg koblet til N leder på rød tipper jeg.
Ikke å anbefale i forhold til den beskjedne økningen i ladefart spør du meg.
Hva et nedsiden i å koble det slik du beskriver?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Havebigfun

Hvis det er slik at man kan lade 37-38km/t med 230V 32A trefas og samtidig trekker ca 18-19 A fra begge fasene må det være verdt mye for de med små hovedsikringer. Dessuten blir det ikke skjevbelastning- noe nettverksleverandøren foretrekker. Ettersom trekket er vesentlig lavere enn 32A blir det vel også litt mindre varmetap under lading.
Jeg synes det er bra nyheter.

Nedsiden er vel at det ikke er i henhold til std- protokoll- kun egnet for noen elbiler og økt fare for stygge feil når alle begynner å skru på ladeutstyr.

Muffinman

#4
En annen ting å ta i betraktning før man eventuelt setter opp ladeutstyr på denne måten er at det sannsynligvis er gjort mulig i software på Model S. Flere som har testet før uten å få det til å fungere, men nå virker det altså.

Det er intet som tilsier at Tesla ikke reverserer dette i fremtidige oppdateringer.

Enig i at fasefordelingen er det mest attraktive her. Typisk om det skulle komme en slik løsning når jeg nylig har ryddet plass på ene fasen hjemme slik at 32A ladingen får fred  :P

EDIT: Om jeg har forstått dette riktig kobles en av fasene til N, og de to andre til hver sin faseleder slik at den siste faselederen inn på rødkontakt er ubrukt? Kunne det i så fall fungere å laske den ene fasen over to slik at også den siste lederen blir brukt?

Og hvor blir begrensningen med enkeltlader her? Sliter litt med å se det for meg, men delladerene er jo begrenset til 16A. Det er jo forsåvidt det røde adapteret til UMC også, men la oss si at vi har en ladeboks som er dimensjonert riktig.

OleJA

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 24. februar 2016, klokken 21:10
Hvis det er slik at man kan lade 37-38km/t med 230V 32A trefas og samtidig trekker ca 18-19 A fra begge fasene må det være verdt mye for de med små hovedsikringer. Dessuten blir det ikke skjevbelastning- noe nettverksleverandøren foretrekker.
Om jeg forstår dette riktig, så kobler man L3 til N. Det vil da gå 18-19A mellom L1-L3(N), samt L2-L3(N). Det vil imidlertid ikke gå noen strøm mellom L1-L2!
Fravær av belastning på en fase er like mye skjevbelastning som om det er belastning på kun den ene fasen :-o

Edit: En får riktignok redusert skjevbelastningen fra 32A til halvparten ved lading med samme effekt fordelt på L1-L3 og L2-L3 :-)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. februar 2016, klokken 21:45
En annen ting å ta i betraktning før man eventuelt setter opp ladeutstyr på denne måten er at det sannsynligvis er gjort mulig i software på Model S. Flere som har testet før uten å få det til å fungere, men nå virker det altså.

Det er intet som tilsier at Tesla ikke reverserer dette i fremtidige oppdateringer.

Enig i at fasefordelingen er det mest attraktive her. Typisk om det skulle komme en slik løsning når jeg nylig har ryddet plass på ene fasen hjemme slik at 32A ladingen får fred  :P

EDIT: Om jeg har forstått dette riktig kobles en av fasene til N, og de to andre til hver sin faseleder slik at den siste faselederen inn på rødkontakt er ubrukt? Kunne det i så fall fungere å laske den ene fasen over to slik at også den siste lederen blir brukt?

Og hvor blir begrensningen med enkeltlader her? Sliter litt med å se det for meg, men delladerene er jo begrenset til 16A. Det er jo forsåvidt det røde adapteret til UMC også, men la oss si at vi har en ladeboks som er dimensjonert riktig.

Om dette virker på 32A ladestasjoner (jeg skal teste når jeg kommer tilbake fra hytta neste uke) vil man med enkeltlader belaste strømnettet med 16A på 2 faser hver isteden for 32A på 1 fase. Eneste fordel er altså at skjevlasten av nettet blir lavere og at man enklere kan lade på 32A selv med f.eks 3x40A hovedsikring. Med dobbeltlader får man teoretisk 2x18,5A. UMC blir begrenset til 2x9,25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Er dette noe Tesla har satt iverk for å forberede sin veggboks i Norge? Mulig dette er første skritt til full 32A 230V trefaslading. Er den teoretiske begrensningen på 2x18,5 A det man kan maks forvente uten trafo?

Powerflux

Jeg sakset dette bildet fra Facebook tråden! Er det noen som har et bilde av den blå siden?

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

rr2000

Trenger vel ikke bilde av den blå kontakten, om man ikke vet hvordan den kobles, bør man kanskje la være å koble noesomhelst ;-)

Jeg har prøvd å lade på 3 fas 230 volt (IT) 32 ampere og det går fint, men det virker ikke som den lader noe raskere enn med enfas selv om den rapporterer at den lader med 22kw. Jeg måler 18 ampere på to av lederne og 31 ampere på en. Når jeg lader med enfas måler jeg 31 ampere på begge lederne. (min bil er fra våren 2015 med dobbeltlader)
P85D

Powerflux

Sitat fra: rr2000 på lørdag 27. februar 2016, klokken 22:04
Trenger vel ikke bilde av den blå kontakten, om man ikke vet hvordan den kobles, bør man kanskje la være å koble noesomhelst ;-)
Pølsesludder!! Reverse engineering fungerer aldeles utmerket :)
Når det er sagt så har jeg allerde funnet ut av det men takk likevel for ingenting! !
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Trustno1

#11
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. februar 2016, klokken 04:43
Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. februar 2016, klokken 21:45
En annen ting å ta i betraktning før man eventuelt setter opp ladeutstyr på denne måten er at det sannsynligvis er gjort mulig i software på Model S. Flere som har testet før uten å få det til å fungere, men nå virker det altså.

Det er intet som tilsier at Tesla ikke reverserer dette i fremtidige oppdateringer.

Enig i at fasefordelingen er det mest attraktive her. Typisk om det skulle komme en slik løsning når jeg nylig har ryddet plass på ene fasen hjemme slik at 32A ladingen får fred  :P

EDIT: Om jeg har forstått dette riktig kobles en av fasene til N, og de to andre til hver sin faseleder slik at den siste faselederen inn på rødkontakt er ubrukt? Kunne det i så fall fungere å laske den ene fasen over to slik at også den siste lederen blir brukt?

Og hvor blir begrensningen med enkeltlader her? Sliter litt med å se det for meg, men delladerene er jo begrenset til 16A. Det er jo forsåvidt det røde adapteret til UMC også, men la oss si at vi har en ladeboks som er dimensjonert riktig.

Om dette virker på 32A ladestasjoner (jeg skal teste når jeg kommer tilbake fra hytta neste uke) vil man med enkeltlader belaste strømnettet med 16A på 2 faser hver isteden for 32A på 1 fase. Eneste fordel er altså at skjevlasten av nettet blir lavere og at man enklere kan lade på 32A selv med f.eks 3x40A hovedsikring. Med dobbeltlader får man teoretisk 2x18,5A. UMC blir begrenset til 2x9,25A.

Interessert i å høre om dette fungerer. Hos meg har jeg til stadighet problemer med at ladehastighet blir redusert til 24A pga lav spenning i nettet under belastning (bor langt utti skauen)
Vil tro at lastbalansering vil kunne hjelpe litt på dette.


Hodetelefoner

Noen som har testet på 32A 230v kurs? Må lade på 25A. Hadde vært fint til å kunne økt hastighet ved å benytte en fase til

rr2000

Har prøvd å lade med 3x32 amp 230 volt mede egen ladeboks. Fikk ikke raskere ladehastighet, men fasefordelingen ble litt annerldes (se over i tråden).
P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA