Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overta stikkontakt når andre er ferdig ladet.

Startet av TMDF80, mandag 22. februar 2016, klokken 18:04

« forrige - neste »

TMDF80

Jeg er helt ny elbileier, og er ikke kjent med hva som er "etikette," normer og regler elbileiere i mellom ;) Har derfor følgende spørsmål/problemstilling.

Jeg jobber på en stor arbeidplass med mange tusen kollegaer, som jobber i turnus til alle døgnets tider. Vi parkerer i parkeringshus, hvor det finnes ca 20 ladepunkter for elbil. Disse er det veldig rift om, og det skal godt la seg gjøre å få tak i en av disse om du ikke jobber på tidspunkter hvor det er få andre på jobb (natt feks). Et par dager nå har jeg funnet ledig p-plass som er reservert for elbil, men ladepunktene/stikkontaktene har vært opptatt.

Det jeg lurer på er: Jeg har forstått at dersom de tre lampene i front/dashbordet er slukket betyr dette at bilen er ferdig ladet. Kunne det i de tilfellene hvor man får plass, men ikke stikk, være ok å fjerne kabelen, og putte min egen inn der? Jeg har ikke gjort det altså, for som sagt vet jeg ikke om det er "innafor." Hadde det vært på en mindre arbeidsplass kunne man jo diskutert dette alle elbileiere, men det er som dere skjønner ikke mulig på min arbeidsplass. Problemet er vel at man ikke fjerner kabelen i riktig rekkefølge? Eller?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

elektrolux

Lag en liten lapp og forklar at du la merke til at vedkommende ikke ladet, og at du derfor låner stikket han var tilkoblet.

Skal være usedvanlig grinete for å lage styr av slikt. :D

Med det sagt er det mange usedvanlig grinete egoister der ute. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TMDF80

Jeg er redd for å få kjeft  ;) Bare lurte på om det var noen uskrevne regler elbileiere imellom ang dette, men av responsen på innlegget mitt virker det ikke slik :)
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

2rbjørn

Jeg (fersk elbil eier) hadde ikke bryd meg om jeg hadde full tank og noen hadde koblet meg fra.
(Men bare om bilen er full)
(¡ɹəʞsuɐʌəʌıɹʞs ɓo əsəๅ ɹɐɥ) ʇəp ɹəʌıɹʞs ɓəſ uɐpɹoʌɥ əʞʞı ʻɹəʌıɹʞs ɓəſ ɐʌɥ səႨ

TMDF80

Jeg har funnet ut at dette med de tre lampene visst ikke er universelt når det gjelder lading allikevel? Jeg snakket om det med ei på jobb som kjører E-up (eller den andre til VW) og hennes hadde ingen slike lamper.. Så da blir det jo vanskeligere, da må man ha full oversikt over alle EL merker før man kobler fra i så fall.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Elmo

eUp og eGold blinker grønt i ladeporten mens de lader. Ingen lys = ferdig.  Andre lys/farger = FEIL.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA